Kitch'n-eierne leverer rekordresultat og kaller snuoperasjonen i Tilbords vellykket

Kitch'n fortsetter å fosse frem i det norske markedet for kjøkkenutstyr, men tror ikke de tøffe tidene er over.

KJØKKEN: Markedet for kjøkkenutstyr har krympet de siste årene, spesielt i 2018 da både Rafens og Tilbords gikk konkurs. Mannen bak Kitch'n, Wiggo Erichsen, kan derimot smile for god vekst for kjeden han startet i 2002.

Foto: JAVAD PARSA
Publisert:

En av bransjene som ble truffet av flere store konkurser i fjor var kjøkkenutstyrsbutikkene, men Kitch'n fortsatte derimot veksten i fjor.

– Isolert sett har Kitch'n hatt det beste året noensinne. Tallene var som forventet, og vi fortsetter å tjene gode penger i motsetning til resten av bransjen som helhet, sier daglig leder og medeier i Kitch'n, Odd Sverre Arnøy.

I fjor omsatte kjeden med 156 butikker for 1,08 milliarder kroner, en økning på over syv prosent fra 2017.

Driftsresultat endte på 56,6 millioner kroner, opp fra 44,1 millioner i fjor.

Les også

Kjøpesenterarving (26) lanserer ny norsk kjøpesenterkjede fra Mandal i sør til Svolvær i nord

Fremdeles tøft

Fra toppen i 2015 hvor markedet for kjøkkenutstyr var verdt rundt tre milliarder i omsetning, har det sunket jevnt og trutt siden den gang.

I Oslo alene hadde kjøkkenutstyrsbutikker en tilbakegang i omsetning på 18,5 prosent i fjor, basert på ferske tall fra Institutt for Bransjeanalyse.

Kun leketøysbutikkene så høyere nedgang i omsetningen.

–Har aktørene som driver med kjøkkenutstyr nå kommet seg gjennom den mest utfordrende tiden?

– Kjøkkenutstyrsbransjen fortsetter å være krevende, akkurat som resten av retailbransjen. De beste vil klare seg godt, og planene for oss er å fortsette med lønnsom vekst i alle salgskanaler, sier Arnøy.

Til tross for at det forsvant en rekke butikker i konkurser og nedskaleringer i fjor, mener Arnøy fremdeles det fortsatt er for mange.

– I fjor var fokuset på å styre trygt og holde kostnadene nede i en periode med stor overetablering.

Kitch'n som har hatt fokus på vekst i mange år, har i år lagt ned butikker flere steder i landet, og vil gå i forhandlinger med gårdeiere i hele landet om nye og bedre leiekontrakter.

Men til nå i år har utviklingen vært god.

– Til nå i år har Tilbords en sammenlignbar vekst på fire prosent, og Kitch'n har hatt en sammenlignbar vekst på seks prosent vekst fra i fjor.

Les på E24+ (for abonnenter)

Advokatene som avgjør «døde» butikkers skjebne

Snuoperasjon i Tilbords

Tilbords gikk i fjor konkurs etter flere år med tap og svak utvikling. Kitch'n-eierne tok over selskapet fra oppkjøpsfondet Herkules i slutten av 2017, men slo det konkurs kun tre måneder senere.

Deretter kjøpte de opp boet sammen med importkonsernet Dalema, eid av Dag Leo Martinsen.

Det siste året har gått med til opprydning i kjeden som har gått fra 120 til 71 butikker, og som nå skal dreie seg mer om interiør, enn om kjøkkenutstyr.

– Tilbords har vært gjennom en vellykket snuoperasjon, hele organisasjonen fungerer bra, og butikkene skal være vinnerne i interiør og kjøkkenmarkedet fremover.

Til tross for at fjoråret preges av konkursen, sier Arnøy at Tilbords leverer svarte tall på bunnlinjen.

– Vi er ferdige med restruktureringen, og leverer svarte tall for hele kjeden i 2018, det er vi veldig fornøyd med.

De egeneide butikkene gikk med et overskudd på 1,2 millioner kroner, men konsernet som inkluderer franchisene og grossistleddet endte med et driftsresultat på 12,2 millioner kroner.

Omsetningen landet på 389 millioner kroner.

– Det er klart at omsetningen ser annerledes ut når Tilbords gikk fra å ha over 100 til 71 butikker, sier Arnøy.

Les også

Ville bli Norges Amazon – legger ned satsing

Les også

Jernia-sjef hevder: Kitch'n kjøpte Tilbords for å slå dem konkurs

Les også

– Både navn og logo må byttes