Uber-konkurrent lanserer drosjetjeneste i Norge

I fjor lanserte Bolt elsparkesyklene sine i Norge, onsdag lanserte de taxitjeneste.

Nord-Europa-sjef Nils Wijkmark i Bolt.
  • Isak Løve Pilskog Loe
Publisert: Publisert:

Bolt varslet i fjor sommer at de ville inn i det norske drosjemarkdet. Nå gjør selskapet alvor av planene og tar opp jakten på Uber, med Oslo som første holdeplass.

– Det norske drosjemarkedet har vært begrenset av et ugunstig regelverk som forhindret innovasjon. Med det nye regelverket skal vi bidra til å endre dette, og øke konkurransenivået , sier Nils Wijkmark, regionsjef for Bolt i Nord-Europa til E24.

Den nye drosjeloven, som tredde i kraft 1. november i fjor, fjernet en rekke krav som var knyttet til drosjevirksomheten. Regjeringen sa den gang at kravene var utdatert og gjorde bransjen mindre konkurransedyktige.

Nå går lovverket vekk fra at fylkeskommunen regulerer hvem som får tillatelse til å drive taxivirksomhet. Istedenfor må aktørene oppfylle en rekke vilkår og kurs, for å få tillatelsen.

Bolt har allerede sikret seg flere hundre sjåfører i Norge.

Satser bærekraftig

I presseuttalelsen sier selskapet at deres hovedmål er å bidra til en mer bærekraftig transport.

Førere som kjører en klimavennlig bil kan få mulighet til å bli kategorisert som «grønn».

– Å ha muligheten til å velge en klimavennlig bil som ikke er dyrere å velge enn standardkategorien vil hjelpe passasjerer med å ta et grønnere valg, sier Wijkmark.

Denne kategorien vil koste det samme for passasjerene som standardkategorien «Bolt», kommer det frem i pressemeldingen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bolt
  2. Uber
  3. Norge
  4. Innovasjon
  5. taxi
  6. Taxibransjen

Flere artikler

  1. Tolv aktører får leie ut elsparkesykler i Oslo – får nøyaktig like mange hver

  2. Sparkesykkel-aktører raser etter nye innstramminger: – Dette straffer alle

  3. Thina Saltvedt skal vurdere klimavennlige investeringer for staten

  4. EU-regler mot grønnvasking tar tid: Krangler om gassens rolle

  5. I 2030 vil alle ha et forhold til CO2-sporing – til tross for at regjeringen har glemt det i klimaplanen