Alle Boreal-ferger stanset: – Avdekket alvorlig avvik

Sjøfartsdirektoratet bekrefter overfor E24 at alle Boreals ferger og hurtigbåter blir beordret til kai etter en revisjon. – Vi beklager ulempen dette medfører for våre kunder, sier talsperson i Boreal Norge.

Hurtigbåten Godøy til selskapet Boreal Sjø AS. Båten går i ruter i Ålesund-området på Sunnmøre for det fylkeskommunale selskapet Fram.
  • Asgeir Aga Nilsen
  • Malene Emilie Rustad
  • Camilla Knudsen
Publisert:

Boreal har ferger og hurtigbåter i Nordland, Finnmark, Møre og Romsdal, Rogaland og Vestland.

Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet sier til E24 at «det overordnede styringssertifikatet» er trukket tilbake etter en tilleggsrevisjon. Dette påvirker alle fartøyene.

– Vi har funnet et alvorlig avvik, sier Aarhus til E24.

Les også

Fergepassasjer: – Det er dramatisk

I en pressemelding gir Sjøfartsdirektoratet flere detaljer. Direktoratet skriver at undersøkelsene har avdekket følgende ved minst fem «alvorlige hendelser»:

  • Boreal hadde ikke «begjært skade/havaritilsyn slik at Sjøfartsdirektoratet kan vurdere om det er sikkert å seile». Dermed ble fartøyene operert uten gyldig sertifikat, ifølge direktoratet.
  • Sjøfartsdirektoratet peker også på manglende risikovurdering i etterkant av «skaden/hendelser», og at Boreal «ikke har internt fulgt opp og risikovurdert teknisk svikt i utstyr som ledet til hendelse».
  • I tillegg har ikke Boreal «fulgt opp pålegg og forespørsler fra Sjøfartsdirektoratet», og heller ikke «rapportert flere hendelser til Sjøfartsdirektoratet som er påkrevd av sikkerhetshensyn».

Mulig å sikre midlertidig avtale

– En tilleggsrevisjon har medført at vi har trukket tilbake Boreals «doc» som det heter på fagspråket, altså styringsgodkjenning, sier Aarhus.

– Avviket går på det som heter sikkerhetsstyringsdokumentet. På generelt grunnlag handler det om hvordan et rederi håndterer ulike hendelser, følger opp ulykker, sikkerhetskultur og lignende, sier han.

Selv om det kan se mørkt ut for Boreal, trekker Aarhus frem at det fortsatt er mulig å sikre en midlertidig avtale.

– Hvis de kommer med en plan for eksempel i kveld, og vi godkjenner denne planen, kan de få en midlertidig tillatelse i tre måneder, sier Aarhus.

– Men vi er nødt til å se at dette blir tatt på alvor. Vi holder ikke tilbake fartøy med mindre det er en god grunn, sier han.

NRK meldte om saken først.

Avdekket et alvorlig avvik

«Jeg kan bekrefte at Boreal Sjø i dag har hatt revisjon fra Sjøfartsdirektoratet», skriver kommunikasjonsrådgiver Jon Kristian Fadnes i Boreal Norge på en melding til E24.

Totalt er det snakk om 41 ferger og hurtigbåter som er tatt ut av drift.

«Under revisjonen er det avdekket et alvorlig avvik. Boreal har lagt fram en handlingsplan til Sjøfartsdirektoratet, og avventer tilbakemelding på denne. Inntil handlingsplanen er godkjent, må rederiets fartøy ligge til kai».

«Vi beklager ulempen dette medfører for våre kunder, og kommer med mer informasjon så fort dette foreligger».

«Når det gjelder avviket, kan vi ikke kommentere ytterligere på nåværende tidspunkt».

Har du tips i denne saken? Kontakt oss på tips@e24.no.

Les også

Fagforbund-leder om topplederlønningene i bussbransjen: – Det gjør folk forbanna

Boreal har ifølge egne sider virksomhet innen både båt, buss og bane. Konsernet har hovedkontor i Stavanger.

Konsernet har vært eid av det Hongkong-baserte fondet Everbright Overseas Infrastructure Investment Fund siden 2018.

I årets tredje kvartal noterte Boreal et brutto driftsresultat på 119 millioner kroner av en omsetning på 782 millioner.

Tilbake i februar inngikk konsernet avtale med Ruter om drift av båttjenester i Indre Oslofjord, en kontrakt som har oppstart 1. november 2021.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Boreal
  2. Aksjelive
  3. Sjøfartsdirektoratet
  4. Ferger
  5. Buss
  6. Rogaland
  7. Finnmark

Flere artikler

  1. Sjømatnæringen står fergefast

  2. Ordfører etter seilingsnekt: – Vanvittig galskap

  3. Rederi rapporterte ikke kollisjoner: – Der har vi sviktet

  4. Seilte over 100 kilometer med defekt baugport: – Alvorligheten underkommunisert

  5. Betalt innhold

    Revisjonen som sendte over 40 Boreal-fartøy til kai var varslet for tre uker siden