Carlsberg-sjefen advarer mot grønnvasking: – Enten endrer du deg, eller så er du død om ti år

Carlsberg har lansert den første ølflasken laget av papir og endret grønnfargen i logoen for å bli mer bærekraftig. Toppsjefen sier selskaper fremdeles kan lure forbrukerne, men at investorer og analytikere gjennomskuer «grønnvasking».

Carlsberg-topp Cees’t Hart (til høyre) bak tappekranen på Ringnes Brygghus sammen med Ringnes-sjef Anders Røed.

Sindre Hopland
  • Sindre Hopland
Publisert:,

– Folk bryr seg fremdeles mest om pris når de handler, men dette er i ferd med å forandre seg, og derfor er jeg glad for at vi begynte denne prosessen med å skape substans bak vår bærekraftig-satsing allerede for 4–5 år siden, sier administrerende direktør i Carlsberg Gruppen, Cees’t Hart til E24.

Han er i Norge som en del av en strategisamling med alle toppsjefene i Carlsberg-systemet, inkludert Anders Røed, toppsjef i Ringnes.

Selskapet går inn i et av sine mest utfordrende tiår da selskapet skal bli co₂-nøytrale innen 2030.

– Vi har ingen idé hvordan vi skal nå dette målet i 2030. Derfor har vi mange delmål og har også ansatt seks doktorgradsstudenter som kun jobber med gjennombrudd på dette feltet.

Les også

Rema starter opp igjen forhandlingene etter at Konkurransetilsynets funn førte til stopp i «høstjakten»

Les på E24+

(+) Den «skjulte» matvarekrigen: Kampen som kan endre dagligvarebransjen

Grønnvasking

En rekke selskaper har blitt stemplet som grønnvaskere i løpet av 2019. Det vil si at tiltakene for å redusere utslipp og det å bli mer bærekraftig gjøres på overflaten for å få forbrukere til å tro at et selskaper er mer miljøvennlig enn det egentlig er.

Problemet er så stort at Finanstilsynet i vinter gikk ut å advarte mot at etterspørselen etter «grønne investeringer» er så stor at grønnvasking fører til feilprising av verdipapirer.

Hart er enig med Finanstilsynet.

– Ja, det er en virkelig fare, og det var en større fare tidligere. Se på Volkswagen som gikk på en skikkelig smell, sier Carlsberg-sjefen som peker på bilselskapets diesel-skandale.

Han mener pressen har en viktig rolle i å holde næringslivet ærlige om hvilke tiltak som faktisk har substans, og det som bare er grønnvasking.

Samtidig er han tydelig på at investorfokuset på grønne investeringer gjør det vanskeligere for selskaper å ikke ha substans i bærekraftstiltakene.

Han forklarer at det første spørsmålet investorene, spesielt de store fondene, alltid dreier seg om ESG-tiltak (miljømessige, sosiale og forretningsetiske forhold), og at til og med de mest kyniske analytikerne tar hensyn til ESG.

– Mange analytikere bryr seg ikke om ESG, de bryr seg om pengene. Men det kan tenkes at selskaper i fremtiden må kjøpe co₂-kvoter i større grad, og da er selskapene som har kommet lenger i denne prosessen bedre rustet til å møte fremtiden, og det reflekteres også i analytiker-rapportene, sier Hart og legge til:

– Enten er du i en transformasjon til å bli mer bærekraftig, eller så er du død om ti år.

Les også

«Miljøvennlig dansk» øl brygges i Polen og fraktes over 1.000 kilometer

Fikk kritikk for Polen-øl

Men et av Carlsbergs mest synlige miljøtiltak, snap pack-boksene som holdes sammen av limpunkter, og ikke plast, ble kritisert etter at den danske avisen Ekstra Bladet skrev at alle boksene som ble brukt var importert fra Polen og fraktet til Norge på lastebil.

Carlsberg har uttalt til NRK at boksene sparer miljøet for 17 tonn plast.

Selskapet har forsvart at boksene importeres fra Polen med at løsningen først testes ved én fabrikk før man ruller det ut overalt.

– Kortsiktig kan man stille spørsmål, men i det lange løp er det absolutt en stor miljøsoppside, uttalte kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i sommer.

Samtidig har det vært utfordrende å få de potensielt miljøvennlige ølboksene til å selge i Norge, ettersom det markedsføringsloven forbyr reklame fra selskaper som produserer alkohol.

– Det er litt som at jeg kan møte deg, men ikke får lov til å se ansiktet ditt. Det er et vanskelig marked på den måten, sier Hart og legger til at Norge er unike i begrensningene av markedsføringen.

– Det er det mest ekstreme markedet vi har opplevd.

Les også

Energidrikk trosser sukkeravgift: Solgte Red Bull for rekordbeløp

Endret grønnfargen- svekket marginen

Et av de synlige miljøtiltakene er å endre på fargen Carlsberg er kjent for.

– Grønn er en av de mest skitne fargene å bygge opp, så vi tok ut de verste grønn-nyansene i fargen og har gjort den nedbrytbar. Den er ikke like skinnende som den var før, sier Hart som legger til at det var et tiltak som svekket selskapets marginer, men som var nødvendig.

Men Carlsberg-sjefen bedyrer at de synlige miljøtiltakene ikke er de viktigste.

Han trekker spesielt frem selskapets lovnad om å halvere vannforbruket og resirkulere 90 prosent av alt prosessert vann ved fabrikken i Fredericia i Danmark.

Her kan du lese mer om

  1. Carlsberg
  2. Ringnes
  3. Øl
  4. Miljø
  5. Grønnvasking
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Reagerte på Elkjøp-reklame: Nå lanserer de kampanje mot grønnvasking

  2. Finanstilsynet ser økt fare for grønnvasking av investeringer

  3. Betalt innhold

    De grønne aksjene som ennå ikke har gått i taket

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    De lange pengene taler: Fondenes grønne favoritter

  6. Snur om hele selskapet for å bli bærekraftig