Klesgigant stuper etter skuffende salgstall

Leverte langt dårligere tall enn forventet. - Har ikke fulgt med i timen, sier Sonia Huanca Vold

LEVERTE SKUFFENDE TALL: En Asos-ansatt organiserer modellbilder ved selskapets hovedkvarter i London. Arbeidsgiveren hennes leverte langt lavere tall enn forventet i deres fjerde kvartal.

Suzanne Plunkett
  • Maren Løhre
Publisert:,

Britiske Asos er en verdens største nettbutikker for klær, med folk i 20-årene som målgruppe.

Moteforhandleren leverte tirsdag skuffende salgstall for sitt fjerde kvartal. Totalt økte inntektene fra varesalg med 27 prosent sammenlignet med året før. Men veksten for de tre siste kvartalene ligger lavere på 15 prosent.

Dette skuffer med tanke på at analytikerne hadde forventet en vekst på 23 prosent, melder danske EPN.dk.

I tillegg varslet Asos tirsdag at større investeringer i blant annet logistikk, vil hindre dem fra å levere økt overskudd det kommende året. Dette faller ikke i god jord hos investorene som har sendt aksjen ned 9,5 prosent på London-børsen.

Aksjen har nå falt 62 prosent på seks måneder

I løpet av det siste året har 8,8 millioner kunder handlet gjennom nettbutikkens domener.

Dette var en årlig økning på 25 prosent, skriver selskap i en børsmelding.

Les også

Vi shopper mindre: - Ønsker å spare mer og betale ned på lån

Britene var tidlig ute som klesbutikk på nett da de ble lansert i 2000, og de ble fra starten svært populære. Helt frem til i år har Asos vært en suksesshistorie for britisk varehandel, ifølge Reuters.

SOVET I TIMEN: MinMote-ansvarlig Sonia Huanca Vold er ikke overrasket over at ASOS leverer dårligere salgstall enn forventet.

Roger Neumann

Aksjen deres steg fra 20 pence i 2001, helt til den nådde et høydepunkt på 7,195 pence i februar i år. Men de siste seks månedene har aksjeverdien falt med hele 62 prosent og hadde en verdi på 2,422 pence ved børsslutt mandag.

Tapte salgsinntekter etter brann

I børsmeldingen skriver konsernsjef Nick Robertson at salgstallene ble påvirket av en brann som fant sted i hovedvarehuset.

- Vi tapte salg for mellom 25 og 30 millioner pund etter brannen ved Barnsley distribusjonssenter. Etter å ha justert for forsikringsoppgjør, forventer vi det kommende året at resultat før skatt vil være i tråd med markedets forventninger, kommenterer Robertson.

Konsernsjefen skriver videre at deres nye langsiktige salgsmål er satt til 2,5 milliarder pund eller 16 milliarder norske kroner.

- Konkurentene skaper et bedre univers

- Asos er blitt en gigabutikk. Det er først og fremst unge jenter som handler hos dem siden de tilbyr mye på budsjett, forteller MinMote-ansvarlig Sonia Huanca Vold til E24.

Det overrasker ikke motesjefen at Asos har fallende salgsvekst:

- De var tidlig ute med å bli en av de største og mest populære nettbutikkene for klær, men siden den gang har de fått mange flere dyktige konkurrenter. Det kreves enda mer for fra nettbutikkene for å holde seg hottest. Det har kommet andre utfordrere som er flinkere på å fremme seg selv, ikke bare som nettbutikk, men som motenettsted, sier Huanca Vold.

Hun trekker frem nettbutikken NET-A-PORTER, som tilbyr motemagasin og blander redaksjonelt innhold som intervjuer, artikler og videosnutter sammen med varer på nettstedet sitt.

- Den svenske nettbutikken Nelly er også betraktelig bedre enn Asos på å nettopp ta dette grepet og skape et eget univers. Dette tenker jeg er viktig for å holde på interessen hos kundene, sier hun.

Les også

- Ikke absurd dyrt, men heller ikke åpenbart billig

Nullvekst i USA

For de siste tre månedene var salgsveksten i USA på null prosent hvor de solgte varer for 216 millioner kroner.

Litt bedre gikk det i EU med en vekst på 21 prosent og varesalg på 664 millioner kroner.

Best gikk det i Storbritannia hvor salget steg med 33 prosent. 1,019 milliarder kroner. Dette var også 3 prosent høyere enn forventet.

I resten av verden falt salget med 5 prosent.

Totalt var varesalget på 1,53 milliarder kroner for de tre siste kvartalene. For det siste året har varesalget vært 6,11 milliarder kroner.

MinMote-Sonia sier at hun personlig er mindre på Asos' nettsider:

- Jeg som kunde opplever at de har et ekstremt stort utvalg i stedet for å fokusere på det de er best på. De har alt fra dyrt til billig, egne produkter og kjedeprodukter.

- Jeg tenker at når man får over 1.000 valg når man leter etter bikini blir det for for mye for kunden å bla gjennom. Det blir vanskeligere å finne det som er kulest og med flere alternativer kan folk være mer kresne når de handler på nett, sier Huanca Vold.

Les også:

Vi shopper mindre: - Ønsker å spare mer og betale ned på lånAdidas inngår tidenes største draktavtale med Manchester UnitedMålrettede sluttpakker hos Moods of Norway

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Klesgiganter faller på børsen: Rammes av usikkerhet

  2. Over tredobling på fire måneder: Vanvittig Boozt-gevinst for Andresen

  3. Kleskjemper på nett sliter - stuper på børs

  4. Annonsørinnhold

  5. Salgsboom for makuleringsmaskiner

  6. Zalando varsler storsatsning - vil bli alle klesbutikkers nettbutikk