Salatkjeden L.E.T.T leverte svakt årsresultat: Åpnet fire nye utsalg i Stockholm

L.E.T.T gikk med 5,5 millioner kroner i underskudd i 2018. Gründeren forteller at de egentlig er i en god utvikling, og er på utkikk etter flere lokaler. 

SALAT: Lett tilbyr både salater, wraps, smoothier, kald og varm drikke, og «raw food». Illustrasjonsfoto.

Foto: Krister Sørbø VG
  • Hanna Ghaderi
Publisert:

L.E.T.T økte så vidt inntektene i fjor til 25,34 millioner kroner - opp fra 24,16 millioner kroner året før.

Kjeden leverte et driftsresultat på minus 4,3 millioner kroner i 2018. Årsregnskapet viser et underskudd på 5,46 millioner, ned fra et overskudd på 1,39 millioner kroner i 2017.

Det viser ferske tall fra Brønnøysundregistrene.

Styret begrunner det svake resultatet med en økning i personalkostnader, og en nyåpning av avdelinger i Sverige. Det står også at styret har omstilt driften på disse områdene, og at de allerede ser en sterk forbedring av resultat for 2019.

– I slutten 2017 gikk vi inn i Stockholm hvor vi har hatt en rekke nyetableringer og diverse investeringer som gjør at tallene viser negativt, men vi er egentlig i en god utvikling, både i Norge og i Sverige. Vi ser at investeringene i 2018 gir avkastning dette året her, sier Knut Berg, som er en av gründerne bak salatkjeden.

Resultatet i 2018 for L.E.T.T Sweden AB ble preget av 3 nyåpninger dette året, skriver styret videre. Disse tallene er enda ikke offentliggjort.

Økning i årsverk

Antall årsverk økte i fjor med syv, og lønnskostnadene økte med 3,5 millioner kroner.

– Vi har investert mye i organisasjon i 2018, det brukt mye av året på å rigge for fremtidig vekst som har krevet større ressurser. Samtidig har vi også hatt økte start-up-kostnader hva gjelder nyetableringer, hvor Norge bærer alle HQ-kostnader for hele organisasjonen, forklarer gründeren.

I 2017 hadde selskapet sysselsatt 22 årsverk, og lønnskostnadene lå da på 8,11 millioner kroner. I fjor hadde selskapet 29 sysselsatte årsverk, og lønnsutgifter på 11,6 millioner kroner.

Jamie Oliver-restaurantene i Storbritannia kollapset

Flere lokasjoner

L.E.T.T har hovedsakelig restauranter i Oslo, blant annet i mathallen på Steen og Strøm, på Aker Brygge og i Vika. På tolv måneder åpnet salatkjeden fire nye utsalg i Stockholm.

– Vi er også på leting etter nye lokaler i både Oslo og Stockholm etter en solid ekspansjon med dobling i antall enheter fra 2017 til 2018, sier Berg.

Han legger også til at de er positive til åpningene i nabolandet.

– Etter kun 18 måneder i drift så er 9 av våre 10 enheter ebitdea-positive, det gjør at vi ser en satsing i Stockholm som et riktig og godt valg.

Les også

Konflikt rundt varemerket Nighthawk Diner

Les også

Nye Michelin-millioner for Bent Stiansen i 2018

Les også

Egon-gründer: Rekordomsetning i fjor

Her kan du lese mer om

  1. Restaurant
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Slik ble TGI Fridays en verkebyll for Ulltveit-Moe

  2. Åpnet 12 nye restauranter: Kraftig økte inntekter for Burger King

  3. Bølgen & Moi snudde millionunderskudd til pluss

  4. Annonsørinnhold

  5. Kleskjeden Zara med rekordunderskudd

  6. Første resultatfall for Starbucks i Norge og Sverige