– Jeg følte at jeg brukte mye tid og penger på hva jeg skulle ha på meg. Miljøperspektivet blir også mer og mer viktig

Hos kjendisfavoritten Fjong er klærne til leie. «Et kinderegg» av en gründerbedrift, mener næringsminister Iselin Nybø, som roser ideen og hensynet til miljø og bærekraft.

KLESGRÜNDER: Sigrun Syverud er gründer og daglig leder av Fjong, et selskap som driver med utleie av klær. Ideen fikk hun for tre år siden mens hun jobbet i finans og slet med å finne nye antrekk dag etter dag.

Hanna Ghaderi, E24
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:

– Den var fin! Den var nydelig! Er den norsk?

Næringsminister Iselin Nybø (V) er på kjoleprøving hos bedriften Fjong på Skillebekk i Oslo.

Nybø trenger kjoler til et statsbesøk til Jordan den første uken i mars.

Hos Fjong kan hun leie dem.

– Var ikke denne veldig Dødehavet?

Nybø svinger seg i en kjole fra den norske designeren Maud. Kjolen innfrir nesten alle krav for å kunne bli med i statsrådens reiseveske – det er bare ett problem: Den vil ikke ligge på plass over skuldrene.

Daglig leder og gründer Sigrun Syverud i Fjong har imidlertid en løsning.

– Du kan sette en nål bak her. Sånn, viser Syverud, mens Nybøs kommunikasjonsrådgiver Camilla Pettersen følger nøye med.

Prosessen skal hun gjenta for å sørge for at Nybø ser presentabel ut under Jordan-besøket.

SKAL BLI FJONG: Næringsminister Iselin Nybø (V) er på Fjong og prøver kjoler i anledning et statsbesøk til Jordan sammen med kongeparet første uken i mars.

Hanna Ghaderi, E24

«Et kinderegg»

Det har gått omtrent tre år siden Syverud, som er økonomi-utdannet og har bakgrunn fra finansbransjen, startet kjendis-favoritten Fjong, bedriften som lar deg leie klær.

Næringsminister Nybø har invitert med seg E24 til kjoleprøvingen denne torsdags ettermiddagen.

Hun mener statsbesøket er en ypperlig anledning til å promotere norsk mote og norsk design, og å heie frem kvinnelige gründere og småbedriftseiere.

Jeg har lyst til å bruke anledningen til å vise frem at dette er en mulighet som er klimavennlig og gir deg den kjolen til den anledningen. De aller fleste av oss går jo ikke på Slottet hver dag, og har du en anledning her i livet som du har lyst til, så er det viktig å tenke på at det også finnes sånne muligheter som dette. Jeg synes det er veldig kult når noen prøver noe nytt og lykkes med det, sier Nybø.

Næringsministeren mener Fjong er «et kinderegg»:

– For det første får du fine klær til en viktig anledning. For det andre er det miljøvennlig. Og gjenbruk er jo veldig i tiden. Og så støtter vi kvinnelige gründere som har klart å lage bedrift ut av en idé. Så det tenker jeg er tre gode ting, sier Nybø.

Kjendisfavoritt

I september i fjor kom regjeringen med en handlingsplan for å få flere kvinner til å starte egen bedrift. Bare én av tre gründere er kvinner, og regjeringen mener næringslivet trenger mer mangfold og likestilling for å skape større verdier.

Fjong-gründer Syverud er svært glad for næringsministerens engasjement for bedriften.

– Det er skikkelig hyggelig å høre på hva næringsministeren sier. Høre henne fortelle om hvorfor hun har lyst til å bruke oss. Det er kjempestas, sier Syverud.

Næringsministeren er langt i fra det eneste kjente navnet som benytter seg av Fjongs tilbud. Flere andre kvinnelige statsråder har vært innom, og Gunhild Stordalen leier dessuten ut sine egne klær gjennom tjenesten.

Les også

Dette er vinnerne og taperne blant norske kleskjeder

For selv om Fjong eier mange av klærne selv, eies de aller fleste plaggene av privatpersoner eller av butikker, designere eller merker, som tjener penger hver gang plagget leies ut.

De aller dyreste klærne, som for eksempel en kjole fra den italienske designeren Valentino (som kanskje koster rundt 50.000 å kjøpe, ifølge Syverud), er det privatpersoner som eier.

Syverud fikk ideen til Fjong etter å ha brukt mange tidlige morgener på å finne ut hva hun skulle kle seg i på jobb den dagen.

– Jeg følte at jeg brukte mye tid og penger på hva jeg skulle ha på meg, jeg kjøpte ting, men det ble hengende i skapet. Miljøperspektivet  blir også mer og mer viktig. Klesindustrien er mer forurensende enn både shipping og flytrafikk til sammen, men man vet ikke så mye om det, og inntil nylig tror jeg ikke det har vært noe man har vært særlig bevisst på her i Norge. Også fordi de utslippene skjer i andre land, sier Syverud.

– Det er ekstra mye å hente på å utnytte klærne bedre. Dobler man antall ganger man bruker et plagg, kan miljø-fotavtrykket reduseres med nesten 50 prosent. Det er noe alle kan gjøre, sier hun.

Sosiale medier og fornyelsespress

Fjong fungerer slik at du betaler en viss sum for å leie et plagg i et visst antall dager. Klærne kan prøves på Fjongs showroom på Skillebekk, en liten trikketur fra Oslo sentrum eller bestilles fra hjemmesiden. En kjole fra det amerikanske merket Self-Portrait, som kjøpt ny koster rundt 8.000 kroner, kan du for eksempel leie i fire dager for cirka 800 kroner. Leieprisen inkluderer også forsikring, vask og frakt tur-retur.  Enn så lenge er det kun kvinneklær tilgjengelig.

– Kunden må ha kjøpekraft. Hva er markedet for dette, tenker dere?

– Det er skalaeffekter av det. Så jo flere kunder, jo billigere kan vi tilby det. Og jo mer teknologidrevet vi er, jo lavere kostnader og rimeligere blir det for kunden, sier Syverud.

Les også

Ny lavpriskjede inntar Norge: Vil etablere 10–15 butikker

Gründeren forteller at det i hovedsak er to typer kunder som benytter seg av dem:

– Vi ser at de som kommer hit og bruker oss er særlig kvinner mellom 25 og 45, som har en aktiv hverdag og hvor de må kle seg pent og ikke har så mye tid. De er interessert i å gjøre smarte valg, er opptatt av miljøet og synes det er digg å slippe å oppbevare og vedlikeholde. Vi gjør jo alt av vask og reparering.

I tillegg er det dem som trenger en kjole til en anledning, som statsråd Nybø. En av Syveruds ansatte påpeker at sosiale medier kan bidra til økt press på fornyelser i garderoben; at det er blitt vanskeligere å vise seg i samme antrekk flere ganger.

– Tror dere det er mange nok anledninger, og mange nok folk i Norge med disse behovene, til at dere kan bli lønnsomme?

– Vi har ambisjoner om å ekspandere internasjonalt. Og vi tror ikke at Norge nødvendigvis er det aller mest lønnsomme markedet, sier Syverud.

Hanna Ghaderi, E24

Millionstøtte fra Forskningsrådet

Årsregnskapet for 2018 viser at Fjong det året omsatte for ca. 2 millioner kroner.

Driftsresultatet endte imidlertid på minussiden med et underskudd på 2,6 millioner.

I fjor gikk omsetningen opp til omtrent 3 millioner, opplyser Syverud. Selskapet har dessuten hentet penger, både gjennom folkefinansiering – hvor det kom inn 8 millioner i 2018 – og fått støtte fra både Innovasjon Norge og Forskningsrådet.

Den siste bevilgningen kom helt på tampen av fjoråret. Forskningsrådet skal inn med 15,8 millioner etterhvert som Fjong når nye utviklingsmål.

I tillegg til å ekspandere internasjonalt, ønsker Syverud å få på plass en abonnementstjeneste.

– Vi har utviklet og testet det en stund nå, så det blir utrolig spennende å lansere snart. Da kan vi tilby at du betaler en månedspris, så har du et visst antall plagg, sier gründeren.

Selv har Syverud bare noen få klær i garderoben.

Jeg har nesten ingen ting. Jeg har selvfølgelig undertøy og sokker, og det tenker jeg man ikke trenger å dele på, men jeg leier det aller meste.

Her kan du lese mer om

  1. Iselin Nybø
  2. Miljø
  3. Klesindustrien
  4. Folkefinansiering
  5. Gjenbruk
  6. Innovasjon
  7. Butikker

Flere artikler

  1. Gjelsten og Sunde tar med seg mellom 40–60 butikker videre

  2. Spår corona-krise for luksusmerker - venter kundemangel i Oslo

  3. Franchise-eier om Gjelsten og Sundes Gresvig-kjøp: Trenger avklaringer før jeg kan juble

  4. Annonsørinnhold

  5. Cappelen Damm kvitter seg med alle Tanum-butikkene utenom én

  6. Dagligvarekjedene forbereder seg på mulig hamstring