Fregattulykken: Nedstengningen påvirker gasstransporten til Europa

Fregattkollisjonen får konsekvenser for gassleveransene til Europa, samtidig er produksjonen på Ivar Aasen og Edvard Grieg-feltene stengt ned etter ulykken

Fregatten KNM Helge Ingstad er evakuert og står i fare for synke etter en kollisjon med en tankbåt ved Stureterminalen i Øygarden. Alle i fregatten en evakuert.

Foto: Marit Hommedal NTB scanpix
  • Martin Hagh Høgseth
  • Vetle Forsland (Bergens Tidende)
Publisert:,

Som følge av Equinors nedstengning av Sture-terminalen, påvirkes også nå gasstransporten fra Norge til Europa. Equinor opplyser at det som en operasjonell følgeeffekt av nedstengningen er også Kollsnes-anlegget stengt ned.

Nedstengningen kommer etter fregattulykken utenfor terminalen natt til torsdag.

– Det er slik at vestprosessrøret ved Sture er stengt ned. Som en konsekvens av dette kan ikke Kolsnesanlegget produsere, sier kommunikasjonsdirektør Randi Viksund i Gassco til E24.

Hun forklarer at de ikke kan transportere gass så lenge Kollsnes-anlegget er stengt.

– Derfor kan man nå se at gasstransporten vår ut blir redusert, forklarer Viksund.

Prosessanlegget på Kollsnes i Øygarden vest for Bergen behandler gassen fra feltene Troll, Kvitebjørn, Visund og Fram. Anlegget kan behandle inntil 144,5 millioner standard kubikkmeter (Sm3) naturgass i døgnet.

Les også

Equinor stenger ned Sture-terminalen etter sammenstøt

Stenger ned plattformer

Produksjonen på flere felt er stengt ned på grunn av ulykken.

– Vi har stengt ned Edvard Grieg-plattformen, som vi er operatør for. I tillegg er Ivar Aasen-plattformen stengt, fordi de prosesserer over Edvard Grieg, forklarer talskvinne Frøydis Eldevik i Lundin Norway til E24.

Disse to feltene har en daglig produksjon på 23.000 standardkubikk, forklarer Eldevik.

Også Equinor har valgt å stenge ned flere felt.

– Nå har vi stengt ned Troll A, Oseberg og Grane-feltet, sier talskvinne Elin A. Isaksen i Equinor til E24.

Forsikrer tankskipet

Forsikringsselskapet Gard bekrefter at de er delaktig i forsikringen til tankskipet Sola TS, som var involvert i kollisjonen med en fregatt og en slepebåt natt til torsdag.

– Vi har en liten kaskoandel av Sola TS, sier Svein Buvik, senior visepresident i Gard AS til E24.

Han forklarer at selskapet ikke gir ytterligere detaljer omkring forsikringen.

Det greske rederiet Tsakos Energy Navigation som eier tankskipet Sola TS opplyser at skipet var i perfekt teknisk stand. Skipet hadde los ombord og ingen i mannskapet sov, da hendelsen skjedde.

– Alle lys virket. Likeledes alle andre tekniske installasjoner, sier pressetalsmann i rederiet Tsakos Patrick Adamson til Adresseavisen.

Ifølge Sysla var tankeren under slep på veien ut Hjeltefjorden nordveien fra Stureterminalen da ulykken skjedde.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Flere oljefelt stengt ned etter fregatt-ulykken

  2. Equinor åpner opp Sture og Kollsnes – usikkert når de vil være i full drift

  3. Betalt innhold

    Dette vet vi om fregatt-ulykken

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    De stengte oljefeltene produserer for 500 millioner kroner hver dag

  6. Betalt innhold

    Starter opp igjen Sture, Kollsnes og oljefeltene