Salatkjeden L.E.T.T leverte svakt årsresultat: Åpnet fire nye utsalg i Stockholm

L.E.T.T gikk med 5,5 millioner kroner i underskudd i 2018. Gründeren forteller at de egentlig er i en god utvikling, og er på utkikk etter flere lokaler. 

SALAT: Lett tilbyr både salater, wraps, smoothier, kald og varm drikke, og «raw food». Illustrasjonsfoto.

Foto: Krister Sørbø VG
Publisert:

L.E.T.T økte så vidt inntektene i fjor til 25,34 millioner kroner - opp fra 24,16 millioner kroner året før.

Kjeden leverte et driftsresultat på minus 4,3 millioner kroner i 2018. Årsregnskapet viser et underskudd på 5,46 millioner, ned fra et overskudd på 1,39 millioner kroner i 2017.

Det viser ferske tall fra Brønnøysundregistrene.

Styret begrunner det svake resultatet med en økning i personalkostnader, og en nyåpning av avdelinger i Sverige. Det står også at styret har omstilt driften på disse områdene, og at de allerede ser en sterk forbedring av resultat for 2019.

– I slutten 2017 gikk vi inn i Stockholm hvor vi har hatt en rekke nyetableringer og diverse investeringer som gjør at tallene viser negativt, men vi er egentlig i en god utvikling, både i Norge og i Sverige. Vi ser at investeringene i 2018 gir avkastning dette året her, sier Knut Berg, som er en av gründerne bak salatkjeden.

Resultatet i 2018 for L.E.T.T Sweden AB ble preget av 3 nyåpninger dette året, skriver styret videre. Disse tallene er enda ikke offentliggjort.

Økning i årsverk

Antall årsverk økte i fjor med syv, og lønnskostnadene økte med 3,5 millioner kroner.

– Vi har investert mye i organisasjon i 2018, det brukt mye av året på å rigge for fremtidig vekst som har krevet større ressurser. Samtidig har vi også hatt økte start-up-kostnader hva gjelder nyetableringer, hvor Norge bærer alle HQ-kostnader for hele organisasjonen, forklarer gründeren.

I 2017 hadde selskapet sysselsatt 22 årsverk, og lønnskostnadene lå da på 8,11 millioner kroner. I fjor hadde selskapet 29 sysselsatte årsverk, og lønnsutgifter på 11,6 millioner kroner.

Jamie Oliver-restaurantene i Storbritannia kollapset

Flere lokasjoner

L.E.T.T har hovedsakelig restauranter i Oslo, blant annet i mathallen på Steen og Strøm, på Aker Brygge og i Vika. På tolv måneder åpnet salatkjeden fire nye utsalg i Stockholm.

– Vi er også på leting etter nye lokaler i både Oslo og Stockholm etter en solid ekspansjon med dobling i antall enheter fra 2017 til 2018, sier Berg.

Han legger også til at de er positive til åpningene i nabolandet.

– Etter kun 18 måneder i drift så er 9 av våre 10 enheter ebitdea-positive, det gjør at vi ser en satsing i Stockholm som et riktig og godt valg.

Les også

Konflikt rundt varemerket Nighthawk Diner

Les også

Nye Michelin-millioner for Bent Stiansen i 2018

Les også

Egon-gründer: Rekordomsetning i fjor

Her kan du lese mer om