Statens vegvesen kutter 1.650 ansatte

Vegvesenet vil kutte internkostnader med 1,7 milliarder kroner etter omorganisering, og foreslår å flytte 1.650 ansatte til fylkene.

OMORGANISERER: Hver femte ansatt mister jobben i Statens vegvesen.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

Hver femte person, eller totalt 1.650 ansatte, mister jobben i Statens vegvesen, går det frem av Vegvesenets eget forslag til omorganisering, som ble oversendt Samferdselsdepartementet tirsdag.

De møter ingen støtte hos tillitsvalgt Alf Edvard Masternes i Forbundet for ledelse og teknikk, som organiserer vegvesenet-ansatte. Han antallet har vært kjent en stund, og at hele prosessen skaper stor uro.

– Vi opplever nå at Vegvesenet rives i alle ender. Dette splitter et allerede smalt kompetansemiljø, sier Masternes til E24.

Aftenposten omtalte rapporten først.

Les også: (+) Stengingen av det amerikanske statsapparatet påvirker økonomiske data

«Har jeg jobb i Vegvesenet etter 2020?»

Vegvesenet presiserer på Twitter at det ikke er slik at 1650 ansatte vil stå uten jobb.

– Ingenting tyder på oppsigelse i «nye» Vegvesenet. 1.650 skal overføres til fylkeskommunene som en følge av Regionreformen – fra 1. januar 2020, senest 2021, skriver Statens vegvesen tirsdag ettermiddag.

Men tillitsvalgt Masternes sier at selv om mange av de ansatte vil få jobb i fylkeskommunene, er det ingen garanti for at det gjelder alle.

Han sier det for tiden pågår kartleggingssamtaler av ansatte.

– Hvorvidt alle de 1650 vil få jobb i fylkeskommunene, avhenger jo av hvor mange de trenger. Det er ennå usikkert, og skaper selvsagt usikkerhet hos ansatte, sier Masternes.

Les også

Nordsjøen er tilbake: Venter boreboom i Norge

Han sier det også oppleves ubehagelig for ansatte å vite hvem som skal flyttes, og hvem som skal bli.

– De spør seg, «har jeg jobb i Statens vegvesen eller en fylkeskommune etter 2020?» Det er klart dette skaper usikkerhet. Og jeg kjenner veldig på dette selv som tillitsvalgt også, at det er vanskelig å ikke kunne garantere medlemmene våres noe.

Et lyspunkt, ifølge Masternes, er at Samferdselsdepartementet har foreslått at fylkeskommunene skal øremerke jobber til ansatte i veivesenet, fremfor å lyse de ut offentlig.

– Når dette først skal gjøres, støtter vi en slik bestemmelse som kan sikre de ansatte i veivesenet, sier han.

Tror han slipper å si opp noen

Til Veier24 sier veidirektør Terje Moe Gustavsen at han har god tro på at det skal være mulig å gå gjennom omstillingsprosessen uten å måtte si opp folk.

– I dag har vi rundt 7000 årsverk. Rundt 1650 skal nå avgis til fylkene, og gitt at de som i dag arbeider med disse oppgavene blir med over til fylkene, så skal vi som følge av naturlig avgang kunne klare denne omstillingen uten å si opp folk, sier Gustavsen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Fra Jaguar til Apple: Mørke skyer brer seg over stadig flere markeder

Omorganiseringen i Vegvesenet er pålagt av Samferdselsdepartementet, og vil medføre at dagens regionmodell opphører. I stedet innføres seks avdelinger oppdelt etter funksjoner, fremgår det av en pressemelding.

– Vegvesenet går nå inn en ny og spennende epoke, sier veidirektøren i meldingen.

– Utredningen vi har gjort konkluderer med at en funksjonsmodell vil bidra til å gjøre oss mer effektive slik at vi får mer vei for pengene. Den nye modellen sikrer en tydeligere styring av virksomheten, og vi vil få større kraft i gjennomføringen av oppgaver generelt, og digitaliseringen spesielt, sier Gustavsen.

De interne kostnadene i Statens vegvesen skal reduseres fra 11,7 milliarder til 10 milliarder i 2023, fremgår det av Vegvesenets forslag.