Turist-Norge

Sakte-TV fra Svalbard har gitt lynrask vekst for Hurtigruten

Hurtigrutens salg av ekspedisjonscruise til Svalbard er nesten tyvedoblet siden NRK begynte å sende minutt for minutt fra MS Spitsbergen.

FØLGES TETT: Den første helgen så nesten en million nordmenn «Svalbard minutt for minutt» daglig.

Karsten Bidstrup / Hurtigruten
  • Hans Jordheim
Publisert:,

– Alle kjenner godt til det vi gjør langs norskekysten, men Svalbard er det altfor få nordmenn som reiser til. Derfor er det ekstra gledelig at flere nordmenn får øynene opp for det, sier Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam.

Fra 31. januar til 9. februar sender NRK «Svalbard minutt for minutt» døgnet rundt – med opptak fra skipet MS Spitsbergens rundtur rundt nettopp Spitsbergen i august i fjor.

Sakte-TV-sendingene har ifølge Hurtigruten gitt et voldsomt salgsløft den siste uken:

  • Salget av ekspedisjonscruise til Svalbard har økt med 1900 prosent.
  • Salget av ekspedisjonscruise til andre islagte destinasjoner, som Antarktis, Grønland, Alaska, Island, nordlige Canada og Nordvestpassasjen har økt med 2800 prosent.

Vil ha flere nordmenn

En ekspedisjonscruise skjer på små skip med opptil 500 gjester og er et tilbud med innebygde aktiviteter og opplevelser utover selve seilasen. Disse skipene er som regel lastet med alt annet enn nordmenn. Under 4 prosent av alle reisende er norske, forteller Skjeldam.

Daniel Skjeldam, administrerende direktør i Hurtigruten

Hurtigruten

– Andelen nordmenn burde vært mye høyere, og jeg håper NRK-effekten nå kan bidra til vi at kommer over 10 prosent.

Hurtigruten har vært sentrum for NRKs sakte-TV én gang tidligere, i 2011, da MS Nord-Norge ble fulgt på sin ferd fra Bergen til Kirkenes.

– Selskapet klarte ikke å kapitalisere på mulighetene på samme måte den gangen, så den økonomiske effekten var ikke enorm.

– Forventer dere nå å se resultater på bunnlinjen som følge av dette?

– Det vil kunne gi utslag, men kortsiktig kommersialisering er ikke det viktigste for oss. Vi er først og fremst glad for å synliggjøre fantastiske Svalbard for flere nordmenn og at vi i samme åndedrag kan vise at vi er mer enn bare norskekysten.

Snart utsolgt

Hurtigrutens reiser til Svalbard varer fra seks til 14 dager og har startpriser fra 11.000 til 60.000 kroner. Alle er ekspedisjonsreiser.

– Dette er en reiseform som er veldig i vinden, fordi vi er opptatt av å gjøre det på en bærekraftig måte. Det er i dette segmentet vi vokser raskest.

Han forteller at sommerens reiser nå begynner å nærme seg utsolgt.

– Det er litt av en reklameplakat dere har fått gjennom NRK. Kostet prosjektet dere noe i det hele tatt?

– Ja, vi har hatt mange kostnader, med tanke på både kapasitet og å ha et team tilgjengelig. Men vi var ikke vonde å be da NRK tok kontakt, sier Skjeldam.

– Og så vil jeg legge til at NRK har betalt for billettene sine selv.

– Hvor mye?

– De har betalt 411.000 kroner i gruppepris for teamet de hadde om bord.

Her kan du lese mer om

  1. Turist-Norge
  2. Hurtigruten
  3. Svalbard
  4. NRK
  5. Daniel Skjeldam
  6. Nordvestpassasjen

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Det splitter nye hurtigruteskipet skulle seilt sine første turer. I stedet ligger det i opplag i Bergen.

  2. 317 millioner fosset ut av Hurtigruten på syv uker

  3. Hurtigruten-sjefen om børsnotering: – Har ingen planer

  4. Annonsørinnhold

  5. Milliardsmell for Hurtigruten: – Vi er ikke tilbake før i 2022

  6. Betalt innhold

    Hurtigruten forlenger driftsstansen