Analytiker: Norwegian kikker ned i avgrunnen

Norwegian er faretruende nær konkurs etter å ha blitt nektet mer penger fra regjeringen, mener Sydbank-analytiker Jacob Pedersen.

Illustrasjonsbilde.
Turbulensen i Norwegian
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Publisert:

Det skriver analytikeren i et notat mandag.

Notatet handler i utgangspunktet om følgene for SAS hvis Norwegian skulle gå konkurs. «Hovedkonkurrenten Norwegian kikker ned i avgrunnen», skriver Pedersen.

Han mener at en eventuell konkurs i Norwegian ikke nødvendigvis er til fordel for SAS, og fastholder sin anbefaling til kundene om å selge SAS-aksjen.

– SAS’ hovedkonkurrent Norwegian får ingen hjelp av den norske regjeringen, og dermed har risikoen for en Norwegian-konkurs steget merkbart», skriver Pedersen.

– En Norwegian-konkurs er nå ikke lenger et urealistisk scenario. Faktisk har det rykket faretruende tett på, etter vår vurdering, skriver han.

Norwegian-aksjen falt på det meste over tyve prosent på Børsen mandag, men var en stund oppe i positivt terreng, før den igjen falt. Gjennom dagen har aksjekursen variert mellom 71 øre og 49 øre, som er tidenes laveste nivå.

Les også

Norwegian-sjefen «ekstremt skuffet» etter støtte-nei: – Vi har ikke gitt oss

Peker på «norske rikinger»

Norwegian må nå håpe at leasingselskapene, långiverne og obligasjonseierne er villige til å konvertere mer av selskapets gjeld til aksjer, påpeker Pedersen.

Et annet alternativ er at noen med mye penger kommer inn og berger selskapet.

– Norske rikinger med sterke nasjonalfølelser kan også være et halmstrå som Norwegian kan klynge seg til, skriver Sydbank-analytikeren.

– Vi utelukker ikke at Norwegian igjen kan få til en feberredning, skriver han.

Les på E24+

(+) Statens nei kan kanskje bli en fordel for flyselskapet Norwegian

Har bedt om milliarder

Norwegian opplyste mandag at selskapet har bedt den norske regjeringen om «flere milliarder» kroner for å kunne overleve en krevende vinter med en ny smittebølge og fortsatt svært svake passasjertall.

Men regjeringen sier at den ikke vil bidra med noe mer. Staten har allerede stilt opp med 13 milliarder kroner i ulike støtteordninger til flybransjen i år, og Norwegian har fått lånegarantier for tre milliarder kroner.

– Vi har sett på den finansielle strukturen: De har betydelig gjeld, 40 milliarder kroner totalt. Det er for risikofylt å gå inn med fellesskapets midler i et selskap som Norwegian, sa næringsminister Iselin Nybø mandag.

Les også

Derfor sa regjeringen nei til Norwegian

Kan gi økt konkurranse i Norge

En eventuell Norwegian-konkurs trenger ikke å være noen fordel for SAS, for det kan øke konkurransen ytterligere, ifølge Sydbank.

– Fremstøt fra andre flyselskaper i Norge kan vende opp-ned på konkurransesituasjonen – og det er ikke nødvendigvis en fordel for SAS,
når passasjerene igjen begynner å reise, skriver Pedersen.

Han sier at en eventuell konkurs ved første øyekast kan ligne på en gavepakke til markedslederen SAS, som har mange ledige fly. Men det samme har konkurrentene i Europa.

Pedersen ser det derfor som sannsynlig at en konkurs i Norwegian vil lokke flere aktører til Norge. Det omstridte ungarske selskapet Wizz Air har allerede etablert seg i det norske markedet.

– Vi er overbeviste om at mange slikker seg om munnen, skriver Pedersen.

Les også

Norwegian har nok penger til å overleve deler av vinteren

Les også

Staten sier nei til mer Norwegian-støtte: – En knyttneve i magen

Les også

«Braathen Air» har søkt om flylisens: Over 1.000 har søkt jobb

Les også

Demonstrasjon mot Wizz Air på norske flyplasser

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Konkurs
  3. Sydbank
  4. Norwegian
  5. Wizz Air
  6. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Analytiker: Norwegians langdistanse-stopp bra for SAS

  2. Analytiker tror Wizz Air vil presse SAS og Norwegian: – Kommer på et forferdelig tidspunkt

  3. Flyanalytiker: – Norwegian-konkurs ser plutselig helt usannsynlig ut

  4. Konkurransetilsynet rådet regjeringen til flynødhjelp-nei

  5. Derfor sa regjeringen nei til Norwegian