Verdens største betalingsløsning lanseres i Norge – men ikke for nordmenn

Mandag ble Alipay lansert i Oslo. Men ikke for å nå norske kunder. Rike kinesere på ferietur her oppe er målgruppen.

INVASJON: Antallet kinesere som velger å feriere i Norge har økt kraftig de siste årene. For å gjøre oppholdet bedre, lanseres det en egen betalingsløsning for kinesiske turister kalt Alipay.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
  • Sindre Hopland
Publisert:,

Kinesiske turister strømmer til Norske byer og fjorder som aldri før, og det gjøres mye for å holde dem glade og lommebøkene åpne.

Hurtigruten skiltes på kinesisk og luksusbutikker i Oslo ansetter kinesiske ansatte.

Nå skal turistene fra verdens mest folkerike land også slippe å bruke norske betlingsløsninger, ettersom Alipay ble lansert i Oslo mandag formiddag.

Mobilbetalingsløsningen Alipay er eid av Kinas nest rikeste mann Jack Mas selskap Ant Financial som er en del av Alibaba Group.

I første omgang vil Alipay bli tilgjengelig ved en rekke restauranter og hoteller i hovedstaden som får utdelt egne betalingsterminaler fra selskapet.

ALIPAY: Et av stedene som tar i bruk Alipay er The Thief hotell på Tjuvholmen som ønsker å tiltrekke seg flere kinesiske turister. Fra høyre, APay Nordic direktør Michael Chen, kommersiell direktør på The Thief Daniel Setekleiv og styreleder i APay Jie Zhang.

Foto: Sindre Hopland/E24

Nordmenn utestengt

For å bruke Alipay som opererer via en mobilapp, må du ha bankkonto opprettet i Kina, noe de fleste nordmenn ikke har.

– Dette er hovedsakelig rettet mot kinesiske turister. Selskapet utelukker ikke å åpne for norske brukere, men har ingen konkret plan for dette på nåværende tidspunkt, sier styreleder i APay Jie Zhang til E24.

APay Nordic har Alipay som sin største kunde i Norge for å drive markedsføring og tjenester for det store kinesiske selskapet.

Det betyr at Alipay ikke trenger eller planlegger å søke om konsesjon til Finanstilsynet for å drive i Norge.

Alipay er den mest utbredte digitale betalingsløsningen i Kina og har over halvparten av markedet.

På verdensbasis vil det si over 520 millioner brukere - fem prosent av verdens befolkning.

QR-KODE: Appen fungerer på følgende måte: når du betaler for en vare eller tjeneste holder du opp din personlige QR-kode og får den skannet. Dermed er betalingen utført.

Foto: Mark Blinch Reuters

– Blant kinesiske turister tror vi at over halvparten vil betale med Alipay om de har muligheten, forklarer styreleder Zhang.

«Superapp»

Sammenlignet med norske betalingsapper er Alipay mye mer enn betaling.

I appen får kinesiske brukere tilbud fra butikker basert på geo-lokasjon, samt kan kjøpe forsikring, kreditt og investere i aksjer og fond.

Selskapet har den siste tiden lansert i mange europeiske land, og Norge var 12. landet som får tjenesten lansert.

Til E24 sier Jie Zhang i APay at de er i samtaler med flere merkebutikker i Oslo om et samarbeid, men vil ikke røpe hvem de snakker med.

Også Innovasjon Norge var på plass under pressekonferansen og bedyret hvilken betydning Kina-vennlige løsninger har for norsk reiseliv.

Les også

Går trolig mot rekordsommer for norsk turistnæring

Les også

Ryanair-sjefen: – Helvete vil bryte løs her borte

Les også

Luksusturisme til Norge øker: – De kan bruke flere millioner

Her kan du lese mer om

  1. Teknologi
  2. Kina
  3. Digitalisering
  4. Reiseliv
  5. Reise
  6. Innovasjon Norge
  7. Alibaba
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Gigantselskap inngår norgesavtale med Nets

  2. – Usikkert om Vipps overlever

  3. Vipps inngår samarbeid med Alibabas Alipay

  4. Annonsørinnhold

  5. Wuhan-viruset rammer turistnæringen i Nord-Norge

  6. KFC-restaurant lanserte betaling med ansiktsgjenkjenning