Vi tar mindre taxi, og snart kommer fryktet reform: – Nå skal de slippe fanden løs

Ferske tall viser at taxinæringens omsetning har stabilisert seg på 24 prosent under fjoråret. Med en kommende reform av næringen i høst, tviler taxiledelsen på at de vil klare å styrke seg i tide.

GIR SEG: Geir Meling har vært drosjesjåfør i over 40 år. Nå gir han seg på grunn av taxireformen.

Stavanger Taxi
  • Mads Yksnøy
Publisert:

– Den coronasituasjonen som kom gjorde at næringen fikk en krise. Vi mistet 90 prosent av omsetningen i begynnelsen, sier daglig leder i Rogaland Taxi, Svein Svimbil.

Taxinæringen føyer seg inn i rekken av næringer som har blitt sterkt påvirket av coronakrisen.

BEKYMRET: Svein Svimbil, daglig leder i Rogaland Taxi, er bekymret for taxinæringens omsetningstall.

Siv Christin Haug, Rogaland Taxi

Tall fra DNB for uke 30 viser at nordmenns forbruk av taxi har stabilisert seg på et nivå 24 prosent under fjoråret.

På det laveste viste de landsdekkende tallene en reduksjon på over 80 prosent. Rogaland er blant markedene som sliter mest.

– Stavanger har vært en kjempeutfordring fordi de som jobber i oljeindustrien sitter på hjemmekontor, og de booker vanligvis mye drosje. Flyplasstrafikk er også viktig, og folk drar mindre med fly enn tidligere, sier Svimbil.

– Dette slår skikkelig negativt ut, sier han.

Les også

Voldsom vekst for Foodora-eier i andre kvartal: Fikk nesten dobbelt så mange matbestillinger

Mistet 50 av 200 ansatte

Allerede før coronapandemien inntraff sto den etablerte taxinæringen overfor store utfordringer. Taxireformen som ble vedtatt i 2019 har som hensikt å senke kravene til drift av drosje, og med det åpner den for tøffere konkurranse i taximarkedet.

– På kort sikt blir man rystet av konsekvensen av den reformen som trår i kraft 1. november, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon Stordrange.

Han er enig i at det å senke kravene for drosjeaktører vil gi flere aktører i markedet, og med det en helt annen konkurransesituasjon.

– Det kan bli en betydelig avskalling, og det kan bli desto vanskeligere for nye å etablere seg i et marked som er fallende, sier Stordrange.

Markedet er allerede inne i en avskallingsfase. Svinnende omsetning har gjort at flere drosjesjåfører har måttet gi seg i yrket i løpet av de siste månedene.

Les også

Passasjersvikt i taxinæringen: – Vil nok synes på lønnsslippen

Svimbil kan bekrefte trenden.

– Av 200 ansatte så har jeg mistet 50 drosjeeiere det siste året. Mange av dem som har vært i næringen i mange år er blant dem som gir opp. Vi har heller ikke trengt å rekruttere inn nye, sier han.

Svimbil er heller ikke spesielt optimistisk til veksten i egen næring.

– Tror du dere vil klare å få næringen opp på fjorårets nivå før reformen kommer på plass?

– Nei, det vil vi ikke klare, svarer han.

Les på E24+

Dette havariet bidro til at forsikringsgiganten i Bergen fikk sitt dårligste år noensinne

Jon Stordrange, adm.dir. i NHO Transport, tror taxireformen vil føre til en avskalling i taximarkedet.

Eva Storm Hanssen, Moment Studio

– Politikerne «fucker» opp hele yrket

En av dem som skal gi seg i yrket er drosjeeier Geir Meling i Stavanger Taxi. Han har vært drosjeeier siden 1976, og reagerer sterkt på hvordan bransjen behandles av politikerne.

– Politikerne har jo bestemt seg for at de skal revolusjonere drosjenæringen. Allerede i dag klarer vi ikke å tilby de ansatte skikkelige lønninger. Som følge av det får du arbeidsdager som ikke ligner grisen, sier han.

Les også

Taxi-gründere ønsker lovendring velkommen: – Har ligget bakbundet og kneblet

Meling mener at bransjen har blitt tynt siden starten av 2000-tallet, og at taxireformen vil bli siste spiker i kisten.

– Staten vil ha inn store selskaper og de vil ha vekk enkeltmannsforetakene. Nå skal de slippe fanden løs. Jeg er i den situasjonen at jeg kan gå av med pensjon nå, men jeg tenker jo på mange av kollegene mine, forteller han.

Meling fortsetter:

– Politikerne «fucker» opp hele yrket.

Les på E24+

Slik forvalter han Bergens «oljefond»

SKEPTISK: Helge Orten er stortingsrepresentant for Høyre, og mener det er nødvendig å endre seg i takt med tidene.

PETER MYDSKE

Endring blir nødvendig

Helge Orten er leder for Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, og mener at næringen bør endre seg i takt med tiden.

– Taxinæringen selv peker på svakheter ved dagens modell, og ettersom mange tyner marginene, illustrerer det godt behovet for endringer, sier han.

Orten mener kundene etterspør noe nytt av dagens taxinæring.

– Litt av poenget er at taxinæringen må innse at det er nødvendig å endre seg etter behovet kundene har i dag og mulighetene ny teknologi gir, og ikke slik det var før, sier han.

Han er klar på at det vil bli stilt strenge kompetansekrav og krav til løyve etter reformen, og at det kan bli tilrettelagt for at enkelte aktører kan få en eksklusiv rett til å drive i områder der det ikke er grunnlag for konkurranse.

– Vi må åpne for at andre aktører som ønsker å tilby de samme tjenestene skal kunne entre markedet, nettopp for å imøtekomme folks behov. Det er kunden som er viktig for å opprettholde næringen, sier han.

Les også

Sakte bedring for norske flyplasser

Her kan du lese mer om

  1. Koronaviruset
  2. Transport
  3. Rogaland Taxi
  4. NHO
  5. DNB
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ap og Sp advarer mot taxireformen som trer i kraft søndag

  2. Støre vil sette taxireform i revers

  3. Betalt innhold

    Uber-sjåfører slipper unna kravet om taksameter ved å kalle bilene «luksuriøse»

  4. Annonsørinnhold

  5. Bussjåfører i streik: – Det må penger på bordet

  6. Emilie Stordalen om Nybøs reiselivsutspill: – Nedlatende