Netthandel ga tidenes beste resultat for Posten i pandemiåret 2020
Netthandelsveksten bidro mest til et solid år. Samtidig fortsatte den kraftige nedgangen for adressert post.
PAKKER: Posten håndterer store mengder pakker hver dag. Under coronapandemien økte mengden ytterligere.
Posten endte fjoråret med et justert driftsresultat på 1,42 milliarder kroner. Det var mer enn en dobling fra året før da det justerte driftsresultatet endte på 614 millioner kroner.
Selskapet bruker justert driftsresultat om det selskapet sitter igjen med etter kostnadene er trukket fra, men før skatt, avskrivinger og finansposter.
Etter at Posten har betalt skatter og avgifter var overskuddet på 1,1 milliarder kroner i fjor, over én milliard kroner bedre enn året før.
– Vi har lagt bak oss et veldig sterkt år hvor den kraftige økningen i netthandelen har vært den sterkeste driveren. Vi har over flere år investert i terminaler og nye leveringsløsninger og var godt posisjonert da veksten i netthandelen skjøt fart i fjor, sier konsernsjef Tone Wille i Posten i en melding.
Posten-ansatte får coronabonus
Sendes mindre post
De fleste avdelingene i Posten leverer bedre tall enn året før, men det finnes unntak. Ikke overraskende er det såkalt adressert og uadressert post som trekker ned. Dette inkluderer henholdsvis vanlig brevpost og reklamebilag.
I løpet av året hadde postsegmentet en nedgang i resultatet på 310 millioner kroner etter at volumfallet ble forsterket. Resultatet endte på 326 millioner kroner.
Bare når det gjelder adressert post var nedgangen i volumet på 19 prosent i 2020.
«Posten må tilpasse seg nye brukerbehov og gjennomførte i 2020 den største omleggingen i konsernets historie med overgang til brevomdeling annenhver dag,» skriver Posten i meldingen.
Posten: 50 prosent økning av pakker før jul
Sterk avslutning på året
Inntektene i fjor endte på 24 milliarder kroner, noe som var 200 millioner kroner lavere enn året før.
I de siste tre månedene av 2020 endte inntektene på 6,6 milliarder kroner, noe som var 1,9 prosent høyere enn i 2019. Mye av julehandelen ble for mange gjennomført på nett i fjor, noe som bidrar til veksten.
Det justerte driftsresultatet endte på 605 millioner kroner, opp fra 326 millioner kroner året før.