Microsoft tar opp kampen mot Apple: Lanserer laptop til 40.000 kroner

Nye tilskudd til Surface Book-serien sikter seg inn mot Apples kjernekunder. 

TAR OPP KAMPEN: Visepresident for Surface Computing i Microsoft, Panos Panay, på en konferanse i oktober 2016 om Surface Book i7 (en eldre versjon).

Foto: Don Emmert AFP
Publisert:

Til våren kommer Microsoft med et nytt tilskudd til markedet i Surface-familien.

2–1 Surface Book, med tilleggsnavnet «Performance Base», lanseres som den ultimate laptopen.

Prisen er imidlertid ikke så snill: Den enkleste utgaven koster omtrent 17.000 kroner, og den dyreste opp mot 40.000 kroner, skriver di.se.

Microsoft har ikke alltid lykkes så godt med programvarene sine. Men med Windows 10 er selskapet tilbake på sporet av et operativsystem som fungerer på alle plattformer; PC, touch-skjermer og mobil. Surface Book-serien ble lansert i oktober 2015 som Microsofts første laptop. Sammen med blant annet to nye Lumia-telefoner kom de nye produktene med det da ferske Windows 10.

Nå gjør de imidlertid et nytt forsøk på å ta opp kampen med Apple. Og de legger ikke skjul på at de nye Surface-maskinene sikter seg inn mot konkurrentens kundegrupper.

– Målgruppen er alle kreative fagfolk som fotografer og designere, men også utviklere, sier produktsjef for Surface i Sverige, Sebastian Good.

Lykkes ikke på mobilmarkedet

Selv om Microsoft nå prøver hardt å komme tettere inn på Apple, er det ikke mange som tror på at de har noen sjanse på smarttelefonmarkedet.

– Apple har klart å bygge opp det fremste varemerket, men taper stadig markedsandeler nå. Googles akilleshæl er at de synes det er vanskelig å gå inn i PC-markedet, mens Microsofts akilleshæl er at de ikke lykkes med å komme seg inn på mobilmarkedet, sier administrerende direktør i danske Strand Consulting, John Strand, til nyhetsbyrået TT.

SKEPTISK: Den danske teleanalytikeren John Strand tror ikke Microsoft kan hevde seg i konkurransen mot Apple og Google.

Foto: Erlend Aas NTB scanpix

Ifølge han er Microsofts styrke at de dominerer PC-verdenen med Windows og en rekke vellykkede programmer som Office.

– Det er imidlertid ingenting som tyder på at selskapet i de kommende årene seriøst kan ta opp kampen med Apple og Googles mobile økosystemer, sier Strand.

Den viktigste grunnen er at mange av de mest populære appene ikke finnes eller ikke fungerer like godt i Windows 10 som den gjør hos konkurrentene.

– Etter et tiår med smarttelefoner er de fleste brukerne innkjørt i et operativsystem, og er ikke forberedt på å bytte sånn uten videre.

Strand tror spørsmålet som gjenstår er om apputviklerne vil satse på tre plattformer.

– Jeg tror ikke det. De lager apper for IOS, hvor betalingsviljen er størst, og for Android som har volumet.

Les også

Apple må betale 17 mill. for lunsjpauser

Les også

Her er Sveriges ti største selskaper

Les også

Super Mario-hopp for Nintendo