– Tydelig at IAG har satt hardt mot hardt

Nå er det betimelig å reise spørsmål om Norwegians finansielle helse og om det kan bli nødvendig med en emisjon, mener Nordnet-økonom.

SELGER SEG UT: Etter trekvart år som aksjonær i Norwegian, sier Willie Walsh at nok er nok. Flyselskapet IAG skriver i en børsmelding torsdag at det ikke har til hensikt å komme med et tilbud på Norwegian og at det med tiden vil selge seg ut.

Foto: Clodagh Kilcoyne Reuters
Publisert:,

IAG bekreftet torsdag at de allikevel ikke ønsker å kjøpe Norwegian, men snarere at de vil selge sin aksjepost, tilsvarende 3,93 prosent av beholdningen.

Markedet reagerte ved å sende aksjen ned over 20 prosent. 1,8 milliarder kroner i børsverdi ble barbert bort på minutter etter den overraskende meldingen.

– Det er tydelig at forhandlingene mellom Bjørn Kjos og IAG har strandet, sier investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet til E24.

Han uttalte så sent som tirsdag at han ikke var i tvil om at Willie Walsh & co. i IAG er interessert i det norske flyselskapet.

Nå ser et oppkjøp svært lite sannsynlig ut.

– IAG har tydeligvis satt hardt mot hardt og ikke fått gjennomslag, noe som resulterer i et salg av deres aksjer, sier Johannesen.

Norwegian i trøbbel

Mads Johanessen, investeringsøkonom i Nordnet.

Foto: Nordnet

Johannesen mener det nå er betimelig å reise spørsmål rundt den finansielle helsen til Norwegian og påpeker at aksjekursen har holdt seg relativt bra den siste tiden fordi man har hatt IAG, og et potensielt bud, i bakhånd.

– Jeg anser risikoen for en eventuell emisjon som stor, spesielt siden Norwegian har et krav om å ha minst 1,5 milliarder i bokført egenkapital til enhver tid, sier han.

– For hva slags investor kan dette være en god kjøpsmulighet?

– Nordnet gir ikke kjøpsanbefalinger, men det jeg kan si er at om man er en investor av den risikovillige storten, med evne til å agere raskt, kan man profittere på den store volatiliteten som er i aksjen nå. Potensialet er stort både på opp og nedsiden slik situasjonen er nå.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Har virkelig IAG helt mistet interessen for Norwegian?

– IAG har mer enn nok med seg selv i år

Analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities har lenge vært kritisk til deler av Norwegians strategi, og mener særlig at langdistansevirksomheten ikke er bærekraftig slik den fungerer i dag.

– Man skal jo aldri utelukke at det blir noe, men jeg har lenge sagt at jeg ikke trodde det ville blir noen avtale med IAG og at det ville komme en emisjon på kurs under 155 kroner per aksje, sier Molnes.

Han uttalte dette blant annet i E24-podden i fjor:

– IAG har også mer enn nok med seg selv i år på grunn av brexit, men de har nok vært oppriktig redde for Norwegians fremvekst, sier Molnes og peker på at IAG eier British Airways i Storbritannia og Iberia i EU-landet Spania, og dermed risikerer å komme i en skvis.

Les også

Norwegian-håp om Asia-ruter etter regjeringserklæring

– Jeg mener løsningen vil være å få inn en sterk partner som Indigo Partners eller en annen finansiell aktør som kan det å drive flyselskap. Da vil det være håp for Norwegian, men i en slik situasjon vil denne aktøren også ønske kontroll, og da vil Bjørn Kjos og Bjørn Kise måtte slippe kontrollen, sier Molnes.

Kjos og Kise er henholdsvis konsernsjef og styreleder og er også største aksjonær i Norwegian.

Karl-Johan Molnes

Foto: Norne Securites

Mener Norwegian må slutte med langdistanse

Indigo Partner har blant annet en stor eierandel i det ungarske lavprisselskapet Wizz Air og skal etter planen kjøpe seg inn i det kriserammede islandske selskapet Wow Air.

Molnes mener Indigo og Wizz Air har vist at de får til lavprissatsingen gjennom veksten de får til fra sine baser i Øst-Europa.

– Er det ikke nok for Norwegian å eventuelt gjennomføre en ny emisjon slik de gjorde i fjor?

– Jo, det kan det være, men da må de også ta grep og ikke bare komme med nye planer og mål. SAS har klart å snu seg rundt, men jeg har ingen tro på at dagens ledelse i Norwegian vil klare det. Man er nødt til å bygge ned de delene av virksomheten som er minst lønnsomme og etterhvert slutte med langdistanse. Det er der de taper mest penger i dag, sier Molnes.

Les også

Her er rutene Norwegian kutter

– Det vil uansett være to flyselskap i Norge, et som satser mest mot forretningsmarkedet og et som satser på lavpris, men om det i fremtiden vil være Norwegian eller SAS er umulig å si, fortsetter han.

Norwegian må nå jobbe med å styrke finansene sine, ettersom selskapet har et krav fra obligasjonskreditorene sine om å ha en egenkapital på minst 1,5 milliarder kroner. Molnes tror det vil gå langt ut i mars for man egentlig vet hvor mye kapital som trengs i Norwegian.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir

Foto: Marius Lorentzen E24

– Påsken faller ikke i mars i år, så første kvartal blir tøft resultatmessig. Men for å vite hva egenkapitalen vil lande på vil de måtte vente til godt ut i mars, blant annet fordi de vil være avhengige av kursutviklingen i Bank Norwegian. Først da vil de vite hvor mye ny kapital de vil måtte trenge, sier Molnes.

Setter press på aksjen

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir tror også Indigo Partners kan være en mulig partner for Norwegian.

Han har imidlertid vært mer positiv til sannsynligheten for et IAG-oppkjøp enn Molnes.

At det nå ikke ser ut til å bli noe, var både veldig overraskende og også uheldig for Norwegian, sier han.

– Dette vil sette press på aksjen fremover, markedet vil tolke det negativt. Samtidig har jeg alltid vært klar på at hvis IAG ikke skulle ende opp med å kjøpe Norwegian, vil de likevel klare seg på egen hånd, sier han.

– Jeg tror ikke dette endrer noe for Norwegians strategi og de vil fortsette å fly som før. De har ikke endret på noen av sine vekstplaner eller strategi etter at IAG viste sin interesse i fjor. Men nå må Norwegian stå på egne ben, sier Elnæs.

Les også

Tidenes verste børsdag for Norwegian

Les også

– Det var tungt i dag, og det blir nok tungt i morgen

Her kan du lese mer om