Fregattulykken: Nedstengningen påvirker gasstransporten til Europa

Fregattkollisjonen får konsekvenser for gassleveransene til Europa, samtidig er produksjonen på Ivar Aasen og Edvard Grieg-feltene stengt ned etter ulykken

Fregatten KNM Helge Ingstad er evakuert og står i fare for synke etter en kollisjon med en tankbåt ved Stureterminalen i Øygarden. Alle i fregatten en evakuert.

Foto: Marit Hommedal NTB scanpix
  • Martin Hagh Høgseth
  • Vetle Forsland (Bergens Tidende)
Publisert:

Som følge av Equinors nedstengning av Sture-terminalen, påvirkes også nå gasstransporten fra Norge til Europa. Equinor opplyser at det som en operasjonell følgeeffekt av nedstengningen er også Kollsnes-anlegget stengt ned.

Nedstengningen kommer etter fregattulykken utenfor terminalen natt til torsdag.

– Det er slik at vestprosessrøret ved Sture er stengt ned. Som en konsekvens av dette kan ikke Kolsnesanlegget produsere, sier kommunikasjonsdirektør Randi Viksund i Gassco til E24.

Hun forklarer at de ikke kan transportere gass så lenge Kollsnes-anlegget er stengt.

– Derfor kan man nå se at gasstransporten vår ut blir redusert, forklarer Viksund.

Prosessanlegget på Kollsnes i Øygarden vest for Bergen behandler gassen fra feltene Troll, Kvitebjørn, Visund og Fram. Anlegget kan behandle inntil 144,5 millioner standard kubikkmeter (Sm3) naturgass i døgnet.

Les også

Equinor stenger ned Sture-terminalen etter sammenstøt

Stenger ned plattformer

Produksjonen på flere felt er stengt ned på grunn av ulykken.

– Vi har stengt ned Edvard Grieg-plattformen, som vi er operatør for. I tillegg er Ivar Aasen-plattformen stengt, fordi de prosesserer over Edvard Grieg, forklarer talskvinne Frøydis Eldevik i Lundin Norway til E24.

Disse to feltene har en daglig produksjon på 23.000 standardkubikk, forklarer Eldevik.

Også Equinor har valgt å stenge ned flere felt.

– Nå har vi stengt ned Troll A, Oseberg og Grane-feltet, sier talskvinne Elin A. Isaksen i Equinor til E24.

Forsikrer tankskipet

Forsikringsselskapet Gard bekrefter at de er delaktig i forsikringen til tankskipet Sola TS, som var involvert i kollisjonen med en fregatt og en slepebåt natt til torsdag.

– Vi har en liten kaskoandel av Sola TS, sier Svein Buvik, senior visepresident i Gard AS til E24.

Han forklarer at selskapet ikke gir ytterligere detaljer omkring forsikringen.

Det greske rederiet Tsakos Energy Navigation som eier tankskipet Sola TS opplyser at skipet var i perfekt teknisk stand. Skipet hadde los ombord og ingen i mannskapet sov, da hendelsen skjedde.

– Alle lys virket. Likeledes alle andre tekniske installasjoner, sier pressetalsmann i rederiet Tsakos Patrick Adamson til Adresseavisen.

Ifølge Sysla var tankeren under slep på veien ut Hjeltefjorden nordveien fra Stureterminalen da ulykken skjedde.

Publisert:

Flere artikler