MILLIARDINDUSTRI: Salgseksplosjon for «gummistrikkene» Silly Bandz

Gummistrikkene fra Bandz selger for milliarder verden over. Nå har det tatt av i Norge.

DYRBAR SILIKON: Bandz er blitt solid butikk i Norge.

Tommy H. Brakstad
  • Tommy H. Brakstad
Publisert:

Gummistrikk formet som ulike figurer har på kort tid blitt milliardindustri.

I Norge har strikkene - eller Bandz som de heter - vært i salg siden juni. Målet for importøren er å selge én million pakker.

- Vi har enkelte butikker som selger 2.000 pakker i uken, forteller Per Lunder i Bandz AS til E24.

Han har agenturet for Silly Bandz i Norge og Zany Bandz i Norden.

- Målgruppen er jenter og gutter i alderen 8 til 15 år. Men vi merker også stor etterspørsel hos voksne. Flere bokhandlere og interiørbutikker har tatt kontakt for å selge dem, sier Lunder.

Og kjendisene står i kø for å for å få tak flere.

Ulovlig

En pakke med 24 Zany Bandz koster 49 kroner i butikk. De litt mer eksklusive Silly Bandz koster 59 kroner for en pakke med like mange. Om det selges én million pakker, til 49 kroner, vil omsetning av Bandz nå 49 millioner kroner.

Lunder legger ikke skjul på at det god butikk å selge gummistrikkene.

- Jeg selger dem til butikk for rundt 20 til 25 kroner pakken etter at jeg har tatt dem inn til en pris som gjør at jeg har ganske greie marginer, sier han.

Til sammenligning koster et halvt kilo med vanlige strikk 69 kroner hos Staples.

Ifølge Lunder har den amerikanske oppfinneren, Robert Croak, tjent over 150 millioner dollar på salg av båndene.

- Dette er det største siden Pokémon, og flere skoler har allerede gjort båndene ulovlig.

Økt 270 prosent

Populariteten bekreftes på flere hold. På Facebook har selskapet bak båndene over 620.000 tilhengere, og det eksisterer rundt 2600 ulike grupper for båndene.

Klikk her for å følge E24 på Facebook

På Amazons toppliste over de meste solgte lekene havner Silly Bandz på en 13. plass, viser en rask gjennomgang E24 har foretatt.

- Bestselger

Den største distributøren av bånd i Norge er Interpress. Selskapet distribuerer i hovedsak magasiner og blader fra utlandet og er eid av Reitangruppen.

På tre uker har Interpress økt salget med 270 prosent på sine rundt 1300 utsalgssteder.

- Dette er bestselgeren av alle artikler vi har ute nå, forteller produktsjef i Interpress, Lasse Larsen, til E24.

Larsen ønsker ikke å røpe konkrete salgstall, men forteller at selskapet har 25 produktlinjer og de normalt sender ut fra noen titusen til flere hundretusen. Zany Bandz er én av dem.

Om to uker vil også selskapet distribuere Silly Bandz til alle landets Narvesen-kiosker.

Ifølge Interpresssjefen er det i Oslo det selges mest, med Akershus på andreplass og Bergen og Trondheim på delt tredjeplass. Men han understreker at dette også henger sammen med antallet utsalgssteder og befolkningstetthet.

Leketøy

Armbåndene ble først lansert som leketøy for barn i 2008, og det er flere amerikanske kjendiser som har latt seg avbilde med båndene. Justin Bieber, Sarah Jessica Parker og Kate Perry er noen av dem. Artisten Shakira har også latt seg avbilde med båndene på sitt neste platecover.

I den norske utgaven av det internasjonale motebladet Elle er de ikke kjent med gummistrikk-trenden.

- Det er en dille vi ikke har klart å fange opp, sier sjefredaktør Signy Fardal til E24.

Les også:

  • Advarer mot å dytte småbarn på nett
Publisert:

Flere artikler

  1. Vil gjøre millionbutikk på viskelær

  2. Julebrus og -marsipan i butikkene allerede nå

  3. Åpner viktig sluse for forlagene: Nå skal alle forlag slippe til gjennom Bladcentralen

  4. Asias rikeste selger leketøy – planlegger internasjonal satsing

  5. Dansk krisehjelp til norske smørelskere