Tine vil ha smørblide forbrukere

Meierikonsernet Tine lover bedring etter smørkrisen i fjor og ønsker nå å fornye tilliten hos forbrukerne.

OVERRASKENDE: Smørmangelen kom som julekvelden på kjerringa, mener konsernsjef i Tine, Stein Øiom.
  • NTB
Publisert: Publisert:

Styreleder Trond Reierstad i Tine innrømmer at han ikke var i nærheten av å forestille seg at en sak som smørkrisen skulle dukke opp.

– Det er en påminnelse om hvor lite vi kan si om morgendagen, sier han til Nationen.

I ukevis var butikkhyllene tomme for smør. Reierstad gjorde en dårlig jobb og forsøk på å rette opp situasjonen kom skjevt ut i mediene, medgir han.

LES OGSÅ: Tine-direktør går av etter smørkrisen

– Det er vår oppgave å fornye tilliten hos forbrukerne, sier Reierstad.

Smørmangelen kom som julekvelden på kjerringa, mener konsernsjef Stein Øiom.

– Skiftet fra overskuddsproduksjon til underskudd kom overraskende. Hamstring av smør forverret i tillegg situasjonen. I en periode i vinter var smørtilgangen i hele Europa lav, sier Øiom.

Han legger til at dette ikke er en unnskyldning fra Tines side.

LES OGSÅ:Høyre vil begrense Tines makt

Konsernsjefen forteller at Tine nå har satt i gang flere tiltak for å unngå å lignende situasjoner i fremtiden.

– Tine skal være forberedt både på overskudd og underskudd av smør. Økte melkekvoter, tettere oppfølging og bedre samordning av de ulike leddene i verdikjeden, og økt beredskap når det gjelder importbehov, er nødvendig. I tillegg skal vi ha en gjennomgang med avtalepartnerne i august, sier Øiom.

Smørkrisen ble håndtert ved å importere smør fra produsenter i utlandet. Like før påske valgte Tine dessuten å kutte fettinnholdet i helmelk for å sikre seg at det blir mer fett til smørproduksjon.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Tine mangler 30 millioner liter melk

  2. Virke kritisk til Tines markedsrolle

  3. Tine trenger mer smørhjelp fra utlandet

  4. Fransk import skal fylle smørhyllene

  5. Vil stenge Tine ute fra smørauksjon