Aftenposten: Katastrofe-februar for Rema 1000

Februarmåneden vi nettopp har lagt bak oss så det største salgsfallet i Rema 1000s historie, melder Aftenposten.

SVIKTENDE SALGSTALL: Rema 1000 taper markedsandeler.

Foto: Fredrik Varfjell NTB scanpix
Publisert:,

Tallene for februar viser en organisk omsetningsnedgang på 3,6 prosent, ifølge en konfidensiell rapport laget av analyseselskapet Nielsen som Aftenposten har fått tilgang til. Organisk vekst og fall viser utviklingen mellom sammenlignbare butikker.

Rema 1000s markedsandel har som følge av det falt med 0,6 prosentpoeng, til 23,5 prosent.

Dagligvarekjeden forsøker å bøte på utviklingen med ekstremtilbud i enkelte butikker, skriver avisen.

Analyseselskapet Nielsen er ansvarlig for oversikten over dagligvaremarkedet.

Kiwi og Coop øker

Samtidig har de konkurrerende kjedene en voldsom salgsvekst. Kiwi har en økning på 0,9 prosentpoeng og dermed en markedsandel i februar på 21,3 prosent, noe som er månedsrekord.

Det betyr at Kiwi haler innpå Rema 1000. Coop Extra øker også – så langt i år med 2,1 prosentpoeng til en markedsandel på 12,3 prosent.

Det er Rema 1000s bestevennstrategi (se faktaboks nederst i artikkelen) som antakelig må ta skylden for noe av salgsfallet, skriver Aftenposten.

Men salgsutviklingen er ulik fra landsdel til landsdel, sier Kaia Østbye Andresen i Rema 1000.

– Vi opplever nedgang i noen områder, men vekst i andre. Dette slår noe ulikt ut i ulike deler av landet. Det er verdt å merke seg at vi har lagt bak oss et godt 2016 der vi aldri har solgt så mye varer, til så lave priser, skriver hun i en epost til E24.

Rema selger færre liter øl

For en uke siden omtalte E24 tall fra analyseselskapet Nielsen som viste at Remas omsetning økte med 1,5 milliarder i fjor.

Selv om 1,5 milliarder høres mye ut for folk flest, er likevel Rema den store taperen i dagligvaremarkedet i 2016.

Til sammenligning økte Norgesgruppens omsetning med 3,9 milliarder kroner, mens Coop hadde den største økningen, med 4 milliarder kroner.

Rema hadde i 2016 en markedsandel på 24,4 prosent. Coop hadde en andel på 29,4 prosent, mens Norgesgruppen hadde 42,3 prosent av markedet.

Rema solgte færre liter øl under årets første uker, etter selskapets «feide» med flere ølleverandører.

Rema 1000 solgte 86.000 færre liter øl under ukene, sammenlignet med samme periode i fjor, mens Kiwi og Extra økte ølsalget med henholdsvis 209.000 og 290.000 liter.

Dagligvarekjeden legger fram 2016-resultatet i Trondheim tirsdag.

Her kan du lese mer om