Stor interesse for SAS' Dash8

Flere flyselskaper skal være interessert i SAS' kasserte problemfly.

Publisert:,

To eller tre flyselskaper skal være interessert i å ta over SAS' SAS-NOK flåte med Dash8 Q400, ifølge magasinet Flight International.

Følg SAS-aksjen på Børs24

- Etterspørselen etter brukte turbopropfly er så sterkt for tiden at markedet vil absorbere disse flyene ganske raskt, sier leder for Saab Aircraft Leasing Michael Magnusson til magasinet.

LES OGSÅ: SAS´ kriseliste

SAS valgte å kvitte seg med hele Dash8 Q400-flåten etter tre kræsjlandinger i høst. Flåten består av 27 fly, inkludert fire fly som er operert av norske Widerøe. Alllerede dagen etter uttalte investorkontakt Sture Stølen i SAS at flere aktører var interesserte i å ta over flåten.

LES OGSÅ: Bombardier forstår ikke SAS

9. og 12. september kræsjet SAS' Dash Q400 fly i Aalborg, Danmark og i Vilnius, Latvia. Deretter kræsjlandet samme flytype i København, Danmark 27. oktober. Ulykken skal ha skyldtes svikt i landingshjulene

- Et SAS-problem

SAS har tidligere uttalt at de kvitter seg med flyene for å gjenopprette tillitten til selskapet. Sektoren skal imidlertid ikke ha mistet tillitt til flyene som har skapt så mye problemer for SAS:

- Jeg tror at de fleste innen flysektoren ser på dette som et problem som er knyttet direkte til SAS og som vi fortsatt trenger mer klarhet i. Alle andre operatører ser ikke ut til å ha noen problemer med flyene, sier Magnusson.

I alt finnes det rundt 160 Q400-fly i verden, samtidig som det er rundt 100 bestillinger på flyet, ifølge magasinet.

Kilder innen leasingsektoren har identifisert det tyske lavprisselskapet Air Berlin som den anonyme Q400 kunden som nylig bestilte 10 fly.

Bekrefter tillitt

Q400 operatører, inkludert det britiske flyselskapet Flybe, østeriske Arrows og det nord-amerikanske flyselskapet Horizon Air har offentlig bekreftet sin tillitt til flytypen:

- Vi har brukt Q400 siden 2001 på vetskysten i USA og i Canada og aldri opplevd noen problemer som ligner på dem SAS har i Europa, sier Horizon.

Flyprodusenten Bombardier forsikrer om at de støtter sin egen flytype Dash8 Q400 fullt ut, og påpeker at 150 fly fordelt på 22 flyselskaper flyr som vanlig verden over.

Store tap

- Vi beklager sterkt SAS-beslutningen om å sette flyene permanent på bakken. Vi forstår ikke beslutningen, og den står ikke i forhold til hvordan andre flyselskap opererer, sier direktør i Bombardier Alec Mcritchie til E24.

Aksjekursen på Bombardier falt umiddelbart etter SAS' avgjørelse om å kutte ut flytypen, men har nå stabilisert seg.

SAS varsler at tap knyttet til Dash8 vil gi et tap på mellom 300 og 400 millioner svenske kroner for resten av året.

SAS falt kraftig i Skandinavia da de mandag 29. oktober meldte at det vil koste selskapet 300-400 millioner kroner i redusert resultat i 2007 å sette Dash8-flyene på bakken.

Til forsiden

Her kan du lese mer om