Wolt skremmes ikke av dyrtid – lanserer ekspresslevering av dagligvarer

Oslo har nå tre aktører som lover hjemlevering av dagligvarer på 30 minutter eller mindre. Markedet er absolutt stort nok, mener både Wolt og Foodora.

NYE VANER: Pandemien ga en kjempeboost for alt som handlet om hjemlevering. Wolt Markets norgessjef Joachim Schwartzbach er overbevist om at pandemien sørget for noen varige endringer i folks handlevaner.
Publisert: Publisert:

Ett år etter at den første pressemeldingen gikk ut, åpner Wolt Market sin første butikk.

Fra Hasle øst i Oslo skal Wolts leveringsbud pakke bestillingen og være på døren til kunden innen det er gått en halvtime.

Det gjør naturligvis at tilgangen begrenses. I første omgang rekker Wolt Market «nesten til Majorstua» i vest, ifølge daglig leder Joachim Schwartzbach.

– Det bor mange med penger vest for Majorstua, vet du?

– Hehe, ja, det er vi klar over. Og med tiden er planen absolutt å rekke lenger.

Les på E24+

Høyeste prisvekst på mat på 40 år. Nå blir det bønner i stedet for biff.

Mener de store hindrer mindre å vokse

Wolt er fra før en stor aktør for hjemlevering av restaurantmat, først og fremst i konkurranse med Foodora.

At det har tatt såpass lang tid å åpne den første dagligvarebutikken henger sammen med både et svekket kapitalmarked, trøbbel med å finne et passende lokale og at de etter hvert besluttet å holde igjen til dagligvarebransjens høysesong.

– Det er vanskelig å finne lokaler i Oslo, særlig i den størrelsen vi ønsker. Også fordi vi vet at det er låste kontrakter mange steder, så det ikke er mulig å etablere seg som ny aktør. Det er et generelt problem, sier Schwartzbach.

OPPRINNELIG FINSK: Wolt ble grunnlagt i Finland i 2014, men ble i fjor solgt til amerikanske Doordash. Her sitter Schwartzbach sammen med kommunikasjonssjef Jeanett Søly.

Han viser til såkalte «negative servitutter», et fenomen næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) vil til livs. Det innebærer eiendomsklausuler som hindrer at konkurrenter kan etablere seg, også når arealet blir solgt videre.

Wolt leverte høringssvar til Vestres forslag om å forby praksisen.

Problemet er at «større aktører bruker sin posisjon i markedet til å hindre fremveksten av konkurrerende aktører», skrev selskapet da.

– Det er utfordrende å etablere seg innen dagligvarebransjen generelt, sier Schwartzbach.

Les på E24+

«Quiet quitting»: Tre urovekkende tendenser i arbeidslivet nå

Ikke helt lavpris, ikke helt som Meny

På lageret til Wolt Market står dagligvarer oppstilt i hyller på samme måte som i en vanlig butikk.

Ifølge Schwartzbach dekker den et komplett dagligvaresortiment. Her skal prisene ligge på et «gjennomsnittlig» nivå, forteller han.

– Vi skal ikke være noen lavprisaktør, men på et snitt av bransjen. Det betyr at noen varer vil matche lavpriskjedene, mens andre vil være på nivå med Meny eller Jacobs.

I tillegg kommer leveringsavgiften. Ekspresslevering av dagligvarer på døren koster naturligvis noe mer enn å gjøre jobben selv.

EGEN BUTIKK: Wolt er mest kjent for hjemlevering av restaurantmat, men har allerede samarbeid med enkelte matbutikker. Nå skal de selge egne dagligvarer.

Wolt lanserer tjenesten dagen etter nok et overraskende høyt inflasjonshopp. Matprisene bidro mest, og er nå 13 prosent høyere enn på samme tid i fjor.

Vi er nå inne i dyrtid, ifølge Sifo. Forbruksinstituttet er forbløffet over hvor raskt nordmenns handlevaner endres nå, i retning mindre og billigere mat.

– Tror du nordmenn er interessert i en tjeneste som deres nå?

– Det tror jeg absolutt, kundegruppen er jo bred. Og Wolt-plattformen er fortsatt i god vekst. Vi har lansert i mer enn åtte nye norske byer bare i år.

Les på E24+

Her kan du sjekke prisveksten på mat. Bare én vare er blitt billigere siste året.

Selger tid

Wolt Market vektlegger den store tidsklemma når de skal argumentere for egen nytteverdi.

Schwartzbach trekker frem småbarnsforeldre og hvordan ekspresslevering av dagligvarer på døren øker bekvemmeligheten i hverdagen. Særlig om man bor i femte etasje uten heis.

Han er tredje i rekken til å snakke om dette behovet. Wolt Market går nå i direkte konkurranse med Foodora Market og svenske Kavall, samtidig som man har Odas tjeneste for hjemlevering dagen etter.

NY AKTØR: Tre store handelshus dominerer det norske dagligvaremarkedet. Wolt Market-sjefen sier det er farlig å snakke om seg selv som en utfordrer i et marked i milliardklassen, men ønsker å gjøre tjenesten mer tilgjengelig for folk.

Foodora Market-sjef Victoria Hellesøy Stenbakk ønsker konkurrenten velkommen.

– Vi har denne businessen i mange andre europeiske land, og der er vår erfaring at det er sunt med konkurranse mellom flere store selskaper. Da kan man vokse sammen og heller ta markedsandeler fra mer etablerte aktører.

– Opplever dere en brems nå, i denne dyrtiden?

– Vi vokser saktere, men vi vokser fortsatt.

I deres første driftsår 2021 fikk Foodora Market inntekter på i underkant av 60 millioner kroner.

Resultatet endte på negative 36,8 millioner kroner.

Les også

Reaksjoner etter dagligvaregrep: – Lobbyistene har allerede begynt å ringe

Publisert:
Gå til e24.no