Statens vegvesen kutter 1.650 ansatte

Vegvesenet vil kutte internkostnader med 1,7 milliarder kroner etter omorganisering, og foreslår å flytte 1.650 ansatte til fylkene.

OMORGANISERER: Hver femte ansatt mister jobben i Statens vegvesen.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Ingvild Sagmoen
  • Ine Brunborg
  • Karl Wig
Publisert:,

Hver femte person, eller totalt 1.650 ansatte, mister jobben i Statens vegvesen, går det frem av Vegvesenets eget forslag til omorganisering, som ble oversendt Samferdselsdepartementet tirsdag.

De møter ingen støtte hos tillitsvalgt Alf Edvard Masternes i Forbundet for ledelse og teknikk, som organiserer vegvesenet-ansatte. Han antallet har vært kjent en stund, og at hele prosessen skaper stor uro.

– Vi opplever nå at Vegvesenet rives i alle ender. Dette splitter et allerede smalt kompetansemiljø, sier Masternes til E24.

Aftenposten omtalte rapporten først.

Les også: (+) Stengingen av det amerikanske statsapparatet påvirker økonomiske data

«Har jeg jobb i Vegvesenet etter 2020?»

Vegvesenet presiserer på Twitter at det ikke er slik at 1650 ansatte vil stå uten jobb.

– Ingenting tyder på oppsigelse i «nye» Vegvesenet. 1.650 skal overføres til fylkeskommunene som en følge av Regionreformen – fra 1. januar 2020, senest 2021, skriver Statens vegvesen tirsdag ettermiddag.

Men tillitsvalgt Masternes sier at selv om mange av de ansatte vil få jobb i fylkeskommunene, er det ingen garanti for at det gjelder alle.

Han sier det for tiden pågår kartleggingssamtaler av ansatte.

– Hvorvidt alle de 1650 vil få jobb i fylkeskommunene, avhenger jo av hvor mange de trenger. Det er ennå usikkert, og skaper selvsagt usikkerhet hos ansatte, sier Masternes.

Les også

Nordsjøen er tilbake: Venter boreboom i Norge

Han sier det også oppleves ubehagelig for ansatte å vite hvem som skal flyttes, og hvem som skal bli.

– De spør seg, «har jeg jobb i Statens vegvesen eller en fylkeskommune etter 2020?» Det er klart dette skaper usikkerhet. Og jeg kjenner veldig på dette selv som tillitsvalgt også, at det er vanskelig å ikke kunne garantere medlemmene våres noe.

Et lyspunkt, ifølge Masternes, er at Samferdselsdepartementet har foreslått at fylkeskommunene skal øremerke jobber til ansatte i veivesenet, fremfor å lyse de ut offentlig.

– Når dette først skal gjøres, støtter vi en slik bestemmelse som kan sikre de ansatte i veivesenet, sier han.

Tror han slipper å si opp noen

Til Veier24 sier veidirektør Terje Moe Gustavsen at han har god tro på at det skal være mulig å gå gjennom omstillingsprosessen uten å måtte si opp folk.

– I dag har vi rundt 7000 årsverk. Rundt 1650 skal nå avgis til fylkene, og gitt at de som i dag arbeider med disse oppgavene blir med over til fylkene, så skal vi som følge av naturlig avgang kunne klare denne omstillingen uten å si opp folk, sier Gustavsen.

Les på E24+

Fra Jaguar til Apple: Mørke skyer brer seg over stadig flere markeder

Omorganiseringen i Vegvesenet er pålagt av Samferdselsdepartementet, og vil medføre at dagens regionmodell opphører. I stedet innføres seks avdelinger oppdelt etter funksjoner, fremgår det av en pressemelding.

– Vegvesenet går nå inn en ny og spennende epoke, sier veidirektøren i meldingen.

– Utredningen vi har gjort konkluderer med at en funksjonsmodell vil bidra til å gjøre oss mer effektive slik at vi får mer vei for pengene. Den nye modellen sikrer en tydeligere styring av virksomheten, og vi vil få større kraft i gjennomføringen av oppgaver generelt, og digitaliseringen spesielt, sier Gustavsen.

De interne kostnadene i Statens vegvesen skal reduseres fra 11,7 milliarder til 10 milliarder i 2023, fremgår det av Vegvesenets forslag.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Taus veidirektør vil først snakke i januar

  2. Frykter kollaps i Statens vegvesen

  3. Slår alarm om at Statens vegvesen kan kollapse

  4. Annonsørinnhold

  5. Sjåfører fortviler: – Kan være en hel dags kjøring til neste toalett

  6. Nytt drosjeregelverk utsettes