ESA skal ha tre konkrete mistanker mot Widerøe

EFTAs overvåkingsorgan ESA skal finne ut om Widerøe har brutt konkurransereglene og skal ha tre konkrete mistanker mot flyselskapet.

GRANSKES: Widerø-sjef Lars Kobberstad (t.h) sier at han er sikker på at de er på trygg juridisk grunn. Her sammen med kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien utenfor flyselskapets lokaler på Fornebu utenfor Oslo i forbindelsen med ransakelsen tirsdag.
  • E24
  • NTB
Publisert:

To av mistankene dreier seg om anbudsruter for staten på kortbanenettet i Norge. Ifølge Dagens Næringsliv har ESA informasjon som indikerer at Widerøe kan ha levert inn for lavt anbud til staten om å fly én eller flere ruter på kortbanenettet, fordi anbudene ikke dekker alle kostnader.

Som E24 først meldte er det mistanke om at Widerøe presset ut den danske konkurrenten Danish Air Transport (DAT) på flyrutene til og fra Florø i 2012.

Widerøe la inn et null-anbud, mens DAT krevde 70 millioner kroner fra staten for å fly rutene. Ved forrige anbudsrunde krevde Widerøe 112 millioner kroner for samme strekning.

Dette, sammen med andre deler av konkurranseprosessen reagerte fylkesleder for Fremskrittspartiet i Sogn og Fjordane, Frank Willy Djuvik, sterkt på. Han klaget i 2012 Widerøe inn til ESA.

Les også

Razzia hos Widerøe

I klagen fremhevet Djuvik Widerøe hadde levert et lavere krav om kompensasjon på rutene til Florø, samtidig som selskapet leverte et mye høyere krav om kompensasjon sammenlignet med forrige anbudsrunde, på to andre ruteområder.

Widerøe ønsket ikke tirsdag å kommentere hvorvidt det var klagen til Djuvik så lå til grunn for ransakelsen av deres lokaler på Fornebu og i Bodø tirsdag.

- Så sikker jeg kan være, var svaret Widerøe-sjef Jan Kobberstad ga til E24 på spørsmål om flyselskapet var på trygg juridisk grunn.

Kobberstad sa også at de samarbeider med ESA, og stiller all mulig informasjon tilgjengelig.

Navigasjonskrangel

Widerøe har utviklet et navigeringssystem, Scat-1, som er blitt til et krav i anbudsdokumentene, og ifølge ESA kan selskapet ha for stor kontroll på denne teknologien. Ifølge avisen antyder ESA at Widerøe kan ha drevet med konkurransevridende atferd som har til hensikt å ekskludere konkurrenter.

I 2012 til gikk Widerøe til sak mot DAT etter at de hadde tapt et anbud på flyruter mellom Bodø, Lofoten og Narvik. Widerøe anførte at DAT brøt kravet om å fly med Scat-1. Widerøe vant saken mot DAT.

Widerøe konkurrerer med blant annet Norwegian på rutene fra Sandefjord til Bergen og Trondheim. Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik avviser at de har klaget inn Widerøe til ESA.

- Det er ikke slik vi ønsker å gå frem uansett, sier hun til DN.

Les også:

Widerøe-pilot og aksjonær sier opp og selger seg ut i protestWiderøe inviterte alle fagforeningene - men ikke piloteneDatatabbe ga knallbillige Widerøe-billetter

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Widerøe ville fly gratis på Vestlandet - kan være årsak til razzia

  2. Widerøe kan ha misbrukt markedsmakt: – Krever spesiell oppmerksomhet

  3. ESA mener Widerøe har misbrukt markedsmakten

  4. Widerøe-sjefen føler seg på trygg juridisk grunn

  5. Widerøe-sjefen kan bli kastet