Smarttelefoner kan ha nådd pristoppen

De billige telefonene blir stadig bedre, og begrenser dermed Apple og Samsungs muligheter til å vri opp prisene.

STAGNERER: Salget av nye smarttelefoner gikk ned for første gang i fjerde kvartal i fjor, og nå kan det være at prisene har nådd toppen. Her er en iPhone X like etter lansering i november.

Foto: Chris J Ratcliffe AFP
Publisert:

Under Mobile World Congress i Barcelona denne uken presenterte gigantene i sine nylanseringer kun mindre, trinnvise forbedringer i topptelefonene, skriver danske Berlingske Business.

Samtidig presser konkurrentene nedenfra og hindrer de to største å skru prisen videre.

Ifølge Berlingske Business kom Samsung med en delvis erkjennelse av dette faktum allerede for to måneder siden, da de lanserte sin Galaxy A8-telefon under Consumer Electronics Show i Las Vegas.

Den nye spydspissen går for relativt beskjedne 5.299 kroner hos de norske forhandlere, klart vinklet på en målgruppe som ikke er interessert i å betale over det dobbelte for Apples topptelefon.

Les også

Sverige er først i verden: Her kan du ha togbilletten sydd inn i huden

Venter med «Mercedesen»

Også Wall Street Journal stiller seg spørsmålet om smarttelefonprisene har nådd toppen, og kan melde at salget av brukte og oppdaterte telefoner har skutt i været.

– Smarttelefoner ligner nå veldig på bilindustrien. Jeg ønsker fortsatt å kjøre en Mercedes, men jeg kommer til å vente et par år for å kjøre en eldre modell. Samme mentalitet, sier mobildirektør Sean Cleland ved B-Stock Solutions Inc til avisen.

De skriver videre at Samsung-sjefen D.J. Koh i et nylig intervju varslet at Samsung skal tenke på å endre sin brede portefølje som følge av det voksende bruktmarkedet.

Én fjerdedel av alle smarttelefonbrukere i USA solgte telefonen sin videre før de byttet til en ny i fjor, ifølge Deloitte. Samtidig går nytelefonsalget nå ned for første gang, skrev E24 i forrige uke.

Les også

Dette skjedde på verdens største teknologimesse: Snakkende toalett, selvkjørende biler og store TV-er

Salget gikk ned i fjor

Analyseselskapet Gartner har nemlig fulgt smarttelefonmarkedet tett helt siden 2004 – flere år før Apple lanserte sin første iPhone i 2007.

Ifølge en rapport fra selskapet gikk salget av smarttelefoner ned med 5,6 prosent til 408 millioner enheter i fjerde kvartal 2017 sammenlignet med samme periode året før.

Blant de fem største produsentene av smarttelefoner var Huawei og Xiaomi de eneste som kunne skilte med vekst i salget dette kvartalet.

Det skal nevnes at dette ikke er aller første gang et analyseselskap melder om nedgang. I 2016 rapporterte Strategy Analytics om et fall på 3 prosent i salget i første kvartal. Ingen andre konkluderte med lignende tall på det tidspunktet.

Her kan du lese mer om