Verdensledende romekspert om SpaceX: – Musk trenger mange milliarder dollar

Elon Musk har nylig handlet SpaceX-aksjer for 100 millioner dollar for å gjøre drømmen om Mars til virkelighet. Opsjonene hans i Tesla kan bli gull verdt, mener en av USAs fremste eksperter på kommersiell romfart. 

MUSK VIL TIL MARS: Elon Musk trenger flere milliarder dollar hvis han skal sende historiens første mannskap til Mars.

Foto: Hector-guerrero AFP
Publisert:

– Musk har veldig aggressive mål og trenger enorme mengder kontanter.

E24 har snakket med professor Greg Autry ved Universitetet i Sør-Carolina. Han er blant verdens fremste eksperter på kommersiell romfart og har blant annet jobbet med NASA for Trump-administrasjonen.

Elon Musks splitter nye lønnsavtale i Tesla gir ham null kroner i lønn og bonus, men kan også gjøre ham til verdens rikeste.

Les mer: Oljefondet ga tommel ned til lønnsavtalen

Målet til Musk er å lage en koloni på Mars – og til det trenger han penger. Masse penger, ifølge Autry.

– Musk og SpaceX trenger mange milliarder dollar for å realisere Mars-drømmen sin, sier Autry.

Musk kjøpte SpaceX-aksjer for 100 millioner

Musks kommersielle romselskap, SpaceX, er ikke notert på børs, men har nylig solgt aksjer på sekundærmarkedet for opptil 500 millioner dollar (3888 millioner kroner). Musk handlet selv aksjer for rundt 100 millioner dollar, skriver nettstedet TechCrunch.

Les også

Tesla-aksjonærene godkjenner bonuspakke

– SpaceX har en stor kommersiell sektor med både oppskytninger og kommunikasjon for å finansiere den fremtidige Mars-kolonien. Det er sannsynligvis et veldig lønnsomt selskap allerede, men Musk trenger så mye penger han kan få.

SpaceX er, ifølge CNBC, verdsatt til rundt 21,5 milliarder dollar eller 167 milliarder kroner.

Kjemper mot Bezos og Bruno

Musk er ikke den eneste rikingen som kaster sin egen formue inn i det nye romkappløpet.

– Amazon-gründer Jeff Bezos er en veldig seriøs utfordrer med selskapet Blue Origin. Han har enorme summer til rådighet, sier Autry.

Konkurrenten United Launch Alliance (ULA), en joint venture mellom Boeing og Lockheed Martin, har nylig tatt i bruk teknologi fra Bezos på den delvis gjenbrukbare Vulcan-motoren.

Les også

Slik skal Trump skape mer business i rommet

– Det er veldig overraskende at industrigiganter som Boeing og Lockheed bruker teknologi fra en startup, sier Autry.
ULA har også hentet inn den ambisiøse toppsjefen Tory Bruno for å slanke selskapet.

– Frem til SpaceX ble seriøse, har ULA vært ganske selvtilfredse og dyre. Bruno har ledet an i en aggressiv restrukturering av selskapet. Organisasjonen har blitt flatere, og en rekke stillinger har blitt kuttet for å kutte kostnader. ULA har et helt uslåelig og perfekt rulleblad med over 120 oppskytninger uten feil, så de kan nok fortsette å prise seg litt høyere enn SpaceX også i fremtiden.

Vant kjempekontrakter med luftforsvaret

Både SpaceX og ULA vant nylig gigantkontrakter med det amerikanske luftforsvaret verdt henholdsvis 290 og 351 millioner dollar.

Les også

Nær avtale med fransk rombyrå: Norsk teknologi kan bli sentral i nytt romkappløp

– Kontraktene med US Air Force er en god ting for kommersiell romfart. Amerikanske myndigheter er den største kunden i markedet, og dette vil gi både SpaceX og ULA bedre pengeflyt og konkurransedyktighet, sier Autry.

Luftforsvaret, på sin side, vil ha flere valgmuligheter for å bli mindre sårbare.

– Til nå har ULA vært myndighetenes eneste oppskytningsselskap. Den manglende konkurransen har gjort det attraktivt å få inn SpaceX.

Han mener at myndighetene i USA har gitt kommersiell romfart en massiv dytt.

– I 2010 hadde USA null prosent av det kommersielle oppskytningsmarkedet. I år er tallet høyere enn 60 prosent. Kina kan ikke konkurrere på pris, og Europa er ikke innovative og effektive nok.

Les også

Europa og Kongsberg vil tukte SpaceX

Les også

Oljefondet ga tommel ned til Musks gigantiske lønnspakke

Les også

SpaceX bruker Norge for å få selge internett fra verdensrommet