Slik vil gründerne hjelpe shipping-bransjen med å spare millioner

Det begynte som en drone-hobby, nå vil de revolusjonere bransjen.

INSPISERING: I dag gjøres stort sett denne typen inspeksjon med stillaser og personer som må klatre. Bildet er fra en av test-inspeksjonene.

Foto: HD Solution
Publisert:

– Det var på flyet hjem, etter en test med en drone at vi begynte å tegne oss frem til dette, sier den vestlandske gründeren.

For rundt fire år siden hadde Daniel Tolås og Håkon Risanger, som begge er fra Haugesund-området, en brennende interesse for droner.

– Utvikling og test av flere ulike droner ble gjort i denne perioden. Det var først i årsskiftet 2015–2016 vi kom på at droner måtte kunne brukes til inspeksjoner av skip, etter en utfordring fra Knutsen OAS, sier Risanger.

Tanker

Det var mer spesifikt inspeksjon av tankene om bord på lasteskip som de vil effektivisere.

TANK: Her er en tank i Haugesund under den siste testen av utstyret.

Foto: HD Solution

– I dag inspiseres tankene som oftest med stillas, klatrere eller en spesialbygget lift som er tidkrevende, dyrt og utgjør en risiko for personene som rigger, inspiserer og derigger, sier Tolås.

– Vi ville ikke ha mennesker med, og vi ville gjøre det raskere, legger han til.

Men etter en drone-test i Lisboa skjønte de at den ikke var god nok.

– Det er et flygende objekt, som går på batteri. Den tåler bare en viss vekt, og kan lett skades om du kommer borti tank-veggene, sier Risanger.

Satset sparepengene

På flyet på vei hjem tegnet de det som de i dag mener er produktet som kan løse inspeksjons-problemet.

Daniel Tolås

De to gründerne har satset sparepengene, og har med hjelp fra blant annet Innovasjon Norge og Knutsen OAS Shipping, samt en rekke utenlandske leverandører, fått utviklet produktet. Selskapet, HD Solution, ble også etablert.

Det er det de kaller en vaierbasert drone, der det er en plattform med ulike sensorer, som kamera, lys, tykkelsesmåler, og lignende.

Denne er styrt av digitale vinsjer, der vaieren er laget av kevlar, med innvendige fiberledninger, og all datatrafikk går til en kontrollstasjon. Der sitter to operatører, en som styrer plattformen rundt i tanken, og en som styrer kameraet med sensorene. Det kan sammenlignes med en ROV, men i luften istedenfor vannet, ifølge Tolås.

– Det neste skrittet er å klargjøre utstyret for oppdrag rundt kloden, og få på plass opplæringsrutiner og operatører for å utføre jobben som kreves, sier Tolås.

Håkon Risanger

Han anslår at skipsredere kan spare flere millioner kroner per skip ved bruk av dette produktet.

Presset bransje

Dette er en bransje som trenger å spare penger. Nå har offshorerederienes lån blitt noe som bekymrer banksjefene.

Over 100 offshoreskip ligger uvirksomme i opplag, og de fleste rederiene sliter med høy gjeld, som har blitt vanskeligere å betjene etter oljebremsens inntog.

Haugesunds-gründerne er ikke de eneste som forsøker å løse dette problemet. DNV GL jobber med å utvikle flere droner som kan utføre denne typen inspeksjoner.

DRONE-LØSNING: DNV GL jobber også med en bedre løsning for inspeksjoner.

Foto: DNV GL

Sparer tid og penger

De forteller at de nå har testet drone-inspeksjoner i syv fartøyer.

– Dette har gitt oss mer erfaring, så vi kan begynne å utvikle vår egne skreddersydde droner, som passer til forskjellig typer bruk, sier Knut Ørbeck-Nilssen, Maritime-direktør for DNV GL.

Hos dem er neste skritt å utvikle retningslinjer og trene opp personell for å kunne ta drone-teknologien. Deres mål er å spare tid og penger, ha mer fleksibilitet, unngå slitasjeskader og gi personell bedre sikkerhet.

Les også

Shippingkollaps truer produksjonen til svensk hvitevaregigant

Les også

Aldri før har det blitt skapt så mange nye bedrifter

Les også

– Norske gründere jobber ikke nok