Trosser butikkdøden – fra én til 14 butikker på fire år

Lysbrytere og stikkontakter har blitt lønnsomt for selskapet som har økt omsetningen fra 166 til 594 millioner kroner på fire år.

ELEKTROSUKSESS: Butikken på Åsane utenfor Bergen var en av testbutikkene som viste seg å bli en suksess og som banet veien for etableringen av nye butikker i hele landet.

Foto: Elektroimportøren
Publisert:,

Elektroimportøren har tatt salgsjobben fra elektrikerne og lar folk flest handle artikler til lys og elektrisitet i hjemmet – noe som har vist seg å være god butikk.

I 2014 tok oppkjørsfondet Herkules over selskapet som på det tidspunktet kun hadde en butikk.

– Vi tror det finnes et liv for butikkene sammen med den digitale fremtiden, sier daglig leder i Elektroimportøren Andreas Niss.

Niss var tidligere Norgessjef i Elkjøp og har de siste årene bygget opp Elektroimportørens fysiske butikknett og nettbutikk.

Utfordret en lukket bransje

Det er fremdeles i stor grad bare grossistene som selger elektromateriell, belysning og varme for installasjon.

ELEKTROSJEF: Andreas Niss gikk fra jobben som Norgessjef i Elkjøp til å starte oppbyggingen av det som i dag er kjeden Elektroimportøren.

Foto: Elektroimportøren

– Vi utfordrer en konservativ og lukket bransje, og mange av disse produktene har vært forbeholdt det proffe markedet. Det er det slutt på, sier Niss.

Elektroimportøren er en del av en større trend hvor grossistleddet hoppes over, og man har sett lignende tendenser i rørleggermarkedet.

Niss legger også vekt på at de satser stort på å inngå partnerskap med proffe aktører som får arbeid av Elektroimportøren.

– Elektrikere kan gå sammen med Elektroimportøren som partner, og få oppdrag servert av oss fra våre kunder. Det er fordelen med å ha direkte kontakt med kundene, sier Niss.

– Gjør ikke dette at partnerne deres tjener mindre penger enn tidligere?

– Jo, det vil jeg tro, men det aksepterer de som går sammen med oss da det gir dem flere kunder. Det er viktig å tilpasse seg en ny virkelighet der prisene er mer gjennomsiktige enn tidligere.

– På dette feltet brøyter vi veien, og jeg vil tro det er ikke lenge til vi har konkurrenter på dette området, sier Niss.

Av omsetningen på 594 millioner kroner i 2017 sto netthandelen for 137 millioner kroner.

Resultatutviklingen har også vært fin og har gått fra 26 til 70 millioner kroner fra 2013 og frem til i fjor.

I løpet av to år mener selskapet at de er godt over milliarden i omsetning.

250 millioner i året

Det hele begynte med en veldrevet butikk på Alnabru i Oslo og en teori om at konseptet kunne videreføres til hele landet. Derfor tok Herkules over spakene i 2014 og overtalte Niss til å lede prosjektet.

Les også

Ruster opp til pizzakrig over hele landet

– Vi var ikke helt sikre på at dette konseptet ville fungere andre steder enn på Alnabru, men vi hadde en teori. Vi åpnet to testbutikker i mai 2015 som fungerte og derfra har vi hatt høy etableringstakt, sier Niss som sier de estimert vil omsette for 250 millioner i året de neste årene.

Administrerende partner i Herkules Sverre Flåskjer sier Niss og hans nærmeste medarbeidere har vært sentral i gjøre selskapet til en suksess.

– Hvordan overtalte du Niss til å forlate landets ledende elektronikkjede til å starte noe helt nytt?

– Jeg fortalte ham at dette kan bli din historie, å bygge opp Elektroimportøren fra bunnen sammen med oss. Det er en omfattende reise jeg tror han hadde lyst å være med på.

Stort marked – liten spiller

I motsetning til andre butikksatsinger som Tilbords, har Elektroimportøren vært en av Herkules sine virkelige solskinnshistorier.

Ifølge Flåskjer ligger de godt foran planen som er å etablere 30 butikker i Norge innen 2021.

Les også

Gullsmed mot strømmen: Økte netthandelen med 46,3 prosent

Men de fremdeles en liten spiller i et stort marked.

– Markedet er på 30 milliarder kroner i året, så vi er fremdeles en liten spiller. Totalt har vi nok 2,5 prosent markedsandel i dag, sier Flåskjer og fortsetter:

– Vi har allerede betalt tilbake investorene våre for dette prosjektet.

– Hva er det som gjør at butikkdrift fungerer så bra i denne bransjen?

– Det er to grunner til at butikker fortsatt fungerer for dette markedet. Vi selger avanserte produkter som folk ønsker veiledning på, samt se før de kjøper. Den andre grunnen er at proffene trenger lokale utsalgssteder hvor de kan kjøre og hente produktene raskt når de trenger det, sier Flåskjer.

Han sier de hovedsakelig satser i Norge, men ser at det finnes muligheter i både Danmark og Sverige.

Her kan du lese mer om