Spår kraftig fall i prisene for sport på TV

- Piratstrømming vil føre til at prisene på sportsrettigheter vil falle som en stein, sier sjef for TV-gigant. Norsk ekspert er skeptisk.

Om «sportsrettighetsboblen» skulle sprekke, vil det kunne gi langt lavere Premier League-priser for norske sportskanaler. Her ser vi Jürgen Klopp og Liverpool.

BEN STANSALL / AFP
Publisert:

Sjefen for den qatarske TV-nettverket beIN, Yousef Al-Obaidly, uttalte nylig på en konferanse at han tror «sportsrettighetsboblen» snart sprekker.

– Den endeløse prisstigningen for sportsrettigheter er over, sa Al-Obaidly under Sport Business Summit i London denne uken.

– I enkelte tilfeller vil prisene falle utfor stupet, og den økonomiske modellen i TV-bransjen vil forandres totalt.

BeIN har en rekke sportsrettigheter, blant annet for fotball, i den arabiske verden. Og er en gjenganger på ulovlige streamingsider.

– Ingen tegn på nedgang

TV-ekspert Lasse Gimnes sier han har liten tro på at Al-Obaidlys spådom vil slå til med det første.

TV-ekspert og kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes.

Trond Topstad

– Piratering av sportssendinger har vært en trussel og et problem i mange år uten at prisene har blitt påvirket av den grunn. Rettighetsprisene på sport har skutt i været de senere årene, og alt kan ikke gå til himmels, slik at vi skal ikke se bort fra at boblen kan sprekke, men per nå det er ingenting som tyder på nedgang, sier Gimnes.

Les også

Staten vil tvinge Netflix til å lage flere norske tv-serier

– En trussel for bransjen

Programdirektør i TV2, Trygve Rønningen sier piratstrømming er en global trussel for TV-bransjen.

– Først og fremst er det rettighetshaveren som må svare for om de tror prisene vil stupe. Lekkasje til pirattjenester er en trussel, og det er klart vi stiller spørsmål ved å kjøre eksklusive rettigheter når folk får tilgang til innholdet uten å betale, sier Rønningen.

Programdirektør Trygve Rønningen i TV2.

Eivind Senneset / TV 2

– Markedet har utviklet seg

Prisene på blant annet engelsk fotball, representert ved toppdivisjonen Premier League, har steget kraftig de siste årene.

Tall fra Sports Business Institute viser at utenlandsinntektene til Premier League har steget 35 prosent den siste perioden. I perioden før steg inntektene med 55 prosent.

– Spesielt Premier League har blitt vesentlig dyrere de to siste periodene, sier Gimnes.

– Vi ser også at det har blitt mer konkurranse om norsk fotball og andre idretter som NRK tidligere har fått ha for seg selv. Markedet har utviklet seg, som igjen har drevet opp prisene. Det vil nok fortsette noen år til,

Kostbart innhold

TV-kanalene er notorisk sparsommelige med hva de må ut med for rettigheter, men for 2016–2019-perioden skal TV2 ha betalt 1,9 milliarder kroner for rettighetene til å vise Premier League i Norge, har flere medier nevnt.

TV2 ønsker ikke å kommentere hvor mye de har brukt for å sikre seg rettighetene for perioden 2019 til 2022.

Discovery Networks kjøpte rettighetene til Eliteserien og Obos-ligaen for 2,4 milliarder kroner i 2016, med en avtale som gjelder fram til og med 2021-sesongen.

Forrige rundes Champions League-rettigheter (til og med 2021-sesongen) sikret Nent Group (som blant annet har TV3 og Viasat 4) seg for det som DN skriver trolig var over to milliarder kroner.

Gruppen «stjal» også til seg ski-rettigheter, som vanligvis har vært en hjørnstein i NRKs sportsdekning.

– Vi er selvsagt skuffet, men prisen ble for høy, sa redaktør Egil Sundvor i NRK Sport til egen kanal i mars.

Dyre rettigheter gir dyre priser for kunden. Nettavisen har regnet på det, og norske kunder betaler 5.000 kroner mer i året for å se populære Premier Leauge og Champions Leauge, enn det svenske TV-tittere gjør.

DYRERE: Norske TV-seere betaler vesentlig mer for å se Champions Leauge enn våre svenske naboer. Her fra semifinalen mellom Ajax og Tottenham i mai.

Peter Dejong / TT NYHETSBYRÅN

Les også:

Les også

Strømmekampen tilspisser seg: Disney forbyr Netflix-annonser

Les også

Nent Group kutter kraftig – opptil 50 kan måtte gå

Les også

CNBC: Netflix betaler mer enn 4,5 milliarder for «Seinfeld»

Les også

Altibox har de mest fornøyde TV-kundene