Vil utfordre Kiwi, Rema og Extra – lanserer lavpris-matkasse

Selskapet bak Adams Matkasse og Godt Levert lanserer et produkt de mener «alle» har råd til.

VIL UTFORDRE PÅ LAVPRIS: Matkassene har frem til nå ikke vært et lavpris-konsept, det vil Brandhub forandre. Fra venstre: Forretningsutvikler i Linas Group/Brandhub, Christopher Parmo, daglig leder for proviant, Charles Pembroke-Birss, og administrerende direktør i Brandhub, Kjetil Graver.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:

Matkassene har fått kritikk for å være for dyre, og når tallene viser at Brandhub (Adams Matkasse og Godt Levert) dro inn et resultat på 19 millioner kroner, har konkurrentene kontret med at produktet er mye dyrere enn å handle i butikken.

Det vil toppsjef i Brandhub, Kjetil Graver, gjøre noe med.

– 70 prosent av markedet i Norge er lavpris, og det er dette vi adresserer med dette nye produktet, sier matkassesjefen til E24, og fortsetter:

– Vi har i det stille lansert Proviant.no som er en matkasse som til og med studentene skal ha mer enn god nok råd til å betale for.

Frokost, lunsj og middag for en person skal koste 599 kroner i uken, ifølge Graver.

– Jeg tror de aller fleste vil ha problemer med å gå inn i en dagligvarebutikk og komme ut med matvarer for én person i én uke for den prisen.

I 2017 solgte Brandhubs matkasser for totalt 643 millioner kroner, som er noe lavere enn omsetningen i 2016 på 727 millioner kroner grunnet overlappende kunder, ifølge selskapet.

Stopper ikke opp

Under og etter fusjonen har omsetningen til matkasseselskapet stått stille, men driften har blitt langt mer lønnsom – i motsetning til andre som driver med mathandel på nett.

Eksperter har stilt spørsmål ved om markedet for matkasser er større enn hva som allerede er oppnådd i Norge.

– Over tid er det vanskelig å opprettholde det unike matkasseproduktet. Uansett aktivitet blir folk lei av den type konsept, uttalte dagligvareekspert Arne Matre i EY til E24.

– Så dere også et tak i matkassemarkedet? Var man redd for å stoppe opp?

– Hadde vi stått stille så hadde kanskje en slik tese vært riktig, men vi utvikler oss stadig, både gjennom nye konsepter og utvikling av de eksisterende matkassene, sier Graver og sier at billig-kassen Proviant har potensial til å bli det desidert største markedet med tanke på nordmenns appetitt for lavpris.

Leder for bedriftsutvikling i Linas Group på tvers av de nordiske landene, Christopher Parmo, sier målet for den nye matkassen er å oppnå 25 millioner kroner i omsetningen i løpet av 2018.

– Vi er ute på alle landets universiteter, kunne vi fått ett prosent av landets studenter, hadde det vært bra. Det er 3.000 middager i uken.

Les også

Komplett går sammen med over 100 butikker i gigantisk nettsatsing

Inngått Orkla-avtale

Graver har tidligere uttalt at en av nøklene til deres suksess er at de ikke bruker grossistene, men kjøper alt rett fra produsentene.

Med Proviant har Brandhub inngått et samarbeid direkte med Orkla som står for flere av middagene på ukesmenyen.

Brandhub sier de også samarbeider med Schibsteds Morgenlevering om ferske brød i sin tjeneste Lunsjlevert som leverer mat til bedriftsmarkedet.

– Vi gjør dette for å få flere bein å stå på. Samtidig skal vi ha lønnsomhet i dette hele veien, sier Graver.

Han forteller videre at de ønsker å kjøre en annen profil enn konkurrenter som har startet i andre enden, og vil vokse raskt ved store investeringer.

– Så dere mener at markedet for mat på nett ikke er modent enda?

– Markedet for mat på nett kommer til å bli stort, men det vil ta tid.

Globalt matkassemarked

Det er ikke bare i Norden at matkassemarkedet blomstrer, store og nylig børsnoterte selskaper som Blue Apron og Hello Fresh har hentet milliarder av kroner til å ta kunder i USA.

Les også

Matkasse-gründer: – Ville ikke overlevd om vi kjøpte fra grossistene

Oppkjøpsfondet Herkules er en av de store eierne i Linas Group, som eier alle de norske matkassene.

Administrerende partner i fondet, Sverre Flåskjer, sier de har sett på andre markeder enn Norden.

– Vi har sett på resten av Europa, men England er for konkurranseutsatt, og resten av kontinentet, med unntak av Nederland og Belgia, henger etter når det kommer til slike tjenester. Hovedregelen er at man må ha to voksne ut i jobb for at en familie skal velge å kjøpe en matkasse.

– Men begynner man å nå et tak i Norden nå?

– I dag er vi nummer to eller tre på verdensbasis. Vi tror det er et stort vekstpotensial i Norden. Andre markeder som vokser raskt er USA, Canada og Australia, men der har man allerede store konkurrenter.

– Det har tidligere blitt snakket om en mulig børsnotering slik deres konkurrenter Blue Apron og Hello Fresh har gjort. Hva tenker dere i dag?

– Vi vurderer børsnotering og andre muligheter på løpende basis, men vi har god tid.

Les også

Trosser butikkdøden – fra én til 14 butikker på fire år

Les også

Stor-razzia hos dagligvarekjeder

Les også

Ferske tall: Rema 1000 vokser igjen etter marerittåret

Her kan du lese mer om