- Lurer norske kunder med falsk oppsigelse
Svenske telefonselgere skal ha utgitt seg for å være fra E24.
Pågående ansatte hos den svenskeide nettsiden Everyday24 skal gjentatte ganger ha utgitt seg for å være fra E24 overfor norske bedrifter.
I virkeligheten kan dette være et forsøk på svindel.
Vedkommende som ringer skal ha hevdet at bedriftene har en utgående annonsekontrakt med E24, og ber om at oppsigelsen bekreftes skriftlig. Deretter sender de «kundene» et dokument som i realiteten er en kostbar avtale. Dersom mottakeren signerer og returnerer kontrakten, binder de seg til kjøp av markedsføring verdt opp mot 99.990 kroner.
«Med min signatur undertenger jeg på et juridisk bindende kontrakt som innebærer kostnader for foretaket ovenfor (...) Den totale ordreverdien beregnes i henhold til: pris 9990 nok x antall (10) annonser», står det i dokumentet.
Daglig leder Øyvind Grønli ved Sport 1 på Sortland er én av flere som har blitt utsatt for det mulige svindelforsøket.
- Jeg ble mildt sagt forbannet, sier han til E24.
Han opplyser at E24s navn ble nevnt en rekke ganger i samtalen, og forteller at oppringeren var svært overbevisende. Grønli skal til og med ha blitt presentert for statistikk over hvor mange som angivelig skal ha klikket seg inn på annonsen.
- Jeg skjønner godt at noen blir lurt, sier butikksjefen.
Saken ble først omtalt i Sandefjord Blad.
Hør hva som skjedde da en selger fra nettebladet.no, som har samme eier som Everyday24, skulle svindle en som hadde kjennskap til metoden.
Børge Andreassen i Salten Havbruk, som også er blitt kontaktet av «E24» - altså Everyday24 - forteller at han får telefoniske henvedelser av denne karakteren tre til fire ganger i måneden. Han forteller at det i samtlige tilfeller befinner seg en svenske i den andre enden av linjen.
- Er det et nummer som starter med +46, begynner varsellampene å lyse allerede før jeg tar av telefonrøret, sier Andreassen til E24.
- Ren og skjær svindel
Administrerende direktør Per Fredrik Svedlund i Trygg Handel opplyser til E24 at det er selskapet Qualified Sales Sweden AB som står bak everyday24.net.
Det samme selskapet står også bak produktene websøk.no, nettebladet.no, fylkesnytt og bransjenytt24.no.
Alle disse er, eller har vært, på svartelisten til Trygg Handel.
- De bruker salgsmetoder som er ren og skjær svindel. Det er klare brudd på markedsføringsloven, sier Svedlund til E24 og fortsetter:
- Produktene er systematisk oppbygd for å drive svindel på denne måten, sier han.
Svedlund forteller at ingen av nettsidene til Qualified Sales Sweden som er nevnt over er markedsført, og at svært få besøker nettsidene.
- Hvorfor skulle en bedrift betale 100.000 kroner for å annonsere på en nettside ingen besøker, spør han.
Ifølge eksperten er metoden Everyday24 bruker ikke uvanlig.
- Siden vi startet opp i 2009 har vi spesielt sett en øking når det kommer til de store summene. Før var det gjerne små summer.
Totalt har nettsidene blitt klaget inn til Trygg Handel 90 ganger av organisasjonens medlemsbedrifter. Men det er grunn til å tro at mørketallet er betydlig større.
Også Forbrukerrådet har mottatt klager på selskapet, opplyser kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos.
Reagerer kraftig
Ansvarlig redaktør og administrerende direktør Per Valebrokk i E24 reagerer kraftig på at næringslivsavisens navn kan ha blitt misbrukt.
- Vi tar dette alvorlig og reagerer sterkt på at vi utnyttes til noe som fremstår som rent bedrageri, sier Valebrokk.
- Vi har engasjert en advokat til å se nærmere på saken, og han har i dag sendt brev til menneskene bak denne virksomheten. Dette skal vi ha en slutt på så snart som mulig, sier han.
E24 har gjentatte ganger forsøkt å kontakte Everyday24, uten å få noen utfyllende kommentar. Kontaktperson Carl Larsen gir imidlertid uttrykk for at han ikke kjenner seg igjen av beskrivelsene, og forteller at han ikke forstår hvorfor Everyday24 skulle bruke E24 sitt navn.