Extra Leker mener Coop har kopiert slagordet deres

En av Norges største leketøyskjeder mener Coop har brutt markedsføringsloven.

Extra Leker-eier Erik Osjord Samuelsen synes lite om Coop Extra sitt slagord. Han mener kunder kan forveksle kjedene ettersom Coop også selger leker.

Pål Christensen / Stavanger Aftenblad
  • Sindre Hopland
Publisert:,

Det er Extra Leker som har klaget inn Coops lavpriskjede Extra til Næringslivets Konkurranseutvalg for det leketøyskjeden mener er brudd på markedsføringsloven.

Det er paragrafene 25 og 30, som handler om bruk av kjennetegn og slagord i strid med god forretningsskikk og kopiering av slagord, saken gjelder.

I dette tilfellet er det Coops slagord «EXTRA STORT UTVALG TIL EXTRA LAVE PRISER» det reageres på, som kjeden tok i bruk i 2015.

Extra Leker har siden år 2000 brukt slagordet «EXTRA STORT UTVALG – EXTRA LAVE PRISER». Det er altså bare ordet «TIL» som skiller slagordene fra hverandre.

– Dråpen var da de la slagordet inn i logoen, da ble det litt mye, sier Extra Leker-eier Erik Osjord Samuelsen til E24.

LIKT? Extra Leker mener slagordene er for like, og mener kunder blander kjedene eller tror at Coop og Extra Leker har et kommersielt samarbeid.

Skjermdump
Les også

Rema starter opp igjen forhandlingene etter at Konkurransetilsynets funn førte til stopp i «høstjakten»

– Folk tror vi er Coop

Extra Leker mener kunder ledes til å tro at det er et kommersielt samarbeid mellom dem og dagligvarekjeden.

– Noen tror at vi er Coop, men det er Coop som har kopiert oss. Så når de selger leketøy i tillegg, så måtte vi reagere, sier Samuelsen i Extra Leker og fortsetter:

– Først tok de Extra inn i navnet, deretter tok de slagordet også, da ble det jo veldig likt. Det beste hadde vært om Coop kunne funnet på sitt eget slagord og ikke kopiert vårt.

Coop uttaler til sitt forsvar i klagen at kun en femtedel av butikkene har leker i et omfang vist gjennom klagers dokumentasjon, og at en fjerdedel av butikkene ikke fører leketøy i det hele tatt.

I klagen bemerker Extra Leker at det er stor fare for blanding av merkevarene i for eksempel radioreklame hvor forbrukere ikke ser de forskjellige logoene.

Samuelsen sier Coops navnevalg ikke har gått utover Extra Lekers resultater som hadde en omsetning på 305,5 millioner kroner i 2018 og et resultat før skatt på −816.000 kroner.

Konkurranseutvalget sier seg enig i at kundegrunnlaget er overlappende.

Les også

Kommentar: «Ikke grunnlag for å si at butikkene taper penger fordi vi kjøper billig julemat»

Les også

Busskur-krangel: Brødrene Dahl beskyldes for kopiering av konkurrent

Extra Leker mener Coop Extras bruk av «X» i extra-ordet i slagordet er brudd på markedsføringsloven.

Nina Andersen

Brukte lang tid på å reagere

Coop mener Extra Leker har brukt altfor lang tid på å reagere, ettersom som kjeden ikke klaget på forvekslingsfaren før 4,5 år etter at Coop begynte å bruke slagordet «EXTRA STORT UTVALG TIL EXTRA LAVE PRISER».

Dermed mener man at passivitet gjør at vernet i markedsføringsloven faller bort.

Dagligvarekjeden mener også at andre kjeder har brukt tilnærmet like slagord, deriblant XXL som markedsførte seg med «ekstra stort utvalg, til ekstra lave priser».

Til E24 svarer Coop følgende på Extra Lekers beskyldninger om at slagordet deres er kopiert:

– Coops forretningsidé for Extra-kjeden har helt siden oppstarten i 2006 vært å ha de billigste varene og det største utvalget, også omtalt som extra stort utvalg til extra lave priser. Vi var ikke klar over at det var en annen aktør i en annen bransje som benyttet seg av det samme slagordet, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy i Coop Norge.

– Vi er derfor glade for at Næringslivets Konkurranseutvalg har gitt oss medhold i dette og slått fast at Coop ikke har overtrådt markedsføringsloven.

Konkurranseutvalget: Coop snylter ikke

Næringslivets Konkurranseutvalg mener at Coops bruk av Extra-slagordet hverken er brudd på paragraf 25 eller 30 i markedsføringsloven.

Da slagordet er brukt i «salgsfremmende hensikt» kan man ikke slå fast at Coop kjente til leketøyskjedens slagord, ifølge utvalget som påpeker at Extra Leker har ved å ta et så beskrivende navn og slagord allerede har tatt en risiko for at aktører kan komme til å bruke navnet.

Samuelsen i Extra Leker sier de ikke har bestemt seg om saken legges død med den siste avgjørelsen.

– Vi har nå fått klar beskjed om at hvis man velger et slikt navn så man regne med at andre også kan bruke navnet og slagord. Jeg har ikke snakket med advokatene om veien videre ennå.

Det skrives også i uttalelsen at den grafiske profilen taler i Coops favør:

«Videre er den grafiske profilen så forskjellig at det ikke synes som om markedsføringen er valgt i hensikt å snylte på Extra Leker.»

Uttalelsen fra Næringslivets Konkurranseutvalg var enstemmig. Konklusjonene i utvalget er ikke rettslig bindende, men brukes ofte som en test på om saken er god nok for rettssystemet.

Her kan du lese mer om

  1. Coop
  2. Leketøy
  3. Markedsføring
  4. Navn
  5. Butikker

Flere artikler

  1. Busskur-krangel: Brødrene Dahl beskyldes for kopiering av konkurrent

  2. DNB anklages for å ha rappet navn fra gründer

  3. Betalt innhold

    Disse kan ta over Gresvig

  4. Annonsørinnhold

  5. Varehandelsekspert: – Vi går inn i 2020 med stor usikkerhet

  6. Coop ett steg nærmere kasseløse butikker