Regjeringen utsetter togkonkurranse med et halvt år

Regjeringen utsetter konkurranseutsetting av persontransport med tog til juni 2019. Begrunnelsen er blant annet å sikre tilstrekkelig tid for tilbydere.

TOG: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da SJ åpnet den nye hurtigtoglinjen mellom Stockholm og Oslo. Det svenske selskapet har opprettet et norsk datterselskap som skal delta i anbud om togtrafikken i Norge.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix
Publisert:

Det opplyser Samferdselsdepartementet tirsdag. Dette er rundt et halvt år senere enn tidligere varslet.

Departementet opplyser at det ønsker å sikre tilstrekkelig tid for tilbyderne og direktoratet til å levere tilbud, vurdere dem og forhandle med den eller de mest aktuelle tilbyderne.

Får ett år på forberedelser

Tidspunktet for trafikkstart for trafikkpakke sør blir derfor endret til juni 2019. Samferdselsdepartementet tar sikte på å sende ut konkurransegrunnlaget i oktober/november og at valgt operatør skal få ett års tid til å forberede trafikkstart, slik det tidligere har vært sagt.

Les også

Svensker vil drive Sørlandsbanen

– I lys av at regjeringen har brukt mer tid på å planlegge godt, blant annet for å sikre likebehandling av togtilbydere og å ivareta forhold ansatte i sektoren har pekt på (pensjonsforhold), ser vi nå at det blir vel knapt med tid til gjennomføring av konkurransen med kontraktsinngåelse i desember i år, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

En helhetlig plan

Trafikkstart for pakke 2 vil være i desember 2019, som tidligere offentliggjort, heter det.

Regjeringen vil ifølge pressemeldingen presentere en helhetlig plan for konkurranseutsettingen de kommende årene i statsbudsjettet for 2018, og en framdriftsplan for trafikkpakkene Sør og Nord vil bli lagt fram senest i statsbudsjettet 2018.

Etter planen skal disse strekningene konkurranseutsettes: Sørlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Meråkerbanen.

Les også

Slik vil han drive norske tog

Les også

NSB må spare for å møte konkurransen