Flyr med tonnevis av ekstra drivstoff for å spare penger – slipper ut mer CO₂

Flyselskaper laster opp med tonnevis av ekstra drivstoff der det er billigst. Det gjør det litt billigere for selskapene, men praksisen går på bekostning av miljøet.

Regis Duvignau / X00095
Publisert:,

Det var BBCs dokumentarprogram Panorama som først fikk tilgang til interne British Airways-dokumenter som viste at selskapet drev med praksisen, som på engelsk kalles «fuel tankering».

Ekstra drivstoff om bord gjør flyet tyngre, som igjen fører til at utslippene øker.

Der ble det anslått at selskapets fly produserte 18.000 tonn mer CO₂ enn nødvendig i fjor. Samtidig kan kostnadsbesparelsen være så lite som 117 kroner på én flyging, mens den andre ganger kan være på flere tusen kroner.

De interne dokumentene skal også ha vist at selskapet har utviklet en egen programvare for å regne ut om det er mulig å spare penger ved å fylle ekstra drivstoff.

Forskere har anslått at rundt en av fem europeiske selskapers flyginger innebærer et visst element av «fuel tankering», ifølge BBC.

I etterkant av avsløringene har British Airways sagt at de vil gjennomgå praksisen.

Eurocontrol, som koordinerer flytrafikk over hele Europa, kom i juni med en rapport der de anslo at flyselskaper kan spare 2,7 milliarder kroner årlig på praksisen. Samtidig anslås det å kunne føre til et ekstrautslipp på 901.000 tonn CO₂.

Det tilsvarer 2.800 flyginger tur-retur mellom Paris og New York, eller det årlige utslippet til en europeisk by med 100.000 innbyggere.

British Airways vil gjennomgå praksisenLes rapporten fra Eurocontrol