Carlsberg vil innta London med ølglade hipster-selgere

Carlsberg er under press på det viktige britiske ølmarkedet. For å slå tilbake mot den tøffe konkurransen forsøker det internasjonale danske bryggeriet seg med en ny salgsstrategi.

NY STRATEGI: Paul Davies er direktør for spesialøl i Carlsberg, og jobber tett med Carslberg UK rundt innførselen av flere spesialølmerker på det britiske markedet.

Foto: Asger Ladefoded Business.dk
  • Jesper Kongskov - Business.dk
Publisert:

Carlsberg kjemper for å komme tilbake i Storbritannia, som i årevis har vært en liten verkebyll for bryggeriet. Det britiske markedet har tradisjonelt vært stort målt på volum, men flatt målt på inntjeningen.

I forsøk på å komme seg ut av den vanskelige situasjonen setter Carlsberg nå inn et nytt angrep, som blant annet skal sikre fremgang i millionbyen London, hvor konkurransen er ekstra tøff.

Konkurrer mot rivalen

Det skjer gjennom en ny underavdeling, kalt House of Beer, som skal få flere av Carlsbergs spesialøl inn i konkurransen med blant annet den europeiske erkerivalen Heineken og AB-Inbev, verdens største bryggeri, som har merker som Stella Artois og Corona i porteføljen. Det forteller Paul Davies, Carlsbergs direktør for spesialøl, til business.dk.

– Vi har etablert et House of Beer i Storbritannia, hvor vi har både noen av våre egne og noen av våre partneres øl. Her har vi for eksempel belgiske Grimsbergen, spanske Mahou og italienske Poretti i porteføljen. Vi har en annen tilgang til markedet her, en annen identitiet enn Carlsbergs kjerneforretning. Carlsberg-folkene sitter i Northampton, mens våre nye folk i House of Beer sitter i noen funky lokaler i Old Street i London, sier Davies, som jobber tett med ledelsen i Carlsberg UK.

Hard konkurranse

Davies har også ansvar for Carlsbergs samarbeid med det amerikanske mikrobryggeriet Brooklyn Brewery, et ølmerke Carlsberg vil bruke som vektstang inn på det hardt konkurranseutsatte markedet i Storbritannia.

– Våre selgere i det britiske House of Beer er dramatisk annerledes enn dem vi normalt ansetter i Carlsberg. De er hippere og mer trendy og drevet av en stor interesse for øl. De er mer som hipstere enn dresskledde selgere, og det er et interessant eksperiment for Carlsberg UK, som gjør at vi får tak i nye kunder og forbrukere, spesielt i London, sier Davies.

Det har i mange år vært en utfordring at det danske bryggeriets største merker, Carlsberg og Tuborg, har et billig-stempel i Storbritannia.

Fremstøtet på de dyrere spesialøl-markedene må derfor også sees på som et tiltak for å øke lønnsomheten for bryggeriet. Hele det britiske ølmarkedet fallt med én prosent det siste året, og som følge av opprydningen som Carlsberg er i gang med i Storbritannia, har virksomheten tatt nedskrivninger på 395 millioner kroner det siste året.

Fremstøtet i London er et bilde på Carlsbergs toppsjef Cees 't Harts store strategi for hele Carlsberg, nemlig en øloffensiv i flere storbyer hvor det er stor kjøpekraft.

– Det er et viktig, men også stort marked. Vi rykker frem med vårt partnerskap med Brooklyn og vi har en bedre portefølje av varemerker. Det er fortsatt for tidlig å felle en dom over hvordan det går for Carlsberg i Storbritannia, men de riktige beslutningene er tatt og nå skal de bare føres ordentlig ut i livet, sier Hart.

Volumfall

Storbritannia er som ølmarked preget av tøff konkurranse, sier Søren Samsøe, analysesjef i SEB.

– Det er svært hard konkurranse i Storbritannia, og det skyldes blant annet konkurransemyndighetene som ikke aksepterer at noen blir større enn 30 prosent av markedet. Utover det er det britiske markedet viktig, fordi det er et ustillingsvindu mot resten av verden, og spesielt Asia. Carlsbergs utfordring er å skape en mer lønnsom virksomhet der borte, sier Samsøe.

Publisert:

Flere artikler