Cutters åpner i Nederland og Finland

Frisørkjeden begynner på den europeiske ekspansjonen med to nye land, og sier ambisjonene nå også ligger utenfor Europa.

UT I EUROPA: Cutters har startet ekspansjonen ut i Europa, og sier land som ligner på Norge står høyest på agendaen.
  • Sindre Hopland
Publisert:

Med sine 63 salonger i Norge, og flere salonger i både Sverige og Danmark har Cutters fått et godt fotfeste i Norden.

Men det er ikke nok, sier Cutters-sjef Kristian Solheim.

– Det er naturlig for oss å satse videre utenfor de nordiske markedene. Det finske og nederlandske markedet ligner det norske. Frisørkundene betaler for mye, betaler for tjenester de ikke trenger og bruker unødvendig mye tid på å vente, sier han.

I Finland har selskapet signert sine første lokaler, og kommer til åpne i løpet av de neste ukene.

Les også

Kjøpesenterarving (26) lanserer ny norsk kjøpesenterkjede fra Mandal i sør til Svolvær i nord

Land som ligner Norge

Det er uklart om man klarer å holde samme etableringstakt som har gjort i Norge, og Solheim sier de for tiden vurderer hvor mange salonger de mener det er rom for i hvert marked.

– Hvilke andre land i Europa interessante?

– Generelt fokuserer vi på markeder som deler likheter med det norske markedet. Videre er vi overbevist om at det er mulig for Cutters å konkurrere i markeder utenfor Europa, men dette ligger litt lenger frem.

I andre bransjer, som for eksempel handel, er Østerrike og Sveits kjent som markeder som ligner på det norske med tanke på størrelse og forbruksmønster, men Cutters-sjefen vil ikke spekulere i hvilke andre land som kan bli neste mål.

I 2017 omsatte kjeden for 67,2 millioner kroner, og selskapet uttalte til Finansavisen den gang at de skulle mer enn doble det tallet i 2018. Regnskapet for fjoråret er ikke klart enda, sier Solheim.

Butikkdød støtter ekspansjonen

Cutters har også hatt tiden på sin side midt i ekspansjonen.

Solheim opplyser at de i stor grad har hatt muligheten til å utvide så raskt på grunn av butikkdøden i handelen.

Av selskapets 63 salonger har 34 av dem erstattet lokaler som pleide å huse tradisjonell varehandel, og selskapet mener dette er et nøkternt tall, og at det trolig er større.

– Hver dag i tre år har vi lett etter lokaler for å åpne nye salonger, og nå merker vi en trend der det er større tilgjengelighet, sier Cutters-toppen.

I 2018 la hele 1.042 selskaper inn årene i varehandelen, noe som var en økning på 22,7 prosent fra året før, og mer enn dobbelt så høyt som snittet på landsbasis.

– Denne butikkdøden åpner muligheter for aktører som Cutters, som konstant er på jakt etter nye lokaler. Bare så langt i 2019 har vi åpnet 12 nye salonger, sier Solheim.

Les også

Etterlyser ny lov om kontanter: – Mange er flinke til å klippe, men tar pengene rett i lommen

Trenger ikke brenne penger

Ekspansjon i utlandet er dyrt, og selskapet hentet sommeren 2018 10 millioner kroner for å finansiere veksten.

Da fikk selskapet en rekke kjente investorer på laget, blant annet XXL-topp Øivind Tidemandsen.

Solheim sier investorene som har tatt blant XXL-konseptet ut av Norge, allerede har kommet med flere gode råd.

– Kan dere vokse videre i utlandet uten å hente mer penger?

– I en vekstfase er ekstra kapital bra for likviditeten, men sålenge vi tiltrekker oss de dyktigste frisørene og finner gode lokasjoner er det mulig å skalere i det tempoet vi har nå uten å hente mer kapital.

Cutters fikk et resultat før skatt på rett over en halv million i 2017, og har vært lønnsomme helt siden 2016, men europeisk ekspansjon kan komme til å koste.

– Er man forberedt på å drive med tap i flere år?

– Vi er forberedt på det, men ambisjonen er å vokse lønnsomt, sier han og fortsetter:

– Dersom vi finner dyktige frisører og gode lokasjoner, så er det ikke gitt at vi trenger å brenne penger for å vokse i utlandet. Mye handler om hvilken veksttakt vi klarer å holde og ikke minst om vi klarer å gjøre konseptet kjent.

Les også

Rema med svært svak start på året – comebacket blåst bort

Les også

Lokker nye ansatte med seks uker ferie og betalt vaskehjelp

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Det startet i dette kummerlige kjellerlokalet. Nå står de bak 115 frisørsalonger.

  2. Selger Cutters for hemmelig pris

  3. Norsk frisørkjempe inntar USA

  4. Thon utsetter husleie for butikker etter coronakrise

  5. O'Learys skal mer enn doble antall restauranter i Norge