Norges første elfly leveres – kan gi billigere flybilletter på sikt

Innen ti år venter Widerøe å sette et elektrisk fly i kommersiell luftfart.

LEVERES: Alpha Electro G2 ankommer Oslo Lufthavn mandag fra den slovenske flyfabrikken Pipistrel.

Foto: Avinor
Publisert:

Avinor og Norges luftfartsforbund bestilte elflyet Alpha Electro G2 fra den slovenske flyfabrikken Pipistrel i høst.

Mandag er det klart for levering på Oslo Lufthavn, og Widerøe-sjefen forteller til Bloomberg at flyselskapet vil sette et elfly i kommersielle ruter innen 10 år.

– I dag flyr vi de minste flyene på de korteste rutene. De er basert på aldrende teknologi fra 1970-tallet. Utviklingen innen luftfartssektoren har vært god, men ikke for de minste flyene, sier han til Bloomberg.

Avinor-sjefen skal fly Solvik-Olsen

Toseteren blir Norges først elfly, ifølge Avinor.

– Vi er vitne til en ny æra innen luftfart med nye muligheter, sier Avinor-sjef Dag Falk-Pettersen til E24.

Når flyet skal legge ut på jomfrutur fra Oslo Lufthavn mandag, vil Avinor-sjefen Dag Falk-Petersen være pilot med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i passasjersetet.

– Solvik-Olsen og jeg skal ut og fly. Jeg har prøvd flyet i Italia, og det er merkbart mindre støy på innsiden. Den virker veldig pilotvennlig. Den er enkel å operere, og det er mye mindre å passe på av motorinstrumenter og slik, sier han.

Les også

Avinor: All flytrafikk i Norge skal være elektrisk innen 2040

Falk-Petersen mener det absolutt er oppnåelig å sette elfly inn i kommersiell luftfart i Norge i løpet av en tiårsperiode.

– Vi har jobbet slik at Widerøe har vært involvert, og vi har en ganske lik oppfatning av at dette er fremtiden. Det gjelder særlig innenfor området Widerøe trafikkerer i dag med kortere distanser med lav trafikk. Etter hvert som vi får elfly med 15 til 20 passasjerseter, er det mange distanser vi kan benytte på Widerøes rutenett, sier han.

Fordelen med elfly er lavere støynivå, at elfly behøver kortere rullebane og at driftsutgiftene blir vesentlig rimeligere med elektrisitet i forhold til å tanke opp med bensin. På sikt kan det gi billigere flybilletter.

– Det er vanskelig å være sikker på hva som vil skje om 5 til 10 år, men produsentene vi har vært i kontakt med mener flyene vil ha opp mot halvparten av driftskostnadene til dagens fly, sier Falk-Petersen.

SKAL FLY SOLVIK-OLSEN MANDAG: Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen, her i avgangshallen på Gardermoen flyplass.

Foto: Thomas Brun NTB scanpix

Motorstopp når batteriet går tomt

Luftfart har den samme utfordringen som elbil-produsentene. Batteritiden strekker per dags dato ikke til. Kilo for kilo inneholder fossilt drivstoff omtrent hundre ganger så mye energi som et litium-ionbatteri, ifølge The Economist. Det er én av de store bremseklossen for utviklingen av miljøvennlig luftfart.

– Batterikapasiteten er relativt sett lav. Du kan ikke fly lengre distanser. Det er vanskelig å ta med ekstra drivstoff, sier Falk-Petersen.

– Hva skjer når flyet går tom for strøm?

– Det er det samme som skjer som når et fly går tom for drivstoff – motoren stopper. Det er ingen forskjell. Det er heller ikke uendelig drivstoff i ordinære fly, sier han.

Falk-Petersen garanterer at ambisjonen om å elektrifiserer luftfarten vil være trygt for passasjerer.

– Kravene til reserverer og sikkerhet blir etter alle solemerker det samme for ordinære fly.

Les også

Håper å gjøre kortbanenettet lønnsomt med elfly

EU vil redusere CO₂-utslipp med 75 prosent

Flyet er en del av et testprogram i norsk luftfart for å teste elflyets atferd, støynivå og hvilke lademulighet et elfly krever.

– Dette er en forsiktig start, og en viktig del av arbeidet med å gjøre luftfarten klimanøytral. Dette er en toseter med maksvekt på 550 kilo og kan fly rundt én times tid. Den er mest egnet for skolering og småturer, sier Falk-Petersen.

EU har satt som mål å redusere CO₂-utslippene fra europeisk luftfart med 75 prosent innen 2050. Det er ikke oppnåelig med dagens teknologi, men flere selskaper jobber for å få satt hybridfly og elfly inn i kommersiell luftfart så raskt som mulig.

Gigantene Airbus, Siemens og Rolls-Royce lanserte i høst planer om å utvikle et hybridfly. Konvensjonelle passasjerfly har normalt fire drivstoffdrevne jetmotorer.

Selskapene vil innen 2020 forsøke å utvikle en prototyp hvor én av jetmotorene erstattes med en elektrisk motor. Hvis prototypen er vellykket, kan det bli aktuelt å utvikle et fly hvor to av fire jetmotorer er elektriske.

Samferdselsdepartementet har foreløpig ikke besvart E24s henvendelser.