Kampen om luften

Havarikommisjonen ber flyselskap ta ising på alvor

Gjennomgangen av en nestenulykke med en SAS-rute i 2016 viser hvor viktig det er at flyeselskapene tar ising på alvor, mener Havarikommisjonen.

Flyselskapene gjennomfører rutinemessig avvising før avreise vinterstid, men problemet kan også oppstå underveis på ferden.

Cornelius Poppe / NTB scanpix.
  • NTB
Publisert:

Kommisjonen har gjennomgått hendelsen der en SAS-rute som var operert av det danske flyeselskapet Jet Time AS fikk problemer med ising på vei fra Bergen til Ålesund i 2016. Flyet kom ut av kontroll på grunn av isingen, krenget ukontrollert og mistet betydelig høyde før besetningen gjenvant kontrollen.

Flyet landet i Ålesund uten skader på flyet eller passasjerene om bord. Hendelsen fant sted ved Førde. Det var varslet moderat ising, men flyet kom inn i et område med sterk ising.

– Denne og to andre alvorlige isingsrelaterte hendelser illustrerer hvor viktig det er at besetningene overvåker hastighet og stigeytelse slik at flyet opereres innenfor de definerte ytelsesbegrensningene, skriver Havarikommisjonen.

– Havarikommisjonen mener at ising bør være et vektlagt moment i risikoanalysene til flyselskaper som skal operere i isingssesongen i Norge, og at det er viktig å ta flytypens egenskaper i betraktning, heter det.

SAS la ned ruten kort tid etter hendelsen, og Jet Time AS sine flyginger i Norge med den aktuelle flytypen opphørte.

Havarikommisjonen har undersøkt om hendelsen kan ha sammenheng med at en utenlandsk aktør uten omfattende kunnskap om norske forhold drev ruten eller at flyselskapet falt mellom forskjellige stoler når det skulle drives tilsyn med det. Det er ikke funnet slike årsakssammenhenger i saken.

Les også

Passasjernedgangen fortsetter for SAS

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Fly
  3. Flyselskaper
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Regjeringen vurderer nye tiltak for luftfarten

  2. «Braathen Air»: Mangler kvinner, penger og fly

  3. Norwegian anklager Boeing for svindel og kontraktsbrudd

  4. Annonsørinnhold

  5. Passasjernedgangen fortsetter for SAS

  6. Den ungarske lavprisgiganten Wizz Air inntar Norge: Vil starte en rekke innenriksruter