Verdens største betalingsløsning lanseres i Norge – men ikke for nordmenn

Mandag ble Alipay lansert i Oslo. Men ikke for å nå norske kunder. Rike kinesere på ferietur her oppe er målgruppen.

INVASJON: Antallet kinesere som velger å feriere i Norge har økt kraftig de siste årene. For å gjøre oppholdet bedre, lanseres det en egen betalingsløsning for kinesiske turister kalt Alipay.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
Publisert:,

Kinesiske turister strømmer til Norske byer og fjorder som aldri før, og det gjøres mye for å holde dem glade og lommebøkene åpne.

Hurtigruten skiltes på kinesisk og luksusbutikker i Oslo ansetter kinesiske ansatte.

Nå skal turistene fra verdens mest folkerike land også slippe å bruke norske betlingsløsninger, ettersom Alipay ble lansert i Oslo mandag formiddag.

Mobilbetalingsløsningen Alipay er eid av Kinas nest rikeste mann Jack Mas selskap Ant Financial som er en del av Alibaba Group.

I første omgang vil Alipay bli tilgjengelig ved en rekke restauranter og hoteller i hovedstaden som får utdelt egne betalingsterminaler fra selskapet.

ALIPAY: Et av stedene som tar i bruk Alipay er The Thief hotell på Tjuvholmen som ønsker å tiltrekke seg flere kinesiske turister. Fra høyre, APay Nordic direktør Michael Chen, kommersiell direktør på The Thief Daniel Setekleiv og styreleder i APay Jie Zhang.

Foto: Sindre Hopland/E24

Nordmenn utestengt

For å bruke Alipay som opererer via en mobilapp, må du ha bankkonto opprettet i Kina, noe de fleste nordmenn ikke har.

– Dette er hovedsakelig rettet mot kinesiske turister. Selskapet utelukker ikke å åpne for norske brukere, men har ingen konkret plan for dette på nåværende tidspunkt, sier styreleder i APay Jie Zhang til E24.

APay Nordic har Alipay som sin største kunde i Norge for å drive markedsføring og tjenester for det store kinesiske selskapet.

Det betyr at Alipay ikke trenger eller planlegger å søke om konsesjon til Finanstilsynet for å drive i Norge.

Alipay er den mest utbredte digitale betalingsløsningen i Kina og har over halvparten av markedet.

På verdensbasis vil det si over 520 millioner brukere - fem prosent av verdens befolkning.

QR-KODE: Appen fungerer på følgende måte: når du betaler for en vare eller tjeneste holder du opp din personlige QR-kode og får den skannet. Dermed er betalingen utført.

Foto: Mark Blinch Reuters

– Blant kinesiske turister tror vi at over halvparten vil betale med Alipay om de har muligheten, forklarer styreleder Zhang.

«Superapp»

Sammenlignet med norske betalingsapper er Alipay mye mer enn betaling.

I appen får kinesiske brukere tilbud fra butikker basert på geo-lokasjon, samt kan kjøpe forsikring, kreditt og investere i aksjer og fond.

Selskapet har den siste tiden lansert i mange europeiske land, og Norge var 12. landet som får tjenesten lansert.

Til E24 sier Jie Zhang i APay at de er i samtaler med flere merkebutikker i Oslo om et samarbeid, men vil ikke røpe hvem de snakker med.

Også Innovasjon Norge var på plass under pressekonferansen og bedyret hvilken betydning Kina-vennlige løsninger har for norsk reiseliv.

Les også

Går trolig mot rekordsommer for norsk turistnæring

Les også

Ryanair-sjefen: – Helvete vil bryte løs her borte

Les også

Luksusturisme til Norge øker: – De kan bruke flere millioner