SAMARBEID: Apple og Microsoft er nylig allierte.

Josh Edelson
Kommentar

Kommentar: Apple til angrep i bedriftsmarkedet

Onsdagens Apple-lansering kan ironisk nok gi nye muligheter for Microsoft.

  • Salvador Baille
    Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling.
Publisert:

Foran en stappfull sal og i et høyt tempo lanserte Apple betydelige forbedringer i alle sine produktkategorier. De fleste lanseringer var forventet, og spesielt de nye forbedringene ved iPhone 6S var så å si kjent på forhånd.

Likevel er det et nytt produkt i Apples portefølje som kan være avgjørende for selskapets fremtidige vekst, og som bør få umiddelbar oppmerksomhet fra investorer, IT-sjefer, og hele PC-industrien. Produktet er iPad Pro, som er en større iPad, eksklusivt tenkt for bedriftsmarkedet, og som bekrefter Apples seriøse vekststrategi i bedriftsmarkedet.

Les også

Apple-lanseringen: Dette er nye iPhone 6S

Apple vet at smartphone-markedet begynner å bli mettet. Tallene som Tim Cook selv viste under presentasjonen av iPhone 6S bekrefter denne trenden, spesielt i Kina. Samtidig har Apple historisk sett vært svakt i bedriftsmarkedet, der Microsoft har vært dominerende i over 30 år. For å kunne vokse videre trenger Apple å penetrere bedriftsmarkedet. I praksis betyr dette å ta markedsandeler fra PC-industrien, og Tim Cook har valgt samme strategi som i forbrukermarkedet - å erstatte PC-er med iPads.

Denne strategien er likevel ikke lett å gjennomføre. Bedriftsmarkedet er tregere i innkjøpsbeslutningene enn forbrukerne, og de aller fleste IT-sjefene har vokst opp vant til PC som hovedmaskinvare og Microsoft som hovedleverandør av programvare.

For å realisere strategien har Apple valgt å alliere seg med tre uventede nye venner: Cisco, IBM og selveste Microsoft. Disse avtalene er ikke tilfeldige. Alliansen med IBM gir Apple både bred distribusjon i bedriftsmarkedet og tilgang til IBMs kompetanse innen kunstig intelligens og Big Data. Cisco, en global leder i bedriftkommunikasjonsnettverk, vil optimalisere deres nettverksprodukter for iPhone og iPad. Microsoft forstår den potensielle betydningen av denne strategien og vil ha Office på iPad Pro. Faktisk presenterte Microsoft sine Office produkter for iPad Pro under eventen også.

Disse partnerskapene gir mulighet til å bygge opp et nytt vedvarende økosystem for bedriftsmarkedet i likhet med økosystemet som Apple har bygget opp i forbrukermarkedet.

iPad Pro kan derfor ha potensielt stor betydning for investorer og PC-produsentene. For investorer, betyr iPad Pro at Apple kan sikre seg en ny vekstpotensial i det markedet som genererer den største fortjenesten for PC-leverandørene.

For de tre relevante PC-leverandørene som er igjen (HP, Dell og Lenovo) betyr det at deres allerede tynne marginer kan bli presset ytterligere. Det er ikke utenkelig at PC-industrien blir til en profittørken, akkurat som smartphone-industrien har blitt for alle andre produsenter som ikke heter Apple eller Samsung. En ny konsolideringsbølge i PC-industrien er ikke utenkelig.

Endelig er det heller ikke utenkelig at Microsoft må ta en større rolle som maskinvareprodusent i bedriftsmarkedet for å beskytte deres høystprofitabelt Windows operativsystem. Ironisk nok kan det bety at Microsoft vil kanskje endelig ha mulighet til å bygge et eget robust økosystem…takket være Apple.

Les også

Slik vil Apple gjøre gull eksklusivt

Les også

Apple-lanseringen: Dette er nye iPhone 6S

Les også

Apple-lanseringen: Her er årets nykommere