De hadde ikke én turist i hele sommer. Nå selger de busser og sier opp sjåfører.

Rundt 15.000 nye er blitt permittert den siste måneden, ifølge NHO. Transportbransjen er blant de hardest rammede.

Morten Stovner-Sørlie, daglig leder i busselskapet H. M. Kristiansens Automobilbyrå (H.M.K.) og datterselskapet Bislet Limousine.

Morten Uglum
  • Ole Alexander Saue - Aftenposten
  • Thomas Spence - Aftenposten
Publisert:

Luftfart, reiseliv og transportsektoren sliter tungt om dagen. Siden den andre koronabølgen skyllet inn over landet, er vondt blitt til verre for en rekke selskaper.

Det viser NHOs ferske medlemsundersøkelse. Den har fått navnet «Mørkere i november» og ble besvart av 3794 bedrifter.

Hver syvende bedrift sliter tungt, sier NHOs sjeføkonom Øystein Dørum.

– De beste tallene i denne undersøkelsen hadde vi i august. Utover høsten er det blitt stadig dårligere tall. Noen næringer som overnatting og servering utmerker seg med størst problemer, sier han.

– Ikke én turist i hele sommer

Busselskapet H. M. Kristiansens Automobilbyrå (H.M.K.) og datterselskapet Bislet Limousine er hardt rammet.

– Dette er ikke noe hyggelig. Jeg har vært i bransjen i 30 år. Jeg har aldri opplevd noe som dette.

Det sier Morten Stovner-Sørlie, daglig leder i de to selskapene.

De har nå solgt unna ti busser og ti biler som følge av manglende etterspørsel.

– De siste månedene har vi bare hatt faste oppdrag med skolebarn og buss for tog. Det er det vi har hatt å gjøre, sier han.

Sommer er høysesong for transportselskapene. Det er sesongen som avgjør om det blir et godt år eller ikke, ifølge Stovner-Sørlie. I år rant avbestillingene inn.

– Det var ikke én turist her i hele sommer, sier Stovner-Sørlie.

Ser mørkt på vinteren

H.M.K. omsatte i fjor for 110 millioner kroner. Pr. 1. oktober i år var nedgangen på 37 millioner kroner sammenlignet med året før.

De har allerede måttet si opp seks ansatte i administrasjonen. I sommer ble alle sjåførene permittert. Nå får alle sjåførene på nytt varsler om permittering.

På sikt kommer også sjåfører til å miste jobben.

– Når vi selger busser, er vi også nødt til å si opp sjåfører, sier Stovner-Sørlie.

Og han ser ikke lyst på tiden som kommer.

– Vi ser veldig mørkt på januar og februar. Det er jo lavsesong i utgangspunktet.

Morten Stovner-Sørlie fortviler over situasjonen. Selskapene hans er hardt rammet av koronapandemien.

Morten Uglum

– Veldig uforutsigbart

Også konkurrenten Jenssen Turbuss er blitt hardt rammet av pandemien.

Selskapet omsatte i fjor for 82 millioner kroner. De budsjetterte med rundt 100 millioner kroner i inntekter i år. Nå regner de med å lande på rundt 60 millioner kroner.

– Vi tjener ikke mye, men vi taper heller ikke så mye. Neste år er imidlertid langt mer usikkert, sier daglig leder Frode Gjerde Jenssen.

– Det er veldig uforutsigbart nå. Det gjør det vanskelig å planlegge, forteller Jenssen.

De har derimot ikke valgt å permittere eller si opp.

– Vi har vært heldige. Vi har hatt litt å gjøre. I tillegg har vi fått kompensasjon for noen måneder, forteller Jenssen.

Ber om kunstig hjelp

– Turbuss-selskapene trenger kunstig hjelp for å overleve, sier Jon Stordrange.

Han er administrerende direktør i NHO Transport.

– De er hardest rammet. Noen har hatt litt kjøring med buss for tog, men for de fleste har det vært full stopp. Nå er omfattende permitteringer og oppsigelser på gang, sier han.

Stordrange er glad for den siste krisepakken som utvider kompensasjonsordningene for «faste, uunngåelige kostnader». Men det er ikke nok til å holde aktiviteten i gang når markedet der borte.

– Mange vil nå parkere bussene og permittere alle ansatte. Det gjelder både sjåfører og administrasjonen, sier han.

Jon Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport.

Svein Erik Furulund

– Overholder ikke norske bestemmelser

Turbussbransjen har 3000 ansatte. Det er de små, frittstående selskapene som er hardest rammet.

NHO Transport krever at regjeringen opprettholder kompensasjonsordningene så lenge dagens reiserestriksjoner vedvarer. På lang sikt vil bransjen ha nye kabotasjeregler.

Kabotasje er transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.

Polske og litauiske busselskaper kjører turister i Norge i sommerhalvåret uten å overholde minstelønnskravene, ifølge Stordrange.

Nå har de adgang til å kjøre ubegrenset i fire–fem måneder. Danmark har begrenset adgangen for utenlandske busselskaper til syv dager kjøring i måneden. NHO ønsker det samme i Norge.

– Det vil gjøre det mindre lønnsomt for utenlandske selskaper. I tillegg genererer norske selskaper skatteinntekter og merverdiavgifter som vi ikke får i dag, sier Stordrange og legger til:

– Vi er ikke mot konkurranse, men vi er for konkurranse på like vilkår. De overholder ikke norske bestemmelser om minstelønn og har arbeidsvilkår som er langt dårligere enn i Norge, sier Stordrange.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. NHO
  2. Permittering
  3. Transport
  4. Reiseliv

Flere artikler

  1. Rike turister uteblir – luksusbutikkene permitterer

  2. Frå milliarden i pluss til 351 millionar i minus for DSD

  3. Målrett de økonomiske corona-tiltakene

  4. Ny krisepakke til reiselivet: SV vil ha krav om null oppsigelser

  5. Hotellet har kuttet 8 av 10 ansatte. Norske bedrifter forbereder seg på å permittere 15.000 til før jul.