Norwegian trekker seg fra samarbeid: Overtar 3.000 ansatte fra bemanningsbyrå

Norwegian bryter sitt årelange samarbeid med OSM Aviation og overtar ansvaret for piloter og kabinansatte i USA, Spania og England. Samtidig som Norwegian selger seg ut av OSM, kommer selskapet inn som Norwegian-aksjonær.

Espen Høiby er administrerende direktør i OSM Aviation, bemanningsselskapet i luftfarten som Norwegian nå skiller lag med.

OSM Aviation
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

I en årrekke har Norwegian og bemanningsselskapet OSM Aviation samarbeidet tett for å gjøre Norwegians eventyrlige globale vekst mulig.

Gjennom et felleseid selskap som ble etablert i 2016 har de to sørget for å bemanne en rekke av Norwegians baser i USA og Europa, men nå avsluttes samarbeidet.

Norwegian går nemlig ut av eierskapet de sitter på i OSM Aviation Limited, som er det felleseide selskapet Norwegian Air Resources Ltd og OSM Aviation har eid sammen.

Det melder Norwegian fredag. OSM bekrefter i en uttalelse at de gjennom avtalen gjør opp «alle utestående krav» gjennom at OSM blir kompensert med aksjer i Norwegian.

Bruddet betyr at Norwegian gjennom sitt datterselskap Norwegian Air Resources blir fast arbeidsgiver for 3.000 piloter og kabinansatte i USA, England og Spania.

Norwegian er fra før direkte arbeidsgiver i Norge, Frankrike og Italia.

«Endringene vil imidlertid ikke medføre at permitterte medarbeidere vil kunne komme tilbake på jobb før trafikken tar seg opp igjen», understreker Norwegian.

– Det er et stort og viktig strategisk steg på veien for Nye Norwegian at vi nå tar over det hele og fulle ansvaret for de selskapene hvor vi har vårt flygende personale ansatt. Det å ha en direkte kommunikasjon med vårt eget personale er helt avgjørende for å bygge Nye Norwegian, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian i en uttalelse.

Schram sier at de har vært, og forventer å fortsette, en dialog med de ansattes fagforeninger i de tre landene.

– Avsluttet i realiteten samarbeid i april

Forholdet mellom Norwegian og OSM har vært krevende den siste tiden, i kjølvannet av at coronapandemien har sendt hele den internasjonale luftfarten inn i en fullstendig krise.

I slutten av april slo Norwegian fire av sine bemanningsselskaper i Sverige og Danmark konkurs, i tillegg til at man varslet OSM og Rishworth om at flere bemanningsavtaler skulle kanselleres.

I slutten av juni slo OSM Aviation tre datterselskaper i Finland og Sverige konkurs, og skyldte på manglende betalinger fra Norwegian. Norwegian uttalte på sin side at «den virkelighetsbeskrivelsen er ikke vi enige i».

– Dette er en viktig strategisk avklaring og en god avtale for OSM Aviation. Norwegian
avsluttet i realiteten samarbeidet med oss allerede i april da de satte sine fly på bakken, sier administrerende direktør Espen Høiby i OSM Aviation i en uttalelse.

– Nå får vi oppgjør for alt utestående, og vi skaffer oss større frihet til å jobbe videre med våre andre kunder og til å utvikle øvrige tjenester som vi allerede har opplevd stor og voksende etterspørsel etter, fortsetter han.

Børsmelding fra Norwegian
Les også

Norwegian anklager Boeing for svindel og kontraktsbrudd

Blir aksjonær i Norwegian

Selv om Norwegian nå bryter båndene de har med OSM innenfor bemanning, skiller de to ikke helt lag likevel.

De to har nemlig blitt enige om at rundt 812 millioner kroner som OSM har i krav mot Norwegian skal konverteres til aksjer i flyselskapet.

Det betyr at OSM får tildelt 190,99 millioner nye aksjer i Norwegian, basert på en konverteringskurs på 4,24919 kroner per aksje. De fleste aksjene er låst og kan ikke selges før utover på høsten i år. Dette er de samme vilkårene som andre kreditorer som har konvertert gjeld har fått.

Gjeldskonverteringen betyr at OSM suser inn på aksjonærlisten til Norwegian, med en eierpost på 5,52 prosent.

OSM Aviation er bemanning- og opplæringskonsernet som ble bygget opp av blant andre Espen Høiby og som både har hatt Norwegian og andre internasjonale flyselskap på kundelisten.

OSM Aviation Group kontrolleres av den norske gründeren Bjørn Tore Larsen via et investeringsselskap på Kypros.

Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian.

Marius Lorentzen / E24

– Jeg er optimist

I tillegg til å levere bemanning til en rekke flyselskaper har OSM en stor virksomhet innen opplæring av piloter.

Selskapet har blant annet markert seg gjennom å bestille elektriske fly fra amerikanske Bye Aerospace for å drive pilottrening.

– Våre pilotskoler vil fortsatt være et sentralt forretningsområde for oss og dronevirksomheten har allerede nådd nye høyder. Samtidig ser vi at våre kunder innen kjernevirksomheten er i ferd med å ta til vingene igjen, og de ønsker å utvide samarbeidet med oss, sier Espen Høiby.

– Selv under covid19-pandemien, som mange mener er det største krisen som har rammet
kommersiell luftfart, har selskapet diversifisert og tatt ledende posisjoner i nye og
lønnsomme forretningsområder. Blant nye aktiviteter finner man blant annet rådgivingstjenester, reposisjoneringsflyginger, charter formidling og leveranser av
komplette tekniske løsninger, fortsetter han.

Høiby sier at han er «optimist med tanke på fremtiden».

– Det vil ta tid å komme tilbake, men vi ser allerede tegn til at mange passasjerer har lyst å fly igjen. Jeg er mer enn noensinne overbevist om at vår forretningsmodell er riktig og ser fram til å fortsette å tilby velutdannet og dyktig mannskap som leverer førsteklasses tjenester til våre kunder og til deres passasjerer.

Her kan du lese mer om

  1. Espen Høiby
  2. Norwegian
  3. Flyselskaper
  4. OSM Aviation
  5. Jacob Schram
  6. Bemanning
  7. Luftfart
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegian-leverandører konkurs

  2. Betalt innhold

    Den svenske stat og svenske piloter taper stort i Norwegian-avtale

  3. Søker konkursbeskyttelse i Irland for å redde Norwegian

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian-sjefen: – Jobber beinhardt for å beskytte arbeidsplasser

  6. Norwegian permitterer 1.600 til etter regjeringens avslag