Askeladden satser på håndverk: – Svart arbeid blir en stor utfordring

Vater lover arbeid som leverer på tiden, har forutsigbare priser og som man kan følge fremgangen til via app. At de også skryter av å gi ansatte skikkelig lønn, pensjon og forsikring, imponerer ikke Oslo Malermesterlaug.

BLANKT LERRET: Askeladden har planer om å skyte inn 4 millioner for å gi Vater kraft til å vokse. Her er daglig leder Erik Getz Skotvedt (foran) sammen med malerne Theodor Blix (hvit caps) og Filip Byberg.
  • Hans M. Jordheim
Publisert:

Gründerfabrikken Askeladden & Co brer seg ut nok en gang.

Selskapet er mest kjent for å være sentral i oppbygningen av frisørkjeden Cutters, med deres 89 salonger landet rundt, og senere for etableringen av konsepter som legekontorkjeden Dr. Dropin, begravelsesbyrået Verd og massasjeselskapet Squeeze.

Håndverksbransjen blir nå den siste i rekken av etablerte næringer som får smake Askeladdens higen etter innovasjon. Det nye selskapet heter Vater og skal bli en totalleverandør av håndverkstjenester for privatpersoner. Målet er et tilbud i alle de store norske byene i løpet av 2022.

– Det er dette venner og bekjente oftest har foreslått til oss som idé til nytt konsept, sier Askeladden-partner Andreas Rokne.

Tanken er å tilby noe enkelt og forutsigbart i en bransje som for mange forbindes med det motsatte. Askeladden har tilbakelagt et halvt år med research og sitter igjen med en hypotese om at kundene ønsker bedre prisoversikt og håndverkere som holder seg til avtalen, forteller Rokne.

NYLANSERT: Vater har vært «live» i et par uker. I første omgang er det kun Oslo som blir tilbudt tjenesten. Maler Filip Byberg jobber nå på en leilighet ved Aleksander Kiellands plass.

Lager app

Vater har så vidt startet opp. I første omgang tilbys malertjenester i Oslo, men ambisjonene for vekst er store.

Askeladden & Co og deres medinvestorer eier totalt 85 prosent av Vater og har planer om å kapitalisere opp selskapet med 4 millioner kroner denne våren.

Til å lede selskapet er Erik Getz Skotvedt ansatt. Før han sluttet seg til Askeladden-familien, jobbet han i Telenor med overordnet ansvar for Yng-konseptet.

– Jeg hadde ikke sett for meg at det var håndverksbransjen jeg skulle starte med, men jeg ser at det er store muligheter her, sier han.

Det dreier seg blant annet om teknologisk innovasjon, forteller 35-åringen. Derfor er en Vater-app under utvikling. Der skal kunder kunne følge med på fremgangen og kommunisere med håndverkerne.

– Målet er å gjøre kundeopplevelsen enklere og mer oversiktlig. Ingen uforutsette fakturaer helt på slutten eller håndverkere som ikke dukker opp til avtalt tid.

INGEN ERFARING: Daglig leder Erik Getz Skotvedt kommer fra Telenor og har ikke jobbet med håndverk før. Askeladden-partner Andreas Rokne tror ikke det er noen ulempe.

Mye svart arbeid

Undersøkelsene som Askeladden har gjort i forkant viser også at kunder ønsker å vite om de ansatte har gode arbeidsvilkår. Det skal de vite at de får hos Vater, sier Skotvedt.

– Alle våre ansatte får en skikkelig lønn, forsikringer og pensjon.

Malerbransjen har vært et problemområde hva gjelder useriøse aktører, ifølge Byggenæringens Landsforening (BNL). I en BNL-undersøkelse fra 2014 svarte 70 prosent av malere at de har tapt penger som følge av tapte oppdrag til svart arbeid.

I Skatteetatens undersøkelse om svart arbeid fra i fjor, svarte 12 prosent av respondentene som hadde kjøpt malertjenester at dette var gjort svart.

Vater er klar over denne problematikken.

– Svart arbeid er en stor utfordring, og vi heier på myndighetene i arbeidet deres. Samtidig er vi av den oppfatning av at det er betalingsvilje for hvitt arbeid, såfremt vi har konkurransedyktige priser, sier Askeladden-partner Andreas Rokne.

Les på E24+

Hotelldirektør i e-post: «Vi stenger hotellet» (...) «Når gjester ringer inn og spør, så sier vi at vi har tenkt å forsøke å holde åpent»

Fagkompetanse er viktigst

Styreleder Jens Erik Solberg i Oslo Malermesterlaug kan skrive under på at det fører med seg problemer med et stort antall useriøse aktører.

– Vi må hele tiden konkurrere med selskaper som driver med sosial dumping og presser ned prisene. Ja, de detter av etter hvert, men så dukker det opp nye. Det er absolutt vanskelig å drive lovlig og samtidig tjene penger i malerbransjen.

Styreleder Jens Erik Solberg i Oslo Malermesterlaug.

Samtidig synes han det har blitt noe bedre, at kundene virker å sette mer pris på godt fagmessig håndverk til en mer riktig pris. Men å markedsføre seg som en aktør som gir ansatte skikkelig lønn og forsikring, fnyser laugslederen av.

– Hvis de selger inn det som en stor styrke at de tilbyr ansatte lovpålagte forsikringer, sier det litt om hva slags bilde de har av bransjen. Det finnes allerede nok av firmaer som betaler det de skal, det er bare å ta en titt blant mange av våre medlemmer.

Det viktigste for å gjøre suksess er at man har kunnskap om hva man holder på med, sier Solberg.

– For å lykkes som håndverker må du ha en viss peiling på det du tilbyr. Det viktigste er at de som skal selge noe har fagkompetanse, sunn og god arbeidsmoral, samtidig som man skal følge opp jobbene en har. Det blir bare mer og mer reklamasjoner fra kundene.

Les på E24+

Virkelighetens «Exit»: Slik blir de rikeste enda rikere

Tror ikke på flere klagesaker

Vater har i dag ansatt tre malere og tar sikte på å bli 10–12 frem mot sommeren. I jakten på nye arbeidstagere fremholder Vater-sjef Erik Getz Skotvedt at de jakter erfaring og høy kompetanse.

Selv har han ingen profesjonell erfaring med hverken maling eller øvrig håndverksarbeid. Partner Andreas Rokne ser ingen problemer med det.

– De fleste daglig ledere for Askeladdens konsepter har liten eller ingen bransjeerfaring, bortsett fra å selv være kunde. Vi tror dette gjør at de ser på konseptet og tjenestene med helt nye øyne, og ikke lar seg begrense av etablerte bransjenormer.

Rokne sier at Vater består av høyt kompetente håndverkere med mange års erfaring, samt en daglig leder som evner å utfordre og se løsninger med nye øyne.

– Vi tror dette er et godt utgangspunkt for suksess. 

– Sammenlignet med frisør, lege og massasje er det vel grunn til å forvente mer administrativt arbeid med klagehåndtering og øvrig kundebehandling. Er dere rustet for det?

– Vi har generelt fornøyde kunder og lite klager på tvers av våre konsepter og forventer ikke noe mer her enn ved de andre konseptene. Det blir mer håndtering av logistikk, men det har vi tatt høyde for.

– Men det er vel unektelig mer vanlig å klage på håndverkeren enn på frisøren?

– Det blir veldig spennende å se, men vi tror at ved å levere på kvalitet og bygge langvarige kundeforhold, så blir det ikke mye mer å gjøre. Vårt kundeløfte er at vi jobber til kunden er fornøyd.

Les på E24+

Adam har innført firedagersuke: – Gjør et mye bedre arbeid

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Askeladden & Co

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Ny Askeladden-sjef: – Det som skjedde var smått uvirkelig

  2. Betalt innhold

    Andreas (29) er mekaniker ved Bergen Engines. – Det viktigste er at vi får beholde arbeidsplassene

  3. Tennis-kompiser i bitter finanskonflikt: Christian Ruud saksøkes av investorer i Nord-Norge

  4. Betalt innhold

    Med kullsyre i blodet

  5. Betalt innhold

    Beskyldningene hagler mot forretnings­mannen fra Sotra. Nå jages han av kreditorer på tre kontinenter.