MØLLERS TRAN TAPTE: Røkke-seier i bitter krillkrig

Aker Biomarine vant rettskrangelen med produsenten av Møllers Tran.

Solum, Stian Lysberg
  • Øyvind Henriksen
Publisert:,

Byfogden i Oslo har avvist et krav fra selskapet Axellus om at Aker Biomarine skal stanse markedsføringen av produktet Superba Krill.

Axellus er et heleid datterselskap av Orkla. Selskapet er mest kjent som produsenten bak Møllers Tran og Sana-Sol. Ledelsen i Axellus krevde at retten skulle tvinge Aker Biomarine til å stanse markedsføringen av Superba Krill. Axellus hevdet at markedsføringen var villedende og i strid med markedsføringsloven.

Men byfogden er ikke enig i påstandene til Axellus, og har derfor avvist kravet. Dog er retten i tvil, og lar derfor Aker dekke sine egne advokatutgifter.

- De saksøkte (Aker Biomarine, red. anm.) har vunnet saken og skal som hovedregel etter tvisteloven ha erstattet sine saksomkostninger av saksøker. Retten har imidlertid funnet at saken var så tvilsom at det var god grunn for saksøkeren å bringe saken for retten, skriver dommer Stein Eikvåg i sin kjennelse.

- Utidig angrep

Administrerende direktør for Aker Biomarine, Hallvard Muri, mener kjennelsen er en full seier til Aker.

- Rettens kjennelse er full seier for kosttilskuddet Superba Krill og Aker BioMarine. Vi har vært utsatt for et utidig angrep fra Möllers Tran, som bruker alle midler for å forsvare sin monopolstatus i det norske markedet, sier Muri til E24.

Muri sier selskapet siden oppstarten har lagt store ressurser i å dokumentere Superba Krills egenskaper.

- Vi har derfor hele tiden vært trygg på at retten ville slå fast at Superba Krill utvilsomt er godt for hjerte, hjerne, hud og ledd. Retten slår også fast at Omega-3 fra Superba Krill med sin binding til fosfolipider opptas lettere i kroppen enn Omega-3 fra fiskeolje, sier Muri.

Omega-3-krangel

Kjernen i saken var omega-3-innholdet i Superba Krill. Axellus hevdet at mengden var så liten at produktet ikke kunne markedsføres som et omega-3-produkt.

- Mengden av Omega-3-fettsyrer i Superba Krill må objektivt sett regnes som forsvinnende liten, sa Axellus advokat Camilla Vislie da partene møttes i Oslo tinghus. Axellus argumenterte videre for at Aker ikke kunne markedsføre Superba Krill som et produkt som er godt for hjerte, hjerne, hud og ledd.

Dommer Stein Eikvåg mener derimot at Aker "i tilstrekkelig grad har dokumentert at det er sant at Superba Krill er godt for hjertet, hjerne hud og ledd".

Smak og behag

Axellus krevde også at Aker skulle stoppe bruken av følgende utsagn i sin markedsføring:

"Det må ikke smake vondt for å virke. Mange opplever ubehagelig ettersmak ved bruk av tradisjonelle omega-3-produkter fra fisk"

Dommer Eikvåg mener utsagnet kun bekrefter en gammel sannhet for folk flest, og ser derfor ingen grunn til å kreve at det stanses.

- Det er en kjensgjerning at tran for mange smaker så vondt at de istedenfor bruker et alternativt produkt i kapselform. Utsagnet fremhever således ikke bare det smaksmessig fordelaktige med Superba Krill, men også med alle andre omega-3-produkter i kapselform, hvorav flere av disse er saksøkerens egne, skriver Eikvåg.

Omega-3-garanti

Et tredje krav fra Axellus var at Aker Biomarine skulle fjerne sin omega-3-garanti. Da produktet ble lansert lovte Aker Biomarine sine kunder dobbel pris tilbake hvis kundens omega-3-verdier ikke økte med minimum 20 prosent i løpet av 8 uker. Senere ble garantien forenkelet og alle referanser til omega-3-verdier ble fjernet. Den nye garantien sier at hvis kunden ikke er fornøyd med produktet får kunden pengene tilbake.

- Vi mener at omega-3 garantien må bort fra all markedsføring fordi den etter endringene ikke har noe med omerga-3 å gjøre. Den garanterer ikke noe omega-3 effekter lenger, sa Axellus pressetalskvinne Kristina Johansen til E24 da saken gikk i retten.

Dommer Eikvåg mener derimot at garantien kan beholdes.

- Uttrykket "omega-3-garanti" sier ikke direkte hva som garanteres ved bruk av Superba Krill. Det er i hvert fall et faktum at produktet inneholder omega-3. På dette punkt er garantien sann. Når garantien slik den er endret til i dag, innebærer at kjøpere som ikke er fornøyd med produktet, vil få pengen tilbake, ligger det jo faktisk en garanti her om at de kjøperne som betaler for produktet, skal være fornøyd med produktets virkning. På denne bakgrunn kan ikke retten se at det er grunnlag for et forbud mot å bruke uttrykket omega-3-granti i markedsføringen av Superba Krill, skriver Eikvåg.

Les flere nyheter på E24.no

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Møllers Tran tviler på anke

  2. - Dette burde Møllers Tran holdt seg for god til

  3. Sammenligner Røkkes krillkapsler med dyrefôr

  4. Annonsørinnhold

  5. Hagen går til krillkrig mot Røkke

  6. Røkkes krill fjernet med makt i Tyskland