Kongsberg Maritime skal helautomatisere Bastøfergen

Konkurransen hardner til blant leverandørene til norsk maritim industri. Bare dager etter at konkurrenten Rolls-Royce Marine vant en kontrakt for automatisk fjordkryssing på Vestlandet har Kongsberg Maritime gjort det samme på Østlandet.

Illustrasjonsbilde av Bastøfergen som trafikkerer strekningen Horten-Moss

Foto: Kongsberg Maritime / Bastø Fosen rederi
Publisert:

Kongsberg Maritime inngikk torsdag en avtale med fergerederiet Bastøy Fosen om å utvikle neste generasjons ferger.

Rederiet har vanligvis så mange som 100 ankomster og avganger på strekningen Horten-Moss hver dag, og man øyner derfor mulighetene til å få til store besparelser.

Ifølge avtalen skal Kongsberg automatisere hele overfarten, fra kai til kai, ved bruk at såkalt autodokking.

I første fase skal fergene utstyres med lasere, radarer og andre sensorer som gjør at de kan legge til kai silkemykt og automatisk, uavhengig av vær og vind. I tillegg vil systemet selv navigere fergene over fjorden, mens mannskapet overvåker seilasen.

I andre fase skal de seks fergene kobles opp mot hverandre slik at de kan kommunisere digitalt, utveksle informasjon om vær- og sjøforhold og andre data. På den måten skal fergeflåten lære av hverandre for å kunne velge de mest optimale seilingsrutene.

Allerede denne måneden installeres det første utstyret på en av fergene, og til høsten planlegger man å begynne testingen av det automatiske navigasjonssystemet.

– For Kongsberg er det helt avgjørende å ha en god dialog med profesjonelle og
fremoverlente rederier, og dette samarbeidet er en fantastisk mulighet. I samarbeid med en aktiv og involvert sluttbruker, henter vi elementer fra vår etablerte teknologi, setter dette sammen med utvikling fra andre pågående prosjekter, og lager nye løsninger for fremtidens fergemarked, sier Morten Stanger, salgssjef i Kongsberg Maritime.

Partene oppgir ikke hva avtalen er verdt.

Morten Stanger (t.v.), salgssjef i Kongsberg Maritim og Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen signerer kontrakten om å automatisere Bastøfergen.

Foto: Kongsberg Maritime

Flere prosjekter på gang

Det skjer en stor teknologisk utvikling i bransjen om dagen, og nye løsninger rulles ut både for å automatisere stadig mer av prosessene, i tillegg til at man forsøker å redusere kostnader og utslipp.

Nyheten om Bastøfergen kommer bare dager etter at Kongsbergs erkerival Rolls-Royce Marine kunne melde om en ny kontrakt med Fjord 1. De har bestilt det såkalte Autocrossing-systemet og propeller som muliggjør automatisk seiling over fjorden til 13 splitter nye ferger.

Ifølge Rolls-Royce har de nå solgt systemet sitt til 18 ferger, og fergene som allerede trafikkerer strekningen Lote-Anda skal være de første i verden som kan krysse fjorder automatisk.

Rolls-Royce sikret seg også denne uken en milliardkontrakt for å oppgradere opp til ni av Hurtigrutens eksisterende skip fra diesel- til gass- og batteridrift.

Kongsberg Maritime er også godt i gang med flere initiativer. Det kanskje aller mest spektakulære er samarbeidet de og kunstgjødselgiganten Yara har i Grenland om containerskipet «Yara Birkeland».

Skipet, som kun skal gå på strøm, skal frakte containere mellom Yaras fabrikk i Porsgrunn og Brevik og Larvik. Skipet som etter planen skal seile uten mannskap fra 2020, vil erstatte 40.000 lastebilturer årlig fra Yaras fabrikk.

Les også

Kongsberg og Wilhelmsen går sammen i digital logistikkallianse

Les også

Landet milliardavtale i Malaysia

Les også

Underleverandører jubler for milliardkontrakt i Qatar

Her kan du lese mer om