Fraktselskap varsler konkurs på Oslo Lufthavn: – Forhåpentligvis er det noen som kan ta over

Fraktselskapet Roadfeeders håndterer store mengder av laksen og den andre flyfrakten som sendes inn og ut av Oslo Lufthavn. Nå har selskapet varslet kundene at de ikke tar imot mer varer og onsdag slo de seg selv konkurs.

SATSET STORT: Roadfeeders' topp moderne og store lager på Oslo Lufthavn ligger inntil rullebanene og er på 8.500 kvadratmeter, med tørr-, kjøl- og fryselager.

Foto: Roadfeeders
Publisert:,

Oppdatert: Onsdag sendte Roadfeeders inn en oppbudsbegjæring og det er nå åpnet konkursbo i Øvre Romerike tingrett.

– Vi prøver nå å tilrettelegge best mulig for de ansatte og de kundene dette gjelder. Forhåpentligvis er det noen som kan komme inn og ta over, sier Lene Mellum, administrerende direktør i frakt- og håndteringsselskapet Roadfeeders, til E24.

Selskapet varslet tirsdag sine kunder om at selskapet ville innstille virksomheten, noe som ble omtalt av Romerikes Blad og bransjeavisen Moderne Transport.

Les også: (+) Det norske konkurs-mysteriet

Det er ikke kommet inn noe oppbudsbegjæring til Brønnøysundregistrene ennå, noe Roadfeeders-sjefen også bekrefter:

– Vi har ikke meldt oppbud ennå, men har varslet at det vil skje. Vi jobber nå med å se hvilke løsninger som kan finnes, sier Lene Mellum.

– Følger prosessen tett

Hvor store konsekvensene for flytrafikken er fortsatt usikkert.

Roadfeeders er i tillegg til SAS Cargo en av de største frakthåndteringsselskapene på Oslo Lufthavn, og selskapet har etter det E24 får opplyst kunder som Norwegian, Turkish Airlines, Thai Airways, Japan Airlines og KLM/Air France.

– Vi er klar over dette og har alternative løsninger på plass, slik at det ikke går ut over vår virksomhet, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.

Ifølge Moderne Transport er også British Airways, Singapore Airlines, CAL Cargo og Finnair på kundelisten.

– Vet dere hva dette får av konsekvenser for flytrafikken og frakthåndteringen?

Les også

Norge får direkterute til Kina

– Vi følger prosessen tett, og føler med de ansatte i den situasjonen som nå har oppstått. Det er imidlertid litt tidlig å si om dette får noen større konsekvenser for cargohåndteringen ved Oslo Lufthavn, sier Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef i Avinor i en uttalelse til E24.

– Vi har i lang tid prøvd å sikre at de prosessene som eventuelt kommer skal gå så smertefritt som mulig for både kunder og ansatte, sier Lene Mellum i Roadfeeders med referanse til de mange flyselskapene som er kunder og de rundt 100 ansatte som nå kan miste jobben.

Satset stort på kjempelager

Roadfeeders ble etablert i 1996 og det siste tilgjengelige regnskapet fra 2016 viser en omsetning på 126,7 millioner og et resultat etter skatt på -8,5 millioner kroner.

Roadfeeders eies 53,63 prosent av investor Jan-Erik Warbo gjennom Warbo AS, mens de resterende 46,36 prosentene av selskapet eies av søskenparet Lene og Lars Inge Mellum og deres mor gjennom Myra holding AS.

Roadfeeders har satset tungt på Oslo Lufthavn og flyttet i 2016 inn i et splitter nytt og avansert lager «på innsiden av gjerdet» inntil rullebanen på flyplassen. Der håndterer selskapet en rekke typer kjøle- og frysevarer som skal lastes fra lastebil til fly, eller motsatt.

– Vi satset for å møte kundenes behov og økte krav. Men da Avinor annonserte en ny terminal, førte det til at flere kunder stoppet prosesser fordi man ble usikker på hva det ville bety. Det gjorde at det tok lengre tid å få inn nye kunder enn vi hadde håpet på, sier Lene Mellum i Roadfeeders.

Les på E24+ (for abonnenter)

Superjumboen A380 står overfor en ny krise

– Det er et komplekst bilde, men vi har virkelig prøvd å få dette til, fortsetter hun.

Avinor annonserte i 2016 at det skulle bygges en ny gigantisk sjømatterminal på Oslo Lufthavn. Etter planen skal byggingen starte i april neste år med en planlagt ferdigstillelse i 2021. Avinor meldte i august at Worldwide Flight Services skal drifte terminalen.

Roadfeeders er ikke de eneste som har innvendinger mot Avinors satsing. Kilder E24 har snakket med i flyselskapene er kritiske til at Avinor «går i konkurranse med egne kunder» og at man frykter Avinor vil hente inn kostnadene de bruker på terminalen gjennom gebyrene de krever inn fra flyselskapene.

– Avinor mener at det er behov for flere aktører i markedet utover sjømatsenteret, sier Gurli Høeg Ulverud i Avinor til E24.

– Vi er trygge på at sjømatsenteret vil bli en suksess etter god dialog med sjømateksportørene de siste to årene, og vi er sikre på at det er et marked for flere aktører som driver med flyfrakt på innsiden av gjerdet på Oslo Lufthavn, legger hun til.

Les også

– Det er ikke bærekraftig å fly til Riga for 9,95 pund for å klippe håret

Les også

Norwegian er største «utlending» i New York: Frykter nye avgifter demper reiselysten

Her kan du lese mer om