Norwegian og Jetblue vil inngå rutesamarbeid

Snart kan man bestille en tur hos Norwegian og fly rett videre med amerikanske Jetblue, et av USAs største flyselskaper. – En strategisk viktig avtale, sier flyanalytiker.

Gorm Kallestad / NTB scanpix
Publisert:,

Norwegian og det amerikanske flyselskapet Jetblue har inngått en intensjonsavtale om samarbeid som skal gjøre det mulig for begge selskapenes kunder å bestille videreforbindelser i én og samme transaksjon.

Det opplyser Norwegian i en melding torsdag. Selskapet inngikk en lignende avtale med Widerøe i januar i fjor, og den første store samarbeidsavtalen av denne typen ble inngått med Easyjet i 2017.

Børskommentar: (+) Norwegians Jetblue-avtale var vel ikke så mye å hoppe i stolen for

Det betyr at Norwegian- og Jetblue-passasjerer snart vil kunne bestille billetter hos det ene selskapet og fly med det andre, og at man kan bestille reiser der man først flyr et rutestrekk med det ene selskapet og siste del med det andre.

– Hva et samarbeid med Jetblue vil gi i økte inntekter for Norwegian er vanskelig å forutsi, men for Norwegian er USA det største markedet regnet i billettinntekter, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair.

Han omtaler avtalen som strategisk viktig for Norwegian.

– Det vil styrke merkevaren Norwegian, men markedet vil forvente at både Norwegian og Jetblue er konkurransedyktige på pris, selv om de samarbeider, sier Elnæs.

– Klart positivt

Samarbeidet innebærer at Norwegians reisende får tilgang til 60 ruter innad i USA, samt 40 ruter til Karibia og Latin-Amerika fra New York JFK, Boston og Fort Lauderdale.

Samtidig får Jetblues kunder mulighet til å fly med Norwegian på flere enn 20 ruter til Europa.

Danske Bank-analytiker Martin Stenshall omtaler avtalen som «klart positivt» for Norwegian. Han viser til at det har vært en diskusjon i bransjen om at klassiske flyselskapers allianser og nettverk har fått mulighet til å ta høyere billettpriser, ettersom kunder verdsetter den sømløse tjenesten.

Samtidig har lavprisselskapene stort sett stått på egne ben på langdistanse.

– Vi mener dette interline-partnerskapet er svært interessant, ettersom Norwegians tilbud for langdistansereisende vil bli betydelig forbedret, skriver Stenshall i et notat.

Les mer: (+) Så store er kredittkortproblemene til Norwegian

Aksjehopp

Den såkalte interline-avtalen er ventet å tre i kraft tidlig neste sommer. Da vil kundene også kunne sjekke inn bagasjen for hele reisen.

Norwegian-aksjen skjøt i været da nyheten ble kjent, men falt etter hvert noe tilbake til en oppgang på rundt 3,5 prosent.

Markedet har lenge fulgt selskapet med argusøyne i påvente av mulige nyheter på noen sentrale punkter: Oppkjøp, restrukturering og flyeier-samarbeid.

Eierskapet var i fjor i spill og selv om det ikke ble noe oppkjøp, så er det mulig at kjøpere vil melde seg igjen. Samtidig har Norwegian slitt tungt økonomisk og grep som bidrar til å snu selskapets tall vil være viktig for aksjekursen.

Til sist meldte Norwegian i fjor at de jobbet med planer om å etablere et partnerskap med en annen aktør for å eie fly i fellesskap. Tanken er å lempe en del av Norwegians fly og kommende flyleveranser over i et nytt selskap og på den måten redusere selskapets finansieringsbehov.

Les også: Bjørn Kjos vil lage global lavprisallianse

– Dette samarbeidet vil gi reisende enda flere valgmuligheter. Jetblue er det største flyselskapet på flere av våre største USA-baser, som New York og Fort Lauderdale, noe som vil gi våre og Jetblues kunder tilgang til et stort rutenett på begge sider av Atlanteren, sier Norwegians fungerende konsernsjef Geir Karlsen i meldingen.

– Vil gi større valgmuligheter

– Dette samarbeidet vil gi reisende sømløse videreforbindelser innenfor Jetblues robuste rutenettverk i USA, Karibia og Latin-Amerika, kombinert med Norwegians spennende destinasjoner i Europa. Norwegian og Jetblue deler visjonen om at økt konkurranse og lavere priser gagner kundene, spesielt på transatlantiske ruter dominert av skyhøye priser, nettverksselskaper og allianser. Dette samarbeidet vil gi reisende større valgmuligheter, sier konsernsjef i Jetblue, Robin Hayes.

Jetblue er et av USAs største flyselskaper, og frakter mer enn 42 millioner passasjerer i året til over hundre destinasjoner i USA, Karibia og Latin-Amerika. Selskapet har 22.000 ansatte.

Det er et «hybrid»-selskap, og tilbyr i tillegg til lavpris også produktet Mint, som har et høyere servicenivå.

Les mer: Nå vil amerikanerne kopiere Norwegian

Tror på flere avtaler

Jetblue har planer om å starte ruter mellom USA og Europa i 2021. Det kan bety at samarbeidet mellom de to selskapene etter hvert kan bli utvidet til å også inkludere langdistanse, ifølge Hans Jørgen Elnæs.

– Det vil gi økte konkurransekraft for begge lavprisflyselskapene og utfordre Delta, United, American Airlines, British Airways og Virgin Atlantic på ruter mellom USA og Europa, sier han.

Elnæs sier han tror på flere slike avtaler for Norwegian, og tror tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos er sentral i forhandlingene.

– Neste ut blir en avtale med lavprisflyselskap i Asia, som gir Norwegian mulighet til å utvide rutenettet med flere destinasjoner i Asia.

Les meldingen fra selskapet

Her kan du lese mer om