Fettsalget øker kraftig

Salget av fete varer som bacon, smør og fløte går som aldri før her i landet. Egg og kylling øker også. Lavkarbodietter får skylden for salgsøkningen.

Anthony Devlin
  • NTB
Publisert:

- Hittil i år har salget av Stjernebacon og Skogsbacon økt med 113 tonn. Det er en økning på 15 prosent i forhold til i fjor, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura til Aftenposten.

Så langt i år har Gilde solgt 866 tonn av disse to baconmerkene alene, og kan ende opp med totalt 1,2–1,3 millioner tonn i løpet av året.

- Vi har ikke gjort noen vitenskapelige studier av hvorvidt det økte salget skyldes interessen for lavkarbodietter, men vi vet jo at bacon er med i disse, sier Sundqvist.

Hun sier selskapet ikke har hentet ut egne tall for salget av egg, men de ser at også det øker.

- Vi tror at flere spiser egg og bacon både til frokost og lunsj.

LES OGSÅ: - Matmomsen økes nok en gang

Ettersom fett er noe lavkarboslankerne kaster seg over, kan også meierigiganten Tine vise til at salg av meierismør, kremfløte, seterrømme og crème fraîche økte betydelig første halvår i år.

- Alle disse produktene er viktige ingredienser i en lavkarbodiett, sier konserndirektør Hege Holter Brekke i Tine.

Salg av meierismør har økt med nesten 12 prosent så langt i år. Mye av dette er en vridning fra bruk av margarin.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Slik er nordmennsfråtse-påske

  2. I dag setter viny fløterekord

  3. Slik fråtser vi i påsken

  4. Annonsørinnhold

  5. Bacon-nyvinninger gir prishopp i USA

  6. Gulost er gulost?