Heathrow-avklaring kan komme etter årelang strid - frykter dyrere flybilletter

Etter flere års forsinkelser ser Storbritannias statsminister Theresa May ut til å trosse blant annet sin egen utenriksminister for å løfte Londons flykapasitet.

SPRENGT: Heathrow opererer i dag med en kapasitetsytnyttelse på 99 prosent. I Flere tiår har man ønsket å lage en tredje rullebane. Nå ser planene ut til å bli virkelighet.

Foto: Daniel Leal-olivas AFP
  • Camilla Tryggestad Visjø
Publisert:

Neste uke er det ventet at May skal kunngjøre om det vil bli bygget en ny rullebane på Heathrow eller Gatwick, skriver BBC.

– Dette har vært debattert, diskutert og spekulert i de siste 40 årene. Denne regjeringen vil ta en beslutning, men det er en formell prosess vi må gjennom, sa statsminister Theresa May under en spørretime i Underhuset denne uken.

Om ett år skal parlamentet stemme over beslutningen. Ifølge Financial Times vil May, som tidligere var imot planene, sannsynligvis få flertall for en ny rullebane på Heathrow.

En ny rullebane er estimert til å koste 18,6 milliarder pund, tilsvarende 187 milliarder norske kroner.

Kapasiteten på flyplassene i London har vært sprengt i flere år, og man venter en eksplosiv vekst i årene som kommer.

Politikerne har også blitt presset av næringslivet i finansbyen London, som i lang tid har sagt at landets ambisjoner er avhengig av en utbygging av Heathrow.

Alternativet har vært å bygge en ekstra rullebane på Gatwick, men det har vært Heathrow som i størst grad har blitt diskutert.

Kilder: Vil demonstrere styrke etter brexit

Ifølge kilder nær May, ønsker statsministeren en utvidelse på Heathrow, skriver Financial Times.

May ser på prosjektet som en mulighet til å demonstrere at Storbritannia ikke stenger seg selv ute fra verden, selv om de forlater EU, ifølge kildene.

– Næringslivet vil bli begeistret, men kanskje ikke om de bor i dette området, sier en av kildene.

Mandag sa imidlertid en av statsministerens ansatte at de ikke hadde tatt en beslutning.

Godkjente i 2009

I 2009 godkjente den britiske regjeringen det omstridte prosjektet med en prislapp på ni milliarder pund. Allerde da utnyttet flyplassen 99 prosent av den tilgjengelige kapasiteten.

– Dette gjør Storbritannia mindre attraktivt for forretningsfolk, sa daværende samferdselsminister Geoff Hoon, som mente Heathrow mistet kunder til internasjonale konkurrenter.

Men både den politiske opposisjonen i Storbritannia, miljøvernbevegelsen og enkelte medlemmer av regjeringspartiet Labour gikk imot den nye rullebanen. Det konservative opposisjonspartiet vil heller ha høyhastighetstog mellom London, Heathrow og Birmingham.

Da en ny regjering kom på plass, ble det sagt nei til planen. I stedet begynte man å diskutere alternativer, blant annet en helt ny flyplass utenfor London ved utløpet på Themsen.

OMBESTEMTE SEG: Storbritannias statsminister Theresa May støttet tidligere ikke en utvidelse av Heathrow. Nå har pipen fått en annen lyd.

Foto: Stephane De Sakutin AFP

Høy temperatur

Planene om en ny rullebane på Heathrow har ført til voldsomme reaksjoner, både politisk og fra miljøaktivister.

Motstanderne av utbyggingen mener en ny rullebane vil føre til mer støy og forurensning i området rundt flyplassen.

Prosjektet vil blant annet gjøre det vanskeligere for britene å nå sine klimamål, er blantargumentene som er brukt.

Utenriksminister Boris Johnson og utdanningsminister Justine Greening har lenge vært kritiske til planene om den nye rullebanen.

Johnson har tidligere sagt at han heller ville legge seg under enn bulldozer enn å se en tredje rullebane på Heathrow.

Theresa May har nå tilbudt en uvanlig avtale til sine kolleger i kabinettet, i et forsøk på å håndtere splittelsene.

Johnson og Greenig er ikke med i panelet som neste uke skal bestemme seg for hvilken flyplass regjeringen vil gå for.

May har derfor brutt med konvensjonene, og skriver i et brev til kabinettet at hun vil frigjøre sine kolleger fra sin vanlige forpliktelse til å støtte regjeringens offisielle beslutninger, skriver The Guardian.

– Kabinettministre som lenge har vært mot den valgte beslutningen vil kunne vise avstand offentlig, så lenge de ikke går aktivt ut mot regjeringen eller snakker mot dem i parlamentet, skriver May i brevet.

Støtte av Labor

Leder av Storbritannias Chamber of Commerce, Adam Marshall, har ytret at den tredje rullebanen ved Heathrow er høyst etterlengtet.

– Man kan ikke overvurdere effekten av å godkjenne og bygge en ny rullebane, spesielt ikke akkurat nå, sier Marshall.

En ny rullebane på Heathrow har blitt anbefalt av uavhengige Airports Commision.

Planene fikk ytterligere støtte av Labour, det britiske arbeiderpartiet denne uken, som mener det må være «overveldende bevis» på at beslutningen om planen har feil, for at den skal bli ignorert.

Artikkelen fortsetter under bildet.

DEMONSTRERTE: Miljøaktivistgruppen Reclaim the Power demonstrerte 1. oktober mot åpning av en ny rullebane på Heathrow.

Foto: Neil Hall Reuters

Frykter økte priser

Flere flyselskaper har imidlertid ytret bekymring for en utvidelse på Heathrow, skriver International Business Times.

International Airlines Group (IAG), som eier British Airways og er Heathrows største kunde, beskylder Storbritannias største flyplass for å legge kostnadene over på kundene med de nye planene, som ifølge ham vil koste rundt 16,5 milliarder pund.

IAG mener en ny rullebane vil gjøre at passasjerer vil måtte betale 80 pund i landingsavgift, det dobbelte av nåværende 40 pund.

Heathrow-sjef John Holland-Kaye lover dog at planene ikke vil medføre økte priser.

– Gjennom planleggings- og byggefasen kan vi i snitt holde prisene flate sammenliknet med i dag. Det betyr at det vil bli noen år hvor prisene går ned, og andre år hvor prisene går opp, sier Holland-Kaye til Financial Times.

IAG er ikke overbevist. De mener snittprisene Heathrow har brukt er regnet ut basert på en tidsperiode på 30 år.

– Tallene deres står ikke i stil med målet om at Heathrow og Storbritannia skal bli mer konkurransedyktige.

En eventuell tredje rullebane på Heathrow skal etter planen være operasjonell i 2020.

Les også

Kjos avfeier ny rullebane på Oslo lufthavn

Les også

Kan bli ny drift på Rygge

Les også

Theresa May ansikt til ansikt med EU-lederne

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart
  2. Storbritannia

Flere artikler

  1. En av de lengste kranglene i Storbritannia er avgjort: Heathrow får ny rullebane

  2. Norwegian leverer tilbake Heathrow-slots

  3. Grønt lys for omstridt Heathrow-utvidelse: Sender flyaksjene ned

  4. Boris Johnson går av som utenriksminister

  5. Går av som statsminister i Storbritannia