Nettmatselskaper vil slå seg sammen

Adams Matkasse, med investeringsfondet Herkules i ryggen, vil slå seg sammen med Godtlevert. Målet er å ta opp kampen med de store matvarekjedene.

MATFUSJON: Adams Matkasse og Godtlevert vil slå seg sammen.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Anders Park Framstad
Publisert:,

Dette skriver selskapene i en pressemelding fredag kveld.

Aksjonærene i Godtlevert får betalt i aksjer i selskapet Linas Matkasse, som eier over 90 prosent av Adams Matkasse.

Sistnevnte har investeringsfondet Herkules Capital tungt inne på eiersiden, etter at de i 2015 kjøpte 35 prosent av aksjene i svenske Linas Matkasse. Linas vil etter fusjonen eie 100 prosent av det nye selskapet.

Les også

Dagligvareekspert: Nettaktørene stjeler andeler fra kjedene

– Både Adams Matkasse og vi har siden oppstarten vært drevet av et ønske om å skjerpe konkurransen i det norske dagligvaremarkedet. Ved å slå oss sammen blir vi en reell utfordrer til dagligvarebransjen, sier Godtlevert-gründer Kjetil Graver i pressemeldingen.

Kostnadskutt

Graver trekker spesielt frem behovet for å redusere kostnadene for å møte konkurranse fra de store matvarekjedene.

Dette gir gjenklang hos fusjonspartneren.

– Vi har begge en forretningsmodell basert på å kutte ut fordyrende mellomledd, som for eksempel store grossister, sier daglig leder Veslemøy Tvedt Fredriksen i Adams Matkasse.

Hos Herkules Capital ser man på sammenslåingen som et ledd i en større langsiktig satsing på dagligvaremarkedet.

Les også

Kolonial ut mot Godtlevert: – Markedsføringen er helt åpenbart villedende

– Vi mener denne type aktørers struktur og forretningsmodell gjør at de med troverdighet kan utfordre de etablerte og samtidig tjene penger. Her kan vi bidra både med økonomiske muskler og betydelig bransjekunnskap, sier partner Sverre B. Flåskjer i Herkules.

Blir størst

Godtlevert ble etablert i 2010, og har i dag drøyt 65 ansatte, en omsetning på 390 millioner kroner og nærmere 30.000 kunder. Adams Matkasse ble startet opp i 2013, omsetter for 330 millioner kroner i året, har 74 ansatte og nærmere 25.000 kunder.

Det sammenslåtte selskapet blir dermed den største aktøren i sitt marked.

Per i dag er Kolonial.no den største og raskest voksende av de nye selskapene som leverer dagligvarer hjem til folk, med 424 millioner i omsetning i fjor, eksklusive moms.

Fusjonen er betinget godkjennelse fra norske konkurransemyndigheter.

Les også

Samler tilbudene fra matvarekjedene i én app:
Har 200.000 brukere i uken

Les også

Kolonial.no prises til 1,1 milliard

Les også

Matkasse-gründer: - Kjennskap til merkevaren gikk fra 0 til 100 etter TV-reklamering

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel
  2. Dagligvarebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Konkurransetilsynet vurderer å stanse matkassefusjon

  2. Konkurransetilsynet gir grønt lys for matkasse-oppkjøp

  3. Avviser blankt at matkassene går mot døden

  4. Annonsørinnhold

  5. Dobbelt så mange handler mat på nett

  6. Matkasse-gründer: – Ville ikke overlevd om vi kjøpte fra grossistene