SILICON VALLEY: Heller ikke i California finner man en godt skjult hemmelighet eller mystisk tek-nyvinning som gir suksess i dagens eller fremtidens digitale samfunn, skriver Siri Børsum. Her ser vi turistene Alejandra Vicuna og Andres Ballesteros ta en selfie foran Apples nåværende hovedkvarter i Cupertino.

Foto: Marcio Jose Sanchez AP

Kronikk, Det nye Norge – Siri Gomnæs Børsum: Dette er spørsmålet alle norske ledere bør stille seg

Og nei, det er ikke «hva er min digitale strategi».

Publisert:

De siste tre månedene har jeg tilbrakt ved Googles hovedkontor i Silicon Valley i USA, dit mange ser for å finne «svarene» på de utfordringene digitalisering byr på.

Her finner man ingen godt skjult hemmelighet eller mystisk tek-nyvinning som gir suksess i dagens eller fremtidens digitale samfunn. Organisasjonene som gjør det skarpest i dag og vil i tiden fremover, er de som evner å tenke som en vellykket og sulten startup; med blanke ark, og brukeren i sentrum.

Dersom norsk næringsliv ikke bare skal overleve den digitale revolusjonen, men komme styrket ut av den, bør enhver norsk leder stille seg følgende spørsmål: Om vi begynte på nytt i dag – hvordan ville vi utnyttet digitale muligheter for å angripe vår egen bransje, basert på hva brukerne våre egentlig etterspør og ikke minst forventer?

AirBnB har gjort det i reiselivsbransjen. Amazon og Alibaba i retailbransjen og Uber, Lyft og Waymo er i ferd med å endre transportbransjen.

I Norge ser vi spennende selskap som Nabobil.no innenfor transport, Kolonial.no og Marked.no i dagligvarebransjen, og Kahoot som endrer undervisningsbransjen.

En stor og etablert aktør som DNB har svart på forbrukernes endrede forventninger til betalingstjenester med etableringen av Vipps, og vist hvordan det er mulig å tenke som en startup også for store, tradisjonsrike virksomheter. Nordic Choice Hotel er i ferd med å bytte ut resepsjonen med en app.


Det holder ikke for dagens ledere å være nysgjerrige på teknologi eller ha en langsiktig digital strategi

Hva har alle disse selskapene til felles?

De omfavner teknologi, og bruker den til raskt å tilpasse seg nye behov som vokser frem – enten det er i klasserommet, i køen på matbutikken eller på ferietur med familien.

Det holder ikke for dagens ledere å være nysgjerrige på teknologi eller ha en langsiktig digital strategi. De som kommer til å lykkes i fremtiden vil måtte forstå tidlig hvilke teknologitrender som gjelder, ta raske avgjørelser og større risiko enn noen gang tidligere. Skille mellom kostnad og investering for fremtiden.

Det å tilpasse seg et digitalisert samfunn snakkes ofte om som et diffust fremtidsscenario. Norske bedrifter og organisasjoner bør begynne med å gå i seg selv, og vurdere hvorvidt de allerede i dag har gjort de riktige prioriteringene. Fortsatt er det svært mange ledere som ikke har tatt inn over seg at dagens brukere forventer at det kun skal ta et klikk på smarttelefonen eller helst ikke mer enn et sekund å fullføre en ønsket handling.

TENKTE NYTT: Kronikkforfatteren trekker frem AirBnB som et selskap som gir brukerne teknologi de vil ha. Her et illustrasjonsbilde fra Paris.

Foto: Christian Hartmann Reuters

Hvorfor er dette så viktig?

Google har testet 900.000 mobile landingstider fra over 100 land. Vi fant at 53 prosent av forbrukere forlater siden de har tenkt å besøke om det tar tre sekunder eller mer å laste ned. For hvert sekund det tok å gjennomføre en handling, falt konverteringene med 20 prosent. På mobil er fart og enkelhet det samme som omsetning, og mange norske bedrifter og organisasjoner har fortsatt ikke utnyttet mobilformatet så godt som de burde.

De som for alvor har tatt inn over seg at dagens brukere har smarttelefonen som deres mest brukte verktøy i hverdagen er blant dem som fyrer opp under den heite, norske app-bransjen.


Å sørge for at Norge har en digitalt kompetent arbeidsstyrke vil bli avgjørende for å henge med i årene fremover

Ifølge en fersk rapport fra Copenhagen Economics genererer den norske app-økonomien i dag litt over 20.000 jobber i Norge, og det er potensial for å nær doble antallet arbeidsplasser generert av apputvikling innen 2021. Men det er ingen selvfølge at vi får det til. Bransjens største frykt er at mangel på kompetent arbeidskraft vil bremse veksten.

Å sørge for at Norge har en digitalt kompetent arbeidsstyrke vil bli avgjørende for å henge med i årene fremover, og utnytte det enorme potensialet for vekst digitalisering åpner opp for.

App-industrien er bare et eksempel der Norge risikerer å sakke akterut dersom vi ikke sørger for at flere folk har den rette kompetansen for denne digitale, globale konkurransen. Det ville vært svært synd.

Myndigheter og næringsliv bør jobbe sammen for å forsikre seg om at Norge forblir en global leder i den digitale økonomien, og at nok kompetent arbeidskraft gyver løs på brukernes nye behov.

DIGITAL EMISSÆR: Siri Børsum jobber i Google, og er i tillegg såkalt Google Evangelist. Det vil si at hun skal «spre ordet» om tek-giganten.

Foto: Google