Color Line fikk 18,8 mill. i støtte – dagen etter jublet de for gradvis åpning og kalte tilbake 1.000 permitterte
Cruisegiganten hentet 18,8 millioner i kontantstøtte dagen før regjeringen lot selskapet begynne seilinger til Kiel. Nå skal også båtene til Danmark i trafikk igjen.
– En gladnyhet i dag er at regjeringen nå har lagt til rette for at også passasjerer kan bli med på Color Lines seilinger til Kiel.
Det sa næringsminister Iselin Nybø under en regjeringens pressekonferanse torsdag.
Dagen etterpå fortalte statsminister Erna Solberg at feriereiser til Danmark nå blir lov. Dette betyr at også Color Lines båter som går til Hirtshals igjen kan ta imot passasjerer fra 15. juni.
Nyhetene kom etter at det Olav Nils Sunde-eide rederiet onsdag sikret penger fra statens kompensasjonsordning.
Ifølge E24s oversikt har de to selskapene Color Line Cruises og Color Line Transport fått henholdsvis 5,3 og 13,3 millioner i kontantstøtte. Samlet gir det en total utbetaling på 18,8 millioner kroner.
Alle utbetalingene gjelder bortfall av omsetning i mars. Foreløpig har ingen av selskapene mottatt penger for april.
Åpner for feriereiser til Danmark
Henter tilbake ansatte
Rederiet jublet torsdag kveld over nyheten om at selskapet igjen kan ta med passasjerer om bord i cruisefergene til Kiel. Selskapet har i utgangspunktet permittert rundt 2.200 ansatte, men planlegger nå å ta tilbake omtrent 1.000 av disse.
– Det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic, sa konsernsjef Trond Kleivdal i en uttalelse torsdag.
Fredag opplyser selskapet at reisene til Kiel vil starte opp igjen 17. juni. Alle passasjerene som reiser med cruisefergene må forberede seg på å være om bord i båten også når den ligger til kai i Kiel. Dette på grunn av norske karantenebestemmelser.
Reiselivsnæring i full krise vil åpne grensene
Båtene til nabolandet fikk mer støtte
Color Line Transport (CLT) drifter rutene mellom Larvik/Kristiansand og Hirtshals, samt Sandefjord-Strømstad. Samlet har selskapet fire skip. Dette selskapet hadde uunngåelige kostnader på 33,5 millioner kroner i mars.
Dette selskapet hadde et inntektsfall på 44,8 prosent til 85,7 millioner kroner i mars, ifølge oversikten fra statens kompensasjonsordning.
Color Line Cruises på sin side er selskapet som står bak rutetrafikken mellom Oslo og Kiel. Dette selskapet opplevde at inntektene falt til 57,37 millioner kroner i mars i år, sammenlignet med 185,7 millioner i samme periode året før.
For dette selskapet som kun opererer to skip var de uunngåelige kostnadene på 9,45 millioner kroner. Dette er årsaken til at Color Line Cruises får betydelig mindre i støtte enn Color Line Transport.