Jollyroom får millionbot av svenske myndigheter

Leketøysgiganten på nett, Jollyroom, har fått bot for andre gang i år grunnet villedende reklame, skriver Breakit.

Jollyroom
Publisert:

Patent- og merkevaredomstolen i Sverige dømmer Jollyroom til å betale tre millioner svenske kroner i bøter, ifølge Breakit.

Retten mener at nettgiganten har brutt forbudet de ble ilagt i høst mot villedende markedsføring, etter å ha brukt uttrykk som «alt skal bort» og «kjøp utgående sortiment», uten at prisene var vesentlig lavere enn ordinær pris.

– Jeg er veldig fornøyd med Patent- og merkevaredomstolens dom. Det viser at det koster å begå gjentatte brudd på vilkårene. Jeg håper nå at andre aktører som bruker samme knep tar lærdom av dette, sier Forbrukerombud Cecilia Tisell.

Forbrukerombudet vurderte i høst at salgskampanjene ikke var så fordelaktig som annonsene hevet, og tok Jollyroom til retten.

Nettgiganten måtte betale et gebyr på 1,5 millioner kroner, og fikk et midlertidig forbud mot villedende kommersiell reklame.

Jollyroom får millionbot

Les også:

Les også

Jollyroom vil hente «et par hundre millioner» i ny emisjon

Les også

Jollyroom solgte barneutstyr og leketøy for 1,3 milliarder